Scheepsschroef binnenvaart koppelverband business case

Door: Jeroen Berger, 24 november 2016  

De koppelverbanden Breitling/ Breitling II en Alorba/Alorba II van Vice Versa Shipping uit Werkendam worden beheerd door Ruijven BV waar Rook Ruijtenberg de eigenaar van is. Het is een speerpunt geweest om deze in 2016 opgeleverde koppelverbanden een zo milieuvriendelijk mogelijke uitstraling mee te geven. Wij van Berger Maritiem vonden het een uitdaging om voor dit project CFD geoptimaliseerde scheepsschroeven te ontwerpen en te leveren.

 

Over de koppelverbanden

 

Met de koppelverbanden wordt er veel gevaren met kolen op en grind af. De schepen hebben de perfecte afmetingen voor de vaart naar de Boven-Rijn tot aan Basel Birsfelden. Zo zijn de Breitling/ Breitling II en Alorba/Alorba II 183 bij 11,45 meter en hebben zij hiermee precies de lengte van de sluizen op de Boven-Rijn. Beide schepen hebben verder een diepgang van 3,7 meter. Gekeken naar de afmetingen kan op elk koppelverband in één keer 368 TEU aan containers worden vervoerd.

 

In de machinekamer van elk koppelverband staan twee Cummins-dieselmotoren. De motoren zijn van het type QSK38-M1. Deze hebben een vermogen van 1044 kW (1400 pk) bij 1600 rpm.

 

Voor dit project hebben wij in totaal vier CFD geoptimaliseerde 4-blads scheepsschroeven in een straalbuis (diameter: 1,7 meter) ontworpen en geleverd.

 

Wat was onze aanpak?

 

Middels het verkrijgen van de juiste technische gegevens (waaronder een GA drawing) van de schepen zijn wij aan de slag gegaan. Bij het ontwerpen van de geoptimaliseerde scheepsschroeven hebben wij, tezamen met onze partner VICUSdt, gebruik gemaakt van zeer geavanceerde Computational Fluid Dynamics (CFD) software.

 

Door gebruik te maken van deze betrouwbare technologie hebben wij niet alleen de hydrodynamische prestatie van de te ontworpen scheepsschroef inzichtelijk kunnen krijgen. In plaats daarvan hebben wij het gehele schip in de computer onderzocht om alle factoren van weerstand inzichtelijk te krijgen, om zodoende te komen tot de meest efficiënte scheepschroef, passend bij het type schip en vaarprofiel. Zie figuur 1 voor het 3D-model van het achterschip van beide koppelverbanden.

 

Figuur 1: 3D-model achterschip

 

Met behulp van CFD rekentechnieken hebben wij bijvoorbeeld kunnen zien hoe het water bij de scheepsschroef komt en wat de effecten zijn van de appendages (denk aan een scheepsroer en straalbuis) bij de te ontwerpen scheepsschroef.

 

Wat hebben de scheepsschroeven opgeleverd?

 

Tijdens de proefvaarten zijn de koppelverbanden uitgebreid getest op gebieden als voortstuwing, vaareigenschappen en navigatie. Wat de scheepsschroeven betreft, bereikten de schepen de berekende snelheid (en het daarbij horende brandstofverbruik) en zijn op volle kracht een minimum aan geluidsniveau en trillingen waargenomen.

 

 

Lees meer business cases

 

Uw naam:
Uw e-mailadres:
Stel uw vraag:
 

Uw gegevens worden vertrouwelijk behandeld. Bekijk ons privacy beleid voor meer informatie.