Accu waterkoelsysteem voor hybride schip

Voor ’s werelds grootste plug-in hybride ferry Color Hybrid van de Noorse cruiseferry-maatschappij Color Line, heeft men voor het koelen van de accu’s gekozen voor het waterkoelsysteem van onze Finse partner Adwatec. Het 160 meter lange schip heeft plaats voor 2000 passagiers en 500 auto’s en verzorgt de overtocht tussen Noorwegen en Zweden. In 2019 heeft de Color Hybrid de award voor schip van het jaar ontvangen.

 

Uitdaging

 

Deze plug-in hybride RoPax ferry is uitgerust met vier accupakketten. Deze bestaan uit verschillende batterijcellen die bij elkaar tot 5 MWh kunnen leveren. Hiermee kan de Color Hybrid tot 60 minuten bijna geruisloos en zonder uitstoot van schadelijke stoffen zoals stikstof, fijnstof (roet) en zwavel varen.

 

Voor het koelen van de accu’s is er expliciet gekozen voor waterkoeling. In tegenstelling tot luchtkoeling heeft water namelijk een grotere soortgelijke warmte. Hierdoor koelen de waterkoelsystemen de accu’s aan boord niet alleen efficiënter, maar zijn ze ook tot 50% compacter van formaat en verbruiken ze fors minder energie. Ook zijn het gesloten systemen en is het gebruik van waterkoeling veiliger en is het geluidsniveau lager dan bij luchtkoeling.

 

Om de levensduur van de accu’s zo lang mogelijk te houden, is het belangrijk dat de batterijcellen op een zo constant mogelijke temperatuur blijven. Om ervoor te zorgen dat de koeling efficiënt genoeg is voor zo'n groot accupakket, moesten de koelstations een vrij hoge koelvloeistofstroom hebben. Tegelijkertijd mocht de koelsysteemdruk ook bij een lek en een automatische sluiting van de koelmiddelleidingen in het accusysteem niet te veel stijgen.

 

Daarnaast moesten de afmetingen van het koelsysteem zo klein mogelijk worden gehouden, terwijl de eenvoudige opstartprocedure en het onderhoudsgemak behouden moesten blijven. De hoge eisen zorgden voor een aantal speciale uitdagingen bij het ontwerp van het systeem.

 

Oplossing

 

Onze Finse partner heeft ervaring met het leveren van waterkoelsystemen voor onder andere accu’s, met tientallen leveringen in schepen die over de hele wereld varen.

 

Voor de Color Hybrid heeft Adwatec twee waterkoelstations mogen leveren uit hun C-serie, één aan beide zijden van het schip. Deze stations zijn specifiek ontworpen voor zware omstandigheden op zee en de vaak beperkt beschikbare ruimte aan boord van schepen.

 

Voor de veiligheid zijn de koelstations uitgerust met twee pompen. Hierbij is er één pomp altijd in bedrijf en komt de andere pomp pas in actie in het geval er een pompstoring optreedt. Om er zeker van te zijn dat de reservepomp het in tijden van nood doet, worden de koelstations om de twee weken automatisch omgezet naar de noodpomp.

 

Om een ​​hoog koelvloeistofstroom te garanderen om het grote aantal batterijcellen op de juiste temperatuur te houden, is er gekozen voor vrij grote pompen. Om dit te controleren en te voorkomen dat de druk stijgt als er een lek in de batterijen wordt gedetecteerd, zijn beide stations uitgerust met frequentieomvormers en een state-of-the-art controlesysteem.

 

 

Over de Color Hybrid

 

De Color Hybrid, gebouwd door Ulstein Verft in Noorwegen, is in augustus 2019 in de vaart gekomen. Het voorstuwingsconcept is een combinatie van een dieseldirecte en dieselelektrische aandrijving. De veerboot is ontwikkeld als onderdeel van het vlootvernieuwingsprogramma van Color Line ter vervanging van het MS Bohus-schip.

 

Lees meer business cases