advies emissie wetgeving

« Vorige 10  Volgende 10 » 
21.Is methanol de schone maritieme brandstof voor de toekomst?
 
door: kees berger, 19 december 2014 het is geen geheim meer dat de maritieme sector vandaag de dag wordt geconfronteerd met een aantal grote uitdagingen met betrekking tot de aanstaande emissie wet- en regelgeving. de bijdrage aan de wereldwijde uitstoot van zwaveloxiden (sox) en stikstofoxiden (nox) is namelijk aanzienlijk. drie belangrijkste alternatieven - schakelen naar laagzwavelige brandstoffen, het installeren van de nabehandeling van uitlaatgassenapparaten, bijvoorbeeld scrubbers, of het gebruik van aardgas - zijn uitgebreid onderzocht, maar zeer weinig informatie is beschikbaar over methanol als scheepsbrandstof. methanol is een schone brandstof methanol bevat geen zwavel. de uitstoot van fijnstof (pm) en stikstofoxiden (nox) uit methanolverbranding in scheepsmotoren zo is de verwachting en ervaring, is duidelijk lager dan die welke voortvloeien uit de verbranding van conventionele brandstoffen. methanol is op grote schaal beschikbaar, kan veilig worden vervoerd en gedistribueerd met behulp van de bestaande infrastructuur, en is het normaal gesproken veel goedkoper dan destillaten op basis van energie-inhoud. het kan worden geproduceerd uit hernieuwbare en niet-hernieuwbare grondstoffen, alsmede door recycling van koolstofdioxiden (co2) uit rookgassen of afvangen en recycling van atmosferische co2. als deze "groene" methanol op grotere schaal beschikbaar komt zal het zeker helpen aan de verduurzaming van de internationale scheepvaartbedrijven zodat zij zich kunnen ontwikkelen tot bedrijfstak met een kleine milieu- en co2-footprint. de technologie aangezien methanol (en lng) andere kenmerken bezitten dan traditionele marine diesel brandstoffen is niet mogelijk om van de ene brandstof naar de ander om te schakelen zonder aanpassingen van ofwel de motor of de brandstof. verschillende mogelijke alternatieven zijn beschikbaar, welke de norm wordt is nog te bezien. een mogelijke manier om methanol te gebruiken zonder grote wijzigingen aan de motor te converteren naar dimethylether (dme) wat een uitstekende dieselbrandstof is. het proces is een katalytische reactie waarbij twee moleculen methanol worden omgezet in een molecuul van dme en één molecuul water. 2 ch3oh → h20 + ch3och3 ongeveer 90 procent van de methanol wordt omgezet in dme wat resulteert in een mengsel van 10 procent methanol, 45 procent dme en 45 procent water op molecuulbasis. in industriële toepassingen worden deze stoffen afgescheiden door destillatie. voor scheepvaarttoepassingen heeft het deense bedrijf haldor topsoe voorgesteld het mengsel te gebruiken zoals het is. zij noemen het mengsel obate (on-board-alcohol-to-ether). door de omzetting van methanol in dme aan boord te doen is de opslag efficiënter aangezien dme gasvormig is bij normale temperatuur en druk gemaakt. proeven op kleine dieselmotoren hebben aangetoond dat dit brandstofmengsel een goede zelfontbranding (door compressie) heeft. in het spireth-project zal de brandstof worden getest in 300 kw motoren aan boord van een zweedse ropax schip in eigendom van stena line. het voordeel bij het gebruik van obate brandstof is dat de vereiste motoraanpassingen beperkt zijn tot het brandstofsysteem. onder andere een nieuwe opvoerpomp en injectoren zijn noodzakelijk. het belangrijkste nadeel van de methanol-tot-dme conversie is dat de obate eenheden ruimte nodig hebben. conclusie als je de nodige investering vergelijkt in de aanpassingen van de schepen om op methanol te gaan varen, dan liggen die voor de toepassing van methanol significant lager dan wanneer je de schepen geschikt maakt voor lng, terwijl de emissies reducties van stikstofoxiden (nox), zwaveloxiden (sox) en fijnstof (pm) vergelijkbaar zijn. verder is het niet voor niets dat een rederij als stena recent heeft besloten om de eerste ferry (stena germania) conversie naar methanol uit te laten voeren door de werf remontova in polen. gezien de enorme politieke push voor lng zou je je af kunnen vragen of deze brandstof een serieuze kans gaat krijgen om uit te groeien tot de schone brandstof voor de maritieme sector, wat er in potentie wel in zit denk ik. lees meer op onze blogpagina uw gegevens worden vertrouwelijk behandeld. bekijk ons privacy beleid voor meer informatie.
22.Privacy
 
in deze privacyverklaring vindt u onze gegevens, leest u wat persoonsgegevens zijn, wat onder verwerking van persoonsgegevens wordt verstaan, voor welke doeleinden wij uw persoonsgegevens verwerken, wat uw rechten zijn, wat we doen om ervoor te zorgen dat uw persoonsgegevens veilig worden verwerkt en hoe lang uw persoonsgegevens worden bewaard. deze privacyverklaring is van toepassing als u onze website (http://www.bergermaritiem.nl/) bezoekt, een bestelling plaatst of een overeenkomst sluit. onze gegevens berger maritiem sales & service v.o.f. steur 50 3344 jj hendrik-ido-ambacht nederland telefoonnummer: 0031786414525 kvk-nummer: 64888991 http://www.bergermaritiem.nl/ privacy@bergermaritiem.nl persoonsgegevens persoonsgegevens zijn alle gegevens die informatie geven over u en waarmee u rechtstreeks of indirect identificeerbaar bent. verwerking persoonsgegevens onder verwerking van persoonsgegevens verstaan we: het verzamelen, vastleggen, ordenen, bewaren, bijwerken, wijzigen, opvragen, raadplegen, gebruiken, verstrekken door middel van doorzending, verspreiding of enige andere vorm van terbeschikkingstelling, samenbrengen, met elkaar in verband brengen, alsmede het afschermen, uitwissen of vernietigen van uw persoonsgegevens. doeleinden uw persoonsgegevens verwerken we voor de volgende doeleinden: zodat wij contact met u kunnen opnemen, voor het opstellen van offertes en overeenkomsten, zodat wij u op de hoogte kunnen stellen van wijzigingen van onze diensten of producten, zodat wij onze producten of diensten bij u af kunnen leveren, voor algemene of gerichte aanbiedingen. wij verwerken alleen persoonsgegevens die noodzakelijk zijn voor deze doeleinden. uw persoonsgegevens verwerken we daarnaast om wettelijke verplichtingen na te komen, onze dienstverlening te verbeteren, klachten in behandeling te nemen en fraude te voorkomen. we verkopen uw persoonsgegevens nooit door aan derden. wij stellen geen profielen van u op en nemen geen geautomatiseerde beslissingen die aanzienlijke gevolgen voor u kunnen hebben. om zorg te dragen voor uw persoonsgegevens sluiten wij met bedrijven een verwerkersovereenkomst indien die bedrijven uw gegevens verwerken in onze opdracht. persoonsgegevens die wij verwerken om de doeleinden uit te voeren verwerken wij de volgende persoonsgegevens: - voor- en achternaam - geslacht - adresgegevens - telefoonnummer - e-mailadres - ip-adres u heeft ook rechten wilt u weten welke persoonsgegevens wij hebben verwerkt? stuur dan een e-mail naar privacy@bergermaritiem.nl met het verzoek tot inzage in uw gegevens. uiterlijk binnen vier weken krijgt u een reactie op het verzoek. zijn uw persoonsgegevens onjuist, onvolledig, niet ter zake dienend voor de doeleinden waarvoor ze zijn verwerkt of op andere wijze in strijd met de algemene verordening gegevensbescherming (avg) of andere wetgeving? dan heeft u recht op correctie van uw persoonsgegevens. daarnaast heeft u het recht om bezwaar te maken tegen de verwerking van uw persoonsgegevens, het recht om minder gegevens te laten verwerken, het recht om toestemming die u heeft gegeven in te trekken en het recht op dataportabiliteit. correctie houdt in verbetering, aanvulling, verwijdering of afscherming van uw persoonsgegevens. stuur uw verzoek naar privacy@bergermaritiem.nl. of neem telefonisch contact met ons op via het telefoonnummer: 0031786414525. uiterlijk binnen vier weken krijgt u een reactie op het verzoek. wij willen u ook wijzen op de mogelijkheid om een klacht in te dienen bij de autoriteit persoonsgegevens. veiligheid persoonsgegevens zijn persoonlijk en moeten persoonlijk blijven. wij vinden het net zo belangrijk als u dat uw persoonsgegevens niet op straat terecht komen of onrechtmatig worden verwerkt. daarom passen wij alle mogelijke technische en organisatorische maatregelen toe om uw persoonsgegevens veilig te verwerken. om uw persoonsgegevens te beveiligen gebruiken wij beveiligingssoftware zoals een virusscanner en firewall, wachtwoorden voor elektronische systemen en back-ups. bewaring persoonsgegevens we bewaren uw persoonsgegevens niet langer dan strikt noodzakelijk voor de uitvoering van de doeleinden. indien er wettelijke voorschriften van toepassing zijn op de bewaring dan worden de persoonsgegevens niet langer bewaard dan wettelijk voorgeschreven. terug naar onze beleidsregels
23.Cookies
 
in deze cookieverklaring vindt u onze gegevens, leest u wat cookies zijn, welke cookies wij en derden gebruiken, waarom deze cookies gebruikt worden, hoe lang wij cookies bewaren en hoe u cookies kunt verwijderen. onze gegevens berger maritiem sales & service v.o.f. steur 50 3344 jj hendrik-ido-ambacht nederland telefoonnummer: 0031786414525 kvk-nummer: 64888991 http://www.bergermaritiem.nl/ privacy@bergermaritiem.nl wat zijn cookies? cookies zijn kleine tekstbestanden waarin informatie wordt opgeslagen. deze tekstbestanden plaatsen wij of andere partijen op uw computer of mobiele apparaat. bij uw volgende bezoek lezen wij in het tekstbestand bijvoorbeeld uw voorkeuren of inloggegevens. hierdoor hoeft u niet elke keer uw voorkeuren aan te geven en kunnen wij de website gebruiksvriendelijker maken. onder het kopje ‘overzicht cookies’ ziet u welke cookies wij plaatsen en waarvoor deze gebruikt worden. let op: als u geen toestemming geeft voor het plaatsen van cookies kunnen wij niet garanderen dat onze website of een deel daarvan naar behoren werkt. overzicht cookies: functionele cookies wij plaatsen functionele cookies om onze website goed te laten werken. voor het plaatsen van deze cookies is geen toestemming vereist. het gaat om cookies die ervoor zorgen dat voorkeuren worden opgeslagen. social media, youtube en google maps cookies om inhoud van onze website te kunnen delen op social media worden er door facebook, twitter, linkedin, google+ cookies geplaatst. voor het kijken van video’s plaatst youtube cookies. om kaarten te laten zien worden er door google maps cookies geplaatst. tracking cookies wij verbeteren onze website voortdurend door te analyseren hoe u onze website gebruikt, hoe u ons gevonden hebt en waar eventuele knelpunten zitten. hiervoor worden cookies geplaatst door google analytics. we bewaren de cookies niet langer dan wettelijk voorgeschreven en strikt noodzakelijk voor de uitvoering van de doeleinden. op de cookies die door andere partijen worden geplaatst is hun cookieverklaring van toepassing. deze kan tussentijds wijzigen. de actuele cookieverklaring kunt u vinden op de website van de betreffende partij. u kunt cookies ook verwijderen via uw internetbrowser (het programma waarmee u websites bekijkt) kunt u cookies verwijderen. hoe dit moet hangt af van de internetbrowser. wij hebben een korte handleiding voor de meest voorkomende internetbrowsers gemaakt. google chrome: ga naar instellingen, klik op geavanceerde instellingen, klik op browsegegevens wissen, selecteer cookies en andere site- en plug-ingegevens en klik op browsegegevens wissen. internet explorer: ga naar instellingen, klik op browsegegevens wissen, selecteer cookies en opgeslagen websitegegevens en klik op wissen. safari: ga naar voorkeuren, klik op beveiliging, klik op cookies tonen, klik op alles verwijderen of selecteer één of meerdere cookies en klik op verwijderen. mozilla firefox: ga naar het menu en kies opties, selecteer privacy, kies aangepaste instellingen gebruiken voor geschiedenis bij firefox, klik op cookies tonen, klik op alle cookies verwijderen of selecteer één of meerdere cookies en klik op geselecteerde verwijderen. staat uw internetbrowser er niet bij? of zijn de instellingen tussentijds gewijzigd? gebruik dan de help- of zoekfunctie van uw internetbrowser. wijzigingen wij kunnen de informatie in deze cookieverklaring zonder aankondiging wijzigen. wijzigingen zijn bijvoorbeeld nodig als wij onze website aanpassen of als de wetgeving wordt aangepast. wij raden u aan om regelmatig na te gaan of de aangeboden informatie en de tekst van deze cookieverklaring is gewijzigd. terug naar onze beleidsregels
24.Fischer
 
fischer abgastechnik gmbh & co. kg is specialist in het op maat ontwerpen van imo tier iii en eu stage v ready scr katalysatoren en roetfilters passend bij uw specifieke motoren installatie, type schip en gebruikersprofiel. de imo tier iii en eu stage v ready scr katalysatoren en roetfilters, geschikt voor schepen met een motorvermogen van 19 tot 10.000 kw, zijn in eigen huis bedacht en ontwikkeld. zo wordt bijvoorbeeld bij de scr katalysator de ureumoplossing op een uiterst efficiënte manier vermengd met de uitlaatgassen. dit doet fischer abgastechnik met behulp van hun speciaal daarvoor en zelf ontwikkeld injectiesysteem. voor de actieve roetfilters heeft fischer abgastechnik een uitgebreid aanbod aan, deels in huis, ontwikkelde thermomanagement systemen (waaronder de brander) in het programma zodat men voor elke toepassing het meest geschikte systeem kan selecteren. met de scr katalysatoren kunnen de volgende ...s worden gereduceerd: nox (70-98%), co (80-98%), hc (80-90%) en pm (20-30%). co(<98%), hc (<95%) en pm (90-99%) kan met het roetfilter worden gereduceerd. dit innovatieve bedrijf, gevestigd in emsdetten (duitsland), denkt in complete en brandstofbesparende uitlaatgassensystemen. door een optimale afstemming en integratie van de scr katalysator, roetfilter, uitlaatgeluiddemper, vonkenvanger, ophangelementen, rookgassenkoeler en orcan energy’s efficiency pack (restwarmtegenerator), kunnen zij u een stil (45 db(a)), schoon (imo tier iii en eu stage v ready) en brandstofbesparend (6-9%) uitlaatgassensysteem adviseren op basis van uw wensen en eisen. dit complete uitlaatgassensysteem kan fischer abgastechnik gmbh & co. kg uiteindelijk ontwerpen in zowel een ‘droge’ als een ‘natte’ uitvoering (watergeïnjecteerd). ontdek meer over de scr katalysator en roetfilter van onze partner fischer abgastechnik, of neem gerust contact met ons op.
25.Straalbuis
 
bent u op zoek naar een straalbuis met het juiste straalbuisprofiel (bijvoorbeeld 19a, 37 of hr) die is afgestemd op uw andere appendages (zoals uw scheepsschroef en scheepsroer), scheepsvorm en vaarprofiel en op de juiste manier is ingepast in uw achterschip? of het nu gaat om uw binnenvaartschip, tanker, passagiersschip, sleepboot, patrouillevaartuig, offshoreschip of megajacht, samen met onze partner vicusdt onderzoeken wij graag voor u de hydrodynamische prestatie van uw bestaande of nieuw te ontwerpen schip om te komen tot een optimaal straalbuisontwerp. uitgangspunt is hierbij het verlagen van het brandstofverbruik van uw schip (en daarmee de kosten) en het verbeteren van uw co2-voetafdruk. ontwerpproces de computer wordt steeds sneller en beter. hierdoor kunnen de meest ingewikkelde computationalfluid dynamics (cfd) berekeningen worden gemaakt om de stroming en weerstand van het schip inzichtelijk te kunnen krijgen. om die reden neemt cfd een steeds belangrijkere plaats in bij het optimaliseren van schepen. voor het selecteren van het juiste straalbuisprofiel (bijvoorbeeld 19a, 37 of hr), afgestemd op uw andere appendages zoals uw scheepsschroef en scheepsroer, scheepsvorm en vaarprofiel, maakt onze partner gebruik van zeer geavanceerde cfd-software. deze simulatietool is speciaal ontwikkeld voor maritieme toepassingen, om voor u de juiste straalbuis te kunnen ontwerpen. daarnaast kan een straalbuis op meerdere manieren worden ingepast in het achterschip. zo kan een straalbuis bijvoorbeeld vast in de tunnel worden ingebouwd of los (aan uithouders) onder het achterschip worden geplaatst. ook bij het onderzoek voor de beste plaatsing maakt onze partner gebruik van deze software. bestaand schip bent u benieuwd wat een cfd geoptimaliseerde straalbuis voor uw bestaande schip aan rendement zou kunnen opleveren, of is uw bestaande straalbuis toe aan vervanging? indien u nog de tekeningen heeft van uw schip, dan kan onze partner vrij eenvoudig een geschikte straalbuis ontwerpen en het verwachte rendement vooraf voor u berekenen. heeft u geen tekeningen meer van uw schip, maar zou u wel graag willen onderzoeken of een straalbuis zin heeft en meer rendement oplevert? met behulp van een 3d-scan en de nodige metingen, zijn de specialisten van vicusdt in staat om uw voor- en achterschip met bestaande appendages zeer nauwkeurig in kaart brengen, om ook voor uw schip een geoptimaliseerde straalbuis te kunnen onderzoeken en ontwerpen, passend bij uw vaarprofiel. bekijk een green retrofit business case met straalbuizen in de praktijk bij de proefvaart is gebleken dat dit binnenvaartschip weer zuiniger is geworden dan het voorgaande ontwerp. mede dankzij de ontwerpaanpassingen (scheepsroeren en boeg), het verbeterde ontwerp van de scheepsschroef (waarbij wij van 5 naar 3 bladen zijn gegaan) en de geoptimaliseerde straalbuizen, is het brandstofverbruik (en daarmee de co2-uitstoot) lager uitgekomen. bekijk hieronder de business case. bekijk de straalbuizen en scheepsschroeven business case co2-reductie mede als gevolg van de green deal binnenvaart, zeevaart en havens, het wereldwijde klimaatakkoord voor de zeevaart en het gesloten binnenvaartakkoord, wordt het reduceren van de co2-uitstoot voor de maritieme sector steeds belangrijker. naast een cfd geoptimaliseerd straalbuisontwerp, kunnen wij bijvoorbeeld ook kijken naar de schroef en het roer van uw schip, de boeg, trim, de schroef-romp-interactie, elektrische en hybride systemen en restwarmteterugwinningsmogelijkheden. dankzij deze aanpak kunnen wij u een integrale oplossing bieden voor het verbeteren van uw co2-voetafdruk. onze aanpak voor het bereiken van een efficiënt voortstuwingssysteem co2-reductie met de service van berger maritiem staan wij 24 uur per dag en 7 dagen in de week klaar om u snel en deskundig van dienst te kunnen zijn. door de grote vakkennis van de door ons geselecteerde servicespecialisten, verlenen wij u een gedegen service voor uw straalbuis, waardoor vaarschema’s zo min mogelijk in gevaar komen. wij helpen u graag verder heeft u een vraag of wilt u vrijblijvend ...? neem gerust contact met ons op of bekijk onze blogpagina en pagina met business cases. over berger maritiem | contact opnemen
26.Energie Audit
 
voor de maritieme sector wordt het energieverbruik een steeds belangrijker onderwerp. niet alleen om de kosten te kunnen reduceren, maar ook vanwege het milieuaspect. het reduceert namelijk de co2 ...s aanzienlijk. zuinig omspringen met de energie kan u als reder of scheepseigenaar belangrijke zakelijke voordelen opleveren. vanuit deze gedachte heeft onze partner vicusdt de energie audit ontwikkeld om u te helpen het energieverbruik aan boord van uw schip te optimaliseren. hierbij richt het bedrijf zich op de sectoren als zeevaart, kustvaart, cruisevaart, fast ferries, offshore, binnenvaart, baggerij, visserij, marine en mega jachtbouw. een gedetailleerde analyse dient als basis voor de energie audit een energie audit geeft u inzicht in het energieverbruik aan boord van uw schip. aangezien de meeste energie vaak gebruikt wordt voor het aandrijven van de scheepsschroeven om zodoende de weerstand van de romp en de appendages te overwinnen in verschillende bedrijfssituaties is een meer integrale aanpak nodig, die ook de hydrodynamische voetafdruk van het schip meeneemt. deze analyse vindt plaats met behulp van hun geavanceerde cfd berekening, één van de belangrijkste competenties van vicusdt. vicusdt biedt met haar energie audit verschillende mogelijkheden om het vaarprofiel van het schip inzichtelijk te maken. zo kunnen zij aan boord van het schip een permanente datameting doen of een tijdelijke meting laten verrichten door het personeel in een specifieke omstandigheid. zo kan voor de boeg van het schip, het roer, de schroef of voor bijvoorbeeld de straalbuis met behulp van de energie audit een vrij nauwkeurige energie optimalisatie analyse worden gemaakt op basis van het actuele vaarprofiel. daarnaast wordt er op grond van een haalbaarheidsonderzoek aangegeven waar en met welke investering de meeste kans is op winst. met andere woorden: een zo kort mogelijke terugverdientijd. de uitkomst van de energie audit de vicusdt aanpak is efficiënt en vanuit een praktijkgerichte benadering. uit de uitkomst van de energie audit blijkt vaak al dat met kleine aanpassingen de prestaties van het schip aanzienlijk kunnen worden verbeterd. dit kan een ontwerpaanpassing zijn of een geheel nieuw ontwerp van de straalbuis, het scheepsroer of van de scheepsschroef. voor u als management kan de uitkomst van de energie audit als basis dienen voor het maken van een verstandige investering die kan bijdragen aan het verbeteren van uw reputatie en die tevens een bijdrage kan leveren aan het verbeteren van uw concurrentiepositie. de energie audit in de praktijk voor bijvoorbeeld een koel- en vriesschip heeft de energie audit geleid tot het inzichtelijk krijgen van het energieverbruik / de huidige prestaties en biedt het een goede basis voor verdere optimalisatie. vicusdt heeft in dit voorbeeld een tijdelijke datameting verricht, gebaseerd op het actuele vaarprofiel. hierbij zijn de prestaties van de hoofdmotor tussen een reis tussen twee havens gemeten vanuit vier verschillende vermogenstoestanden. bekijk de energie audit koel- en vriesschip business case co2-reductie mede als gevolg van de green deal binnenvaart, zeevaart en havens, het wereldwijde klimaatakkoord voor de zeevaart en het gesloten binnenvaartakkoord, wordt het reduceren van de co2-uitstoot voor de maritieme sector steeds belangrijker. naast het uitvoeren van een energie audit voor het verbeteren van de prestaties van uw schip of vloot, kunnen wij bijvoorbeeld ook kijken naar elektrische en hybride systemen en restwarmteterugwinningsmogelijkheden. dankzij deze aanpak kunnen wij u een integrale oplossing bieden voor het verbeteren van uw co2-voetafdruk. onze aanpak voor het bereiken van een efficiënt voortstuwingssysteem wij helpen u graag verder heeft u een vraag of wilt u vrijblijvend ...? neem gerust contact met ons op of bekijk onze blogpagina en pagina met business cases. maak een afspraak | contact opnemen
27.CFD berekening
 
cfd staat voor computational fluid dynamics. dit is een techniek waarmee de hydrodynamische prestatie van uw bestaande of nieuw te ontwerpen schip nauwkeurig kan worden geanalyseerd. hiermee wordt de stroming en weerstand berekend om te zien welke verbeteringen er gedaan kunnen worden. onze partner vicusdt is gespecialiseerd in het verrichten van een cfd berekening. het bedrijf richt zich op de sectoren zeevaart, kustvaart, cruisevaart, fast ferries, offshore, binnenvaart, baggerij, visserij, marine en mega jachtbouw. wat zijn de belangrijkste gebieden van een schip waar optimalisatie mogelijk is? optimaliseer de rompvorm naast een zuinige motor, een schone brandstof strategie en slimme energie management systemen, worden er door veel rederijen hard gewerkt aan zuinige schepen door een rompvorm te ontwikkelen (of te optimaliseren) die minder weerstand ondervindt op zee. een cfd berekening kan daar goed bij van pas komen. met behulp van computational fluid dynamics (cfd) software kan worden bestudeerd hoe de waterstromen langs de romp lopen op weg naar het achterschip. doordat de beschikbare rekenkracht van computers alsmaar toenemend, kan onze partner met haar cfd simulatietool de waterstromen zeer nauwkeurig in beeld brengen. voor onder andere een nieuw te ontwerpen visserij schip heeft vicusdt een rompvorm optimalisatiestudie uitgevoerd. bekijk de cfd optimalisatiestudies visserij schip business case optimaliseer de bulbsteven niet alleen de rompvorm kan worden geoptimaliseerd, ook de bulbsteven (ook wel de bulb genoemd) kan met behulp van een cfd berekening een grote rendementsverbetering ondergaan. de functie van het torpedovormig onderdeel van de boeg is dat het automatisch moet zorgen voor een vermindering van de golfweerstand. de praktijk leert dat dit niet altijd het geval is. zo kan er in veel gevallen op gebied van rendement een hoop winst worden behaald. met de cfd simulatietool van vicusdt kan de bulbsteven dusdanig worden geoptimaliseerd dat het schip minder vermogen en dus minder brandstof nodig heeft om een bepaalde snelheid te bereiken. daarnaast is het zo dat, na een cfd berekening, bij hetzelfde vermogen zelfs in veel gevallen een iets hogere snelheid kan worden bereikt. voor onder andere drie multipurpose schepen heeft onze partner een nieuwe bulbsteven ontworpen. voor dit green retrofit project wordt een brandstofbesparing en co2-reductie verwacht van 25 procent. bekijk de green retrofit multipurpose schip business case optimaliseer de appendages vaak worden bij het optimaliseren van de rompvorm van het schip, de appendages (denk aan een scheepsschroef, scheepsroer en straalbuis) niet meegenomen. een gemiste kans, zo denken wij, want de appendages kunnen worden uitgelijnd in de stroming, zodat ook zij zo min mogelijk weerstand geven. vicusdt begrijpt dat maar al te goed en heeft haar cfd simulatietool dan ook zo ontwikkeld dat ook uw appendages kunnen worden uitgelijnd middels een cfd berekening. bekijk een cfd simulatie van een contra-roterende propeller of van een roer en propeller en krijg inzicht in één van de belangrijkste gebieden waar optimalisatie mogelijk is. voor onder andere een nieuw te ontwerpen binnenvaarttanker hebben wij cfd geoptimaliseerde scheepsschroeven en straalbuizen mogen ontwerpen en leveren. bekijk de scheepsschroeven en straalbuizen binnenvaart tanker business case optimaliseer de trim beter varen kan zijn: een constant en betrouwbaar schema varen, het aanpassen van de snelheid aan de waterdiepte, het tijdig schoonmaken/ polijsten van de scheepsschroef, maar dit kan ook een trim optimalisatie betekenen. dit laatste kan vicusdt met behulp van haar geavanceerde cfd simulatietool eenvoudig uitvoeren. normaal gesproken vertrimt een schip om het zwaartepunt van de waterlijn. omdat de scheepsvorm achter vaak voller is dan voor, ligt dit punt meestal achter de halve lengte tussen de loodlijnen. uitgebreide studies hebben aangetoond dat de juiste trim sterk van invloed is op de romp weerstand en dus op het benodigde voorstuwingsvermogen. aangezien het optimum verschilt per snelheid en diepgang is een uitgebreide analyse noodzakelijk om dit inzichtelijk te krijgen. een uitdagende klus, waar cfd berekeningen een goed hulpmiddel voor zijn. voor onder andere drie lpg tankers heeft vicusdt een trim optimalisatie uitgevoerd. hierbij heeft vicusdt rekening gehouden met verschillende factoren, waaronder de belastingraad, het vaargebied en de specifieke eigenschappen van de schepen. de trim optimalisatie heeft geleid tot een aantoonbare besparing op de brandstofkosten. bekijk de trim optimalisatie lpg tanker business case co2-reductie mede als gevolg van de green deal binnenvaart, zeevaart en havens, het wereldwijde klimaatakkoord voor de zeevaart en het gesloten binnenvaartakkoord, wordt het reduceren van de co2-uitstoot voor de maritieme sector steeds belangrijker. naast het uitvoeren van een cfd berekening, kunnen wij bijvoorbeeld ook onderzoek doen naar elektrische of hybride systemen en het benutten van restwarmte uit de uitlaatgassen, het koelwater, de reststoom of thermische olie. dankzij deze aanpak kunnen wij u een integrale oplossing bieden voor het verbeteren van uw co2-voetafdruk. onze aanpak voor het bereiken van een efficiënt voortstuwingssysteem wij helpen u graag verder heeft u een vraag of wilt u vrijblijvend ...? neem gerust contact met ons op of bekijk onze blogpagina en pagina met business cases. over berger maritiem | contact opnemen
28.Ship Energy Efficiency Management Plan (SEEMP)
 
vanaf 1 januari 2013 gelden nieuwe regels voor de energie-efficiëntie voor schepen groter dan 400 gt. deze staan vermeld in marpol annex vi, hoofdstuk 4. de regels vereisen een nieuw certificaat, het zogenaamde international energy efficiency certificate (ieec). dit certificaat zal worden uitgegeven indien het schip is voorzien van een ship energy efficiency management plan (seemp). wat houden deze regels precies in en wat kunnen wij daarin voor u betekenen? nieuwe regels voor het international energy efficiency certificate (ieec) om precies te zijn wordt het international energy efficiency certificate (ieec) voor nederlandse schepen uitgereikt door een klassenbureau wanneer een ship energy efficiency management plan (seemp) aan boord is. het seemp geeft hierbij een lijst van maatregelen om de energie-efficiëntie aan boord van een schip te optimaliseren, zonder grote kosten. op nieuwbouwschepen is vanaf 1 januari 2013 de energy efficiency design index (eedi) verplicht gesteld. de eedi technische file bevat alle technische documentatie die aantoont dat de energie-efficiëntie van het schip voldoet aan de toegestane limiet. het doel van het ship energy efficiency management plan (seemp) is om niet alleen de energie-efficiëntie van het schip te verbeteren, maar ook om deze tussentijds bij te kunnen houden. om die reden is de energy efficiency operational indicator (eeoi) geïntroduceerd. hierbij kan het energieverbruik van een schip (of vloot) tijdens een bepaalde periode worden gevolgd. met de regels van het ship energy efficiency management plan (seemp) wordt de reder en scheepsoperator aangemoedigd om bij elke stap van het seemp nieuwe technieken en praktijken te overwegen bij het optimaliseren van het energiegebruik van het schip. dergelijke energie-efficiëntie maatregelen zullen namelijk moeten gaan leiden tot een verlaging van het brandstofverbruik. en daarmee ook tot een reductie van de co2-...s, wat mede dankzij de green deal voor de zeevaart en het klimaatakkoord steeds belangrijker wordt. opstellen van het ship energy efficiency management plan (seemp) samen met onze partner vicusdt kunnen wij een praktische bijdrage leveren bij het opstellen van het ship energy efficiency management plan (seemp) voor uw schip of vloot. zo kunnen wij de toe te wijzen energy efficiency design index (eedi) beoordelen en kunnen wij u begeleiden bij de invoering van de energy efficiency operational indicator (eeoi). vicusdt heeft de juiste tools en mensen beschikbaar om het energieverbruik aan boord van een schip of vloot tijdens een bepaalde periode te kunnen volgen. uitgangspunt is hierbij dat u als scheepseigenaar of reder uiteindelijk voldoet aan alle eisen die het international energy efficiency certificate (ieec) stelt. zoektocht naar efficiënte oplossingen hoewel steeds meer scheepseigenaren en reders willen voldoen aan de regels die het ship energy efficiency management plan (seemp) stelt, is het vinden van slimme, efficiënte methoden en technieken voor velen vaak een uitdagende klus. wij van berger maritiem hebben de juiste kennis en ervaring in huis om u te kunnen begeleiden en adviseren bij het vinden en selecteren van de juiste oplossing voor uw type schip. een oplossing waarmee u uw energy efficiency design index (eedi) of energy efficiency operational indicator (eeoi) zou kunnen gaan verbeteren, is bijvoorbeeld met de restwarmtegenerator van onze duitse partner orcan energy ag. hiermee kunt u niet alleen uw ship energy efficiency management plan (seemp) verbeteren, maar tegelijk ook besparen op uw brandstofkosten (6-9%) en uw co2-voetafdruk reduceren. wij helpen u graag verder heeft u een vraag of wilt u vrijblijvend ...? neem gerust contact met ons op of bekijk onze blogpagina en pagina met business cases. over berger maritiem | contact opnemen
29.Prestatie Simulator
 
de prestatie simulator van onze partner vicusdt is een tool waarmee op een efficiënte, eenvoudige en doelgerichte manier de prestaties van het schip in beeld kan worden gebracht. de prestaties worden geanalyseerd vanuit diverse scenario’s, operationele vaarprofielen en door technische machineconfiguratie te evalueren. de simulator kan worden gebruikt tijdens de voorbereidende fase van een scheepsnieuwbouwproject of bij het evalueren van de prestaties van bestaande schepen. het bedrijf richt zich hierbij op de sectoren als zeevaart, kustvaart, cruisevaart, fast ferries, offshore, binnenvaart, baggerij, visserij, marine en mega jachtbouw. waaruit bestaat de simulator? de prestatie simulator is gemaakt vanuit een praktische benadering. bij het ontwerp is vastgehouden aan één simpele gedachte. zo moet de prestatie simulator effectief zijn en buitengewoon eenvoudig. de simulator bevat elementaire hydrodynamische gegevens en voorstuwingsgegevens, een dp capability plot en een simulator bij het manoeuvreren. daarnaast is de simulator flexibel en aanpasbaar voor elk project en bevat het een probabilistische analyse voor weersomstandigheden. het resultaat door gebruik te maken van de prestatie simulator krijgt u inzicht in: het brandstof- en energieverbruik van de systemen over een bepaalde periode, een gemiddelde en maximale energie efficiëntie van de verschillende systemen, de meest efficiënte manier van varen en een eedi analyse, de prestaties van het schip vanuit verschillende operationele scenario’s en vanuit verschillende machineconfiguraties. wij helpen u graag verder heeft u een vraag of wilt u vrijblijvend ...? neem gerust contact met ons op of bekijk onze blogpagina en pagina met business cases. maak een afspraak | contact opnemen
30.Koppelverband Maranta van Géke en Riemer Kingma voorzien van de nieuwste technieken
 
door: jeroen berger, 13 september 2019 recentelijk is het 172 meter lange en 11,4 meter brede koppelverband maranta-maranta 2 van géke en riemer kingma uit alblasserdam aan de kade bij dolderman gehermotoriseerd. de machinekamer is, zo mogen wij wel stellen, rigoureus verbouwd en voorzien van de meest nieuwe technieken. door hiermee de milieuvoetafdruk van de maranta significant omlaag te brengen, hoopt de familie kingma een bijdrage te leveren aan de verduurzaming van de binnenvaart. welke innovaties hebben zij toegepast? in deze business case ga ik hier uitgebreid op in. nieuwe motoren met uitlaatgasnabehandeling allereerst hebben géke en riemer ervoor gekozen om de maranta uit te rusten met twee nieuwe epa tier iv final-gecertificeerde 3512e caterpillar-motoren. dit zijn de allereerste motoren van dit type in de binnenvaart. daarmee vervangen zij twee oude ccr0-motoren. de scr-katalysatoren die bij de caterpillars zijn geleverd, zijn aangevuld met zelfreinigende roetfilters van onze partner fischer abgastechnik. waar de scr-katalysatoren de nox-uitstoot van de motoren reduceren tot 90%, verminderen de roetfilters met passieve regeneratie de pm-uitstoot tot 99%. daarmee behalen de motoren de nieuwe eu stage v-...waarden. de verwachting is, dat deze motoren met uitlaatgasnabehandeling straks min of meer worden gezien als gelijkwaardig aan eu stage v-gecertificeerde motoren. in de green deal voor de binnenvaart is namelijk afgesproken dat er een labelsysteem komt voor binnenvaartschepen, die de ...prestaties waardeert. hiermee wordt er invulling gegeven aan het erkennen van aangepaste motoren die voldoen aan de eu stage v-...norm. bij het toekennen van dit label, is de in een praktijkmeting vastgestelde uitstoot leidend (dus niet de typegoedkeuring van de motor). het labelsysteem wordt, zo is de verwachting, in het voorjaar van 2020 opgeleverd. benutting van restwarmte vooruitlopend op de afspraken die in de green deal zijn gemaakt om de co2-uitstoot te reduceren, is er in de machinekamer ook plaats gemaakt voor een efficiency pack (restwarmtegenerator). deze komt van onze partner orcan energy en is gebaseerd op het organische rankinecyclus (orc)-principe. met de maranta wordt met kolen en ertsen gevaren naar de saar en de moezel. met geladen graan wordt dan weer via de franse moezel teruggevaren naar veevoerbedrijven in nederland. per reis (52 per jaar) wordt met de efficiency pack niet alleen aantoonbaar de co2-voetafdruk van het koppelverband omlaag gebracht, maar tegelijk ook bespaart op de brandstofkosten. in deze configuratie wordt alle restwarmte uit beide hoofdmotoren benut en via een eenvoudige schroefexpander omgezet in mechanisch vermogen. deze duurzame opgewekte energie wordt vervolgens overgebracht op de as van de stuurboordmotor, waardoor deze minder zwaar wordt belast. green award en clinsh met deze nieuwe voortstuwingsinstallatie komt het koppelverband in aanmerking voor een gouden green award en mag de familie kingma meedoen aan het duurzame proefproject clean inland shipping (clinsh). op de maranta zal speciale meetapparatuur worden geplaatst. hiermee wordt continu twee jaar lang de uitstoot aan boord gemeten. dit zal waardevolle informatie moeten gaan opleveren over de milieuprestaties en operationele kosten bij de toepassing van de technieken. cfd-optimalisatie-studie tot slot hebben géke en riemer ook al de “go” gegeven voor een cfd-optimalisatie-onderzoek. passend bij het vaarprofiel, mag onze partner vicusdt op zoek gaan naar efficiëntieverbeteringen in het achterschip. hiermee willen zij de co2-voetafdruk van de maranta nog verder omlaag brengen. inmiddels zijn er al diverse 3d-scans uitgevoerd en tal van metingen verricht. lees meer business cases
« Vorige 10  Volgende 10 »