efficiency PACK (restwarmtegenerator) van Orcan Energy AG

Mede als gevolg van de Green Deal voor de binnenvaart, zeevaart en havens, het wereldwijde klimaatakkoord voor de zeevaart en het gesloten binnenvaartakkoord (de Declaration of Nijmegen), wordt het reduceren van de CO2-uitstoot van uw schip of vloot steeds belangrijker. De efficiency PACK (restwarmtegenerator) van onze Duitse partner Orcan Energy AG kan hierin een serieuze bijdrage leveren. Zo kan de efficiency PACK de restwarmte uit de uitlaatgassen, het koelwater, reststoom of thermische olie benutten en omzetten in elektriciteit (stroom) of mechanisch vermogen (ter ondersteuning van de aandrijflijn). Hiermee kunt u aantoonbaar de CO2-voetafdruk gaan verkleinen, gaan besparen op de brandstofkosten (6-9%) en de Energy Efficiency Design Index (EEDI) of Energy Efficiency Operational Indicator (EEOI) als onderdeel van het Ship Energy Efficiency Management Plan (SEEMP) gaan verbeteren.

 

Eigenschappen

 

De efficiency PACK meet continu de teruggewonnen mechanische of elektrische energie in kW netto. Dit is af te lezen op de restwarmtegenerator. Hiermee kunt u als reder of scheepseigenaar berekenen en aantonen hoeveel CO2 (en brandstofkosten) er gedurende een reis is gespaard.

 

Daarnaast vinden ze het belangrijk dat de restwarmtegenerator zelfvoorzienend is en geen afbreuk doet aan de werking van het schip. Verder is de efficiency PACK door TÜV gecertificeerd en voorzien van een CE-markering. Dit laatste geeft aan dat de restwarmte-terugwin-installatie voldoet aan de daarvoor geldende regels binnen de Europese Economische Ruimte (EER).

 

Met een duidelijke focus op het gebruik van lean design principes, de toepassing van gebruikelijke en gangbare industriële componenten en met hulp van de in huis ontwikkelde innovatieve besturing, wordt er met de efficiency PACK gestreefd naar een duurzaam, uniek en betrouwbaar product.

 

Wereldwijd heeft Orcan Energy al meer dan 200 installaties verkocht. Bij elkaar is dit goed voor zo’n 1 miljoen cumulatieve draaiuren. Het technologiebedrijf, opgericht in 2008, kent haar roots bij de Technische Universiteit München (TUM). In 2004 zijn daar de eerste testen en onderzoeken van de restwarmtegenerator gestart. Inmiddels is de technologie in meerdere sectoren ingevoerd, waaronder sinds 2016 ook in de maritieme sector.

 

 

Lees meer over onze partner Orcan Energy AG

 

 

Werking

 

De efficiency PACK is gebaseerd op het organische rankinecyclus (ORC)-principe. Deze werkt op een koude medium (R245fa) wat al “kookt” bij 15 graden Celsius (°C) bij atmosferische druk. De damp wordt via een eenvoudige schroefexpander omgezet in rotatie-energie. Deze schroefexpander werkt op een veel lager toerental dan bij een stoomturbine en heeft een vlakke rendementslijn over een breed werkgebied.

 

Orcan Energy heeft veel onderzoek gedaan naar de werking en besturing van een dergelijk systeem bij variabele en deel belastingen. Testen op vrachtwagenmotoren en bij MTU op de proefstand hebben de goede werking onder deze omstandigheden aangetoond.

 

Toepasbaarheid

 

De maritieme versie van de efficiency PACK is geschikt gemaakt voor schepen met een totaal geïnstalleerd motorvermogen van circa 500 kW tot 5 MW (en meer). Hiermee is de restwarmte-terugwin-technologie interessant voor vele type schepen. Binnen de maritieme sector is Orcan Energy actief in onder andere de volgende sectoren: zeevaart, kustvaart, cruisevaart, fast ferries, offshore, binnenvaart, baggerij, visserij, marine en mega jachtbouw.

 

De restwarmtegenerator is ontwikkeld om zowel tijdens vollast als deellast een goed rendement te behouden. Het systeem volgt moeiteloos de beschikbare hoeveelheid restwarmte, ook tijdens een dynamisch vaarprofiel. En hoewel de maximale netto output al 100 kW per efficiency PACK is, kunnen er door de modulariteit van het systeem voor grotere restwarmtebronnen meerdere PACKS worden gecombineerd. Opererend als een eenheid kunnen deze bij elkaar tot zo’n 500 kW terugleveren.

 

De efficiency PACK kan worden toegepast in zowel uw bestaande of nieuw te ontwerpen schip en werkt met elke soort verbrandingsmotor en type brandstof. Denk aan biobrandstoffen, LNG/CNG, GTL, methanol, MGO, duel fuel en HFO.

 

In de praktijk

 

Op 17 juli 2019 is het 172 meter lange en 11,4 meter brede koppelverband Maranta-Maranta 2 van Géke en Riemer Kingma uit Alblasserdam aan de kade bij Dolderman gehermotoriseerd. De machinekamer is rigoureus verbouwd en voorzien van de meest nieuwe technieken. Zo is er onder andere plaats gemaakt voor een efficiency PACK. Hiermee wordt alle restwarmte uit beide hoofdmotoren benut en via een eenvoudige schroefexpander omgezet in mechanisch vermogen. Deze duurzame opgewekte energie wordt vervolgens overgebracht op de as van de stuurboordmotor, waardoor deze minder zwaar wordt belast.

 

 

Lees meer over het koppelverband Maranta-Maranta 2

 

 

Een andere business case die wij graag bij u onder de aandacht brengen, is de toepassing van de efficiency PACKS voor de twee nieuwe LNG-veerboten van Rederij Doeksen. Deze rederij verzorgt vanaf Harlingen de overtochten naar de Waddeneilanden Terschelling en Vlieland.

 

Dit zijn de allereerste single fuel LNG-veerboten in Nederland en de allereerste schepen ter wereld, waarbij single fuel LNG-motoren rechtstreeks een vaste schroef aandrijven. Voor beide ferries zal de restwarmte van de hoofd- en hulpmotor worden benut en omgezet in elektrische energie (stroom) om de batterijen mee op te laden. Het systeem dekt daarmee de volledige energievraag voor de boegschroefinstallatie voor het aan- en afmeren. De schepen zijn bijna afgebouwd en zullen vanaf 7 januari 2020 structureel worden ingezet in de dienstregeling op de lijnen Terschelling en Vlieland.

 

 

Lees meer over de nieuwe LNG-veerboten van Rederij Doeksen

 

 

Service

 

Met de service van Berger Maritiem staan wij 24 uur per dag en 7 dagen in de week klaar om u snel en deskundig van dienst te kunnen zijn. Door de grote vakkennis van de door ons geselecteerde service specialisten, verlenen wij u een gedegen service voor uw restwarmtegenerator, waardoor vaarschema’s zo min mogelijk in gevaar komen.

 

 

Wij helpen u graag verder

 

Heeft u een vraag of wilt u advies? Neem gerust contact met ons op of bekijk onze blogpagina en pagina met business cases.

 

Over Berger Maritiem | Contact opnemen