Roetfilter van Fischer Abgastechnik

Met het roetfilter van onze Duitse partner Fischer Abgastechnik kunt u tot 99% van het schadelijke roet opvangen. In combinatie met een SCR-katalysator kunt u hiermee voldoen aan de EU Stage V-uitstootnormen die zijn uitgewerkt in de EU verordening 2016/1628 . Naast de uitstoot van onder andere fijnstof (PM) en het aantal vaste fijnstofdeeltjes (PN) die u met een roetfilter kunt terugdringen, zijn er namelijk ook emissiegrenswaarden opgesteld voor de uitstoot van stikstofoxiden (NOx). Deze emissie kunt u met een SCR-katalysator tot 90% reduceren.

 

Eigenschappen

 

Omdat de ruimte in de machinekamer bij veel bestaande schepen vaak beperkt is, maar toch veel van deze schepen aan verduurzaming toe zijn, heeft Fischer Abgastechnik zich gespecialiseerd in “green retrofit”-oplossingen. Zo kunnen zij niet alleen een roetfilter ontwerpen voor een nieuwbouwschip, maar is de kennis en ervaring in huis om juist de scheepseigenaren en rederijen te helpen met bestaande, vaak oude schepen met oude dieselmotoren aan boord.

 

Daarbij zorgen zij ervoor dat het roetfilter voldoet aan alle huidige en toekomstige emissie wet- en regelgeving op het gebied van fijnstof (PM), waarbij de PM10-deeltjes de grootste boosdoeners zijn. Met behulp van professionele meetapparatuur voeren zij verschillende tests uit, om ervan verzekerd te zijn dat uw installatie voldoet aan de EU Stage V-uitstootnormen.

 

Omdat het onverwachts uitvallen van een roetfilter tot vervelende situaties kan leiden, kunt u het roetfilter voorzien van een monitoringssysteem. Op deze manier kunnen zij u hulp op afstand bieden. Tegelijkertijd kunt u hiermee ook zelf inzicht krijgen in de werking van uw installatie. Zo kunt u bijvoorbeeld zien wat de actuele PM-uitstoot is.

 

Naast dat Fischer roetfilters met passieve generatie kan ontwerpen, heeft Fischer voor de actieve roetfilters een uitgebreid aanbod aan, deels in huis, ontwikkelde thermomanagement systemen (waaronder de brander) in het programma zodat men voor elke toepassing het meest geschikte systeem kan selecteren. Bekijk de productvideo onderaan deze pagina om een indruk te krijgen van de brander voor een EU Stage V-ready roetfilter.

 

Werking

 

Lichten wij de passieve roetfilter toe, dan worden de roetdeeltjes opgevangen in een filter en door middel van katalyse omgezet. Vergelijken wij de passieve roetfilter met het actieve roetfilter, dan oxideren de roetdeeltjes in een actieve roetfilter door het toevoegen van stoffen (additieven) aan het roetfilter systeem, of door verbranding of verhitting van de deeltjes.

 

In de praktijk

 

Op 17 juli 2019 is het 172 meter lange en 11,4 meter brede koppelverband Maranta-Maranta 2 van Géke en Riemer Kingma uit Alblasserdam aan de kade bij Dolderman gehermotoriseerd. De machinekamer is, zo mogen wij wel stellen, rigoureus verbouwd en voorzien van de meest nieuwe technieken. Zo heeft de familie Kingma er onder andere voor gekozen om de Maranta uit te rusten met twee nieuwe EPA Tier IV final-gecertificeerde 3512E Caterpillar-motoren. Dit zijn de allereerste motoren van dit type in de binnenvaart. Daarmee vervangen zij twee oude CCR0-motoren.

 

De SCR-katalysatoren die bij de Caterpillars zijn geleverd, zijn aangevuld met zelfreinigende roetfilters van onze partner Fischer Abgastechnik. Waar de SCR-katalysatoren de NOx-uitstoot van de motoren reduceren tot 90%, verminderen de roetfilters met passieve regeneratie de PM-uitstoot tot 99%. Daarmee behalen de motoren de nieuwe EU Stage V-emissiewaarden.

 

 

Lees meer over het koppelverband Maranta

 

 

Een ander praktijkvoorbeeld die wij graag bij u onder de aandacht willen brengen, is die van een meer dan vijftig jaar oud kraanschip van zandzuig- en overslagbedrijf Van der Waal. Met dit schip hebben zij zelfs een Zilveren Green Award ontvangen. Naast dat zij het kraanschip met een Volvo D16 hebben gehermotoriseerd (die voldoet aan de CCR2-emissie-eisen), hebben zij ook een SCR-katalysator en roetfilter geplaatst van onze partner Fischer Abgastechnik. Na een onafhankelijke meting bleek dat de uitlaatgassen nu al schoner zijn dan de in de toekomst geldende EU Stage V-emissie-eisen. Verder heeft Van der Waal geïnvesteerd in onder andere lekbakken onder de motoren, een gesloten vuilwatercircuit, ledverlichting en een schroefasafdichting.

 

Een ander duurzaam aspect is dat het voormalige beunschip in 2015 tot onderlosser verbouwd is. Wim van der Linden van Van der Waal: “Behalve dat het lossen van de 750 kuub ruiminhoud supersnel gaat, kost het dankzij die bodemdeuren ook vrijwel geen energie. Daardoor hebben we een hele lage CO2-uitstoot per gebaggerde kuub. Helaas paste dat aspect niet in de Green Award-systematiek, anders hadden we, denk ik, zelfs goud kunnen behalen”. Door dit kraanschip te verduurzamen, willen zij de continuïteit van hun bedrijfsactiviteiten met dit kraanschip in de Nederlandse havens waarborgen.

 

 

Lees meer over het kraanschip van Van der Waal

 

 

Service

 

Met de service van Berger Maritiem staan wij 24 uur per dag en 7 dagen in de week klaar om u snel en deskundig van dienst te kunnen zijn. Door de grote vakkennis van de door ons geselecteerde service specialisten, verlenen wij u een gedegen service voor uw roetfilter, waardoor vaarschema’s zo min mogelijk in gevaar komen.

 

 

Wij helpen u graag verder

 

Heeft u een vraag of wilt u advies? Neem gerust contact met ons op of bekijk onze blogpagina en pagina met business cases.

 

Maak een afspraak | Contact opnemen