maritieme sector

 Volgende 10 » 
1.Berger Maritiem
 
berger maritiem is een handels- en adviesbureau die u graag voorziet van praktisch en reëel advies bij het verduurzamen van uw schip of vloot. hierbij is het ons streven om duurzame oplossingen te bieden die niet alleen leiden tot een kleinere milieudruk, maar ook tot kostenbesparingen en uiteindelijk tot een voor u betere marktpositie. wij richten ons vooral op scheepseigenaren en reders die vaak moeite hebben om binnen hun organisatie de benodigde capaciteit, kennis of expertise voor dit doel vrij te maken. sinds de oprichting in 2012, hebben wij met zorg een uitgebreid duurzaamheidspakket samengesteld op het gebied van prestatieoptimalisatie (energie-efficiëntie), emissiereductie (co2, nox, pm en sox), elektrisch, hybride en diesel aangedreven voortstuwing, ballastwaterbehandeling en verantwoorde scheepsrecycling. naast dat de kennis en ervaring aanwezig is om nieuwbouwschepen efficiënter en schoner te maken, is het onze grootste drijfveer om juist de reders en scheepseigenaren met hun bestaande vloot hierbij te helpen. binnen de maritieme sector zijn wij onder andere actief in de zeevaart, kustvaart, cruisevaart, fast ferries, offshore, binnenvaart, baggerij, visserij, marine en mega jachtbouw. kijk gerust even rond op onze website om te zien of wij iets voor u kunnen betekenen; lees vooral ook onze blogs en business cases op de desbetreffende pagina's. over berger maritiem | contact opnemen
2.Partners
 
samen met (buitenlandse) partners de maritieme sector helpen ‘vergroenen’, dat is wat ons drijft. wij werken op uiteenlopende wijze samen met diverse organisaties ter uitbreiding van kennis, diensten en producten. in veel gevallen biedt kennisdeling extra mogelijkheden voor onze opdrachtgevers en blijft onze dienstverlening hierdoor up-to-date. berger maritiem heeft verschillende partners, waarbij het samenwerkingsverband een extra waarde biedt voor onze klanten. over berger maritiem | neem contact op
3.Advies
 
de maritieme sector heeft zich toegelegd op het behalen van een aantal belangrijke klimaat- en luchtkwaliteit-doelen. deze milieudoelen zijn onder meer vastgelegd in het klimaatakkoord van parijs en de green deal zeevaart, binnenvaart en havens. waar bijvoorbeeld voor de binnenvaart wordt gestreefd naar een (nagenoeg) emissievrije binnenvaart in 2050, dient de co2-uitstoot in de zeevaart dan gehalveerd te zijn. vanuit onze kennis en ervaring op het gebied van efficiëntere voortstuwing, emissiereductie, en (lokale) wet- en regelgeving helpen wij u graag bij het maken van een routekaart naar emissieloos en klimaatneutraal varen. zo kunnen we samen met u stapsgewijs werken aan een plan om uw bestaande of nieuw te ontwerpen schip voor te bereiden op de toekomst. want welke energiedrager gaat het voor de scheepvaart worden? stappen we massaal over op biobrandstoffen (zoals vloeibaar biomethaan), groene waterstof, blauwe ammoniak, koolstofneutrale brandstoffen (zoals groen synthetisch methanol) of heeft 100% elektrisch varen met behulp van accu’s of brandstofcellen de toekomst? alleen al het maken van een (toekomstige) beslissing hierin, is niet eenvoudig. zo hangt de keuze van de juiste brandstof af per type schip en vaarprofiel en dient er sterk rekening te worden gehouden met de economische, technische en infrastructurele aspecten. en wat als blijkt dat uw bestaande schip niet aan de milieunorm voldoet en u bijvoorbeeld niet (meer) in aanmerking komt om het werk te mogen blijven doen? of wanneer u een nieuw, toekomstbestendig schip wilt gaan bouwen maar niet weet waar te beginnen? op basis van de laatste stand van de techniek, beschikbaarheid aan groene oplossingen, en vanuit onze kijk op de toekomst adviseren wij u graag bij het maken van de juiste keuze. over berger maritiem | neem contact op
4.Berger Maritiem
 
berger maritiem is a trading and consulting company who would like to provide you with practical and realistic advice by improving the sustainability of your ship or fleet. we strive to come up with sustainable solutions that not only lower your environmental footprint but the ones that also lower your operational cost and finally contribute to a better competitive edge. we focus especially on ship owners and shipping companies that often find it difficult to make space with in-house capacity, knowledge or expertise for greening their business. since its foundation in 2012, we have carefully put together a comprehensive package of sustainable solutions in the field of performance optimization (energy efficiency), emission reduction (co2, nox, pm and sox), electric, hybrid and diesel driven propulsion, ballast water treatment and sustainable ship recycling. within the maritime ... we are for example active in the seagoing market, short sea shipping, cruise shipping, fast ferries, offshore, inland waterway, dredging, fishing, navy and yachting. please have a look around our website to see how we can be of help to you; read for example also our business cases to learn more about our experiences. about berger maritiem | contact berger maritiem
5.Expertise
 
het delen van kennis is voor ons een manier om te verbeteren en te vernieuwen. er is zo vinden wij geen effectievere manier van kennisontwikkeling dan door kennis te delen. berger maritiem zet zich dagelijks in om haar opgebouwde expertise en kennis te vertalen naar haar klanten en geselecteerde partners, om zo steeds slimmere en efficiëntere oplossingen te bedenken. wij hebben een paar bijzondere business cases voor u op een rij gezet die inzicht geven in de duurzaamheidsthema’s waarin wij ons begeven. daarnaast delen onze medewerkers op onze blogpagina hun visie en opinies over actuele thema’s in de ... .... over berger maritiem | neem contact op
6.Ship propeller
 
together with fundivisa, our foundry in vigo, we are specialized in manufacturing the most efficient ship propeller for your type of vessel. besides an optimal ship performance and an increased thrust, our ship propellers give you a considerable benefit in fuel savings, reduced noise and a smooth vibration free performance. the propellers can be designed for all maritime ...s including shipping, shipbuilding, offshore, inland waterways, dredging, fishing and yachting. reach maximum performance to achieve the most efficient ship propeller design for your type of vessel, the precise determination of propeller-hull interaction coefficients is required. thanks to our integral hydrodynamic approach, we will design the ship propeller well adapted to the wake field behind the ship hull. to make the calculations, we make use of advanced computational fluid dynamics (cfd) software. by using this cost-efficient simulation tool, you will receive at all times a ship propeller design with an excellent hydrodynamic shape for maximum performance. feel free to discover more about our ship propeller design. customer-oriented approach the foundry of fundivisa has all the necessary equipment to manufacture controllable-pitch propeller (cpp) blades up to Ø7000, fixed pitch propellers (fpp) up to Ø4500, controllable-pitch propeller (cpp) hubs of a Ø2000 sphere and, in general, any component up to a maximum of 10 tons in weight as a finished product. the productions of the foundry patterns are carried out in own carpentry workshop, even though they can use their clients existing patterns. fundivisa has also a fully equipped laboratory to guarantee all the mechanical and chemical properties of all the materials used in the production of their products. in addition to the great experience of their workshop staff, the most complex items are treated in detail as a unique project of production. high quality standards the trust of customers is a great responsibility. to guarantee the highest quality standards of the ship propeller, their machining workshop is equipped with modern machinery (milling machines, lathes, 5-axis machining centers) all cnc driven. in order to guarantee the fulfillment in the design requirements, hydrodynamic performance, shape, pitch, noise level, vibrations and cavitation, the propellers are manufactured in their 5-axis machining centers, where the entire hydraulic surface is milled. only by these means can fundivisa ensure the fulfillment of the most restrictive geometrical requirements, such as class s propellers or hydraulic turbines. environmental management certified fundivisa has introduced an environmental management certified by dnv according with the iso14001 standard. this assures that their industrial production is integrated in their environment without producing any harmful elements. this means that all their foundry waste, whether from their mechanic workshop or from the finishing line, is recycled in their premises or treated by authorized external companies. besides that, the company is also certified by dnv according to the ohsas 18001, which protects the health and safety of their employees. worldwide services a tightly knit network of partners guarantees a 24/7 service worldwide. together with berger maritiem’s customer service, fundivisa is ready to support your vessels with maintenance services, inspections and spare parts – around the clock, 365 days a year. at fundivisa, the customers gain the knowledge and strength of a global oriented organization having extensive experience in quality services, with the personal attention, tailored approach and agility of a small business. get in touch with us should you have any questions about our ship propeller, feel free to contact us. have also a look at our product page for more sustainable products and services. schedule an appointment | get in touch with us
7.Scrubber shuttle tanker business case
 
door: jeroen berger, 23 november 2016   voor veel reders en scheepseigenaren die varen met zeeschepen van 400 gt (gross tonnage) of meer zal de mondiale zwaveleis van 0,5% m/m (massaprocent) die per 2020 ingaat een grote impact hebben op de bedrijfsvoering. de zwavelrichtlijn zal namelijk binnen afzienbare tijd moeten gaan leiden tot het maken van duurzame keuzes. stap ik over op marine gas oil (mgo), kies ik voor een alternatieve brandstof als liquefied natural gas (lng) of blijf ik varen op heavy fuel oil (hfo) met gebruik van scrubber technologie? onze noorse partner clean marine as is door samsung heavy industries geselecteerd als leverancier voor het installeren van een scrubber op twee shuttle tankers in opdracht van aet tankers. de schepen (beide 120.000 dwt) zijn 275,8 meter lang, 46 meter breed en hebben een diepgang van 15 meter. clean marine heeft de scrubber installaties in het eerste kwartaal van 2015 opgeleverd. hoe ziet voor aet tankers de business case er nu uit na een jaar in bedrijf? factoren die hebben geleid tot de business case factoren die van invloed waren bij de aankoopbeslissing voor een scrubber voor aet, zijn geweest: het toekomstig prijsverschil tussen de brandstoffen hfo (heavy fuel oil) en mgo (marine gas oil), het tijdsbestek in het seca-gebied tot 2020 (het vaarprofiel), het brandstofverbruik, de jaarlijkse besparing en de terugverdientijd van de investering. tussen januari 2014 en februari 2015 lag het prijsverschil van zware stookolie (hfo) en ... diesel (mgo) tussen de 240 en 300 $/ton. het is zeer aannemelijk dat er een prijsverschil tussen de brandstoffen mgo en hfo zal blijven bestaan. per 1 januari 2015 mag in de sulphur emission control areas (secas) alleen worden gevaren op een brandstof met een zwavelpercentage van maximaal 0,1% m/m, of men installeert een scrubber. bekend is dat er één aet shuttle tanker voor 70% in het seca-gebied vaart, het andere schip voor 80%. na het doorberekenen van het brandstofverbruik kwam men voor beide aet shuttle tankers op een jaarlijkse besparing van circa 1,2 miljoen dollar (usd). op basis van deze gegevens mag men verwachten dat de scrubbers voor aet binnen 2 à 3 jaar zijn terugverdiend. waarom gekozen voor een scrubber van clean marine? clean marine biedt met haar innovatieve en gepatenteerde ‘advanced vortex kamer’-technologie, welke bijdraagt aan een zeer grote reinigingsefficiëntie, de mogelijkheid om meerdere bronnen door één scrubber installatie te laten reinigen zonder noemenswaardige tegendruk. verder is het concept voorzien van een caustic soda-injectiesysteem waardoor men eenvoudig ook in water met een lage ph-waarde in open loop modus kan opereren. aangezien de shuttle tankers van aet beide zijn voorzien van twee hoofdmotoren, vijf hulpmotoren en drie boilers en een wereldwijd en onbeperkt vaargebied hebben, is de keuze gevallen op clean marine. foto: scrubber van clean marine lees meer business cases uw gegevens worden vertrouwelijk behandeld. bekijk ons privacy beleid voor meer informatie.
8.Is het nu al de juiste tijd voor scrubber technologie?
 
door: jeroen berger, 29 januari 2014 het is bij een groot publiek inmiddels bekend dat per 1 januari 2015 in de europese eca-gebieden (emission control areas te weten: oostzee, noordzee en het engelse kanaal) alleen mag worden gevaren op een brandstof met een zwavelpercentage van maximaal 0,1 procent. deze eis is ingevoerd door de international maritime organization (imo). de planning is dat die vanaf 2020 of op zijn laatst in 2025 zelfs wereldwijd gaat gelden. wat niet veel mensen weten, is dat de europese unie niet alleen deze eisen heeft overgenomen in zijn richtlijn (directive 2012/33eu), maar feitelijk het toepassingsgebied van deze eisen heeft vergroot: niet alleen de territoriale wateren maar ook de gevoelig liggende exclusieve economische zone (tot 200 mijl). dit zal zeker z’n effect hebben op de short sea shipping in west-europa. deze branche, die nog steeds last heeft van lage tarieven en overcapaciteit, zo is wel duidelijk, heeft veel moeite met het vinden van een “lange termijn”-oplossing. men is meer bezig met overleven. de kip of het ei want oplossingen zijn wel degelijk voorhanden: in de vorm van scrubbers. echter, vragen deze oplossingen om grote investeringen en zij moeten nog het vertrouwen winnen van de .... ook het gebrek aan vertrouwen in de regelgevers is een belangrijke factor die het negatieve sentiment ten aanzien van deze technologie versterkt. maar het belangrijkste aspect is het feit dat veel rederijen in timecharter varen, waarbij de charteraar opdraait voor de brandstofkosten. er is dus helemaal geen prikkel voor de rederijen om te investeren in iets waar zij geen direct financieel voordeel uit halen. en de charteraars gaan niet investeren in schepen die ze niet bezitten. een klassiek voorbeeld dus van de kip of het ei. wat is nu de status? wereldwijd zijn er diverse aanbieders. de belangrijkste en meest hoopvol zijn wärtsilä, alfa laval, clean marine, green tech marine en belco marine, die inmiddels bij elkaar circa honderd systemen hebben verkocht. nog maar enkele daarvan zijn in bedrijf. dus veel ervaring is er nog niet. maar het feit dat belangrijke west-europese bedrijven/rederijen zoals spliethoff, dfds seaways, holland america line, maersk line, wilh. wilhelmsen group, stolt tankers, aet, p&o, color en norwegian cruise line wel hebben geïnvesteerd is niet zonder reden. positieve business case deze bedrijven, die vaak in samenwerking met een fabrikant of zelf studie hebben gedaan naar de economische haalbaarheid en inpassing van scrubbers, komen tot de conclusie dat het voor hen een positieve business case is. terugverdientijden van drie tot vier jaar zijn in veel gevallen realistisch. natuurlijk hangt dit sterk af van de factoren die een grote rol spelen bij het maken van de case. het totale hfo-brandstofverbruik (alle systemen) en de tijd die men verwacht te varen in de eca-zones zijn factoren die worden beïnvloed door de trade en het type schip. maar natuurlijk ook de te verwachten toekomstige “fuel spread” tussen hfo en laagzwavelige mgo en, niet geheel onbelangrijk, de nog resterende economische levensduur van het schip. door de lage tarieven zijn oudere schepen eerder onrendabel dan bijvoorbeeld vijf jaar geleden toen we nog te maken hadden met een hoogconjunctuur. toekomstige fuel spread hfo-mgo hoe de toekomstige fuel spread zal uitpakken in de komende jaren is moeilijk in te schatten. toch moet men sterk rekening houden met een grotere spread dan nu. allereerst zal de mgo-prijs alleen maar toenemen door enerzijds het effect van verhoogde vraag naar deze brandstof omdat de industrie vanaf 1 januari 2015 massaal over zal gaan op mgo. daarnaast trekken de economische activiteiten weer wat aan en zijn de vooruitzichten dus positiever, wat in de regel leidt tot hogere brandstofprijzen. de vraag naar hfo daarentegen zal door de overschakelende industrie sterk dalen, wat in de meeste gevallen zal leiden tot lagere prijzen. feit is dat de imo-eis van 1 januari 2015 onontkoombaar is. degenen die creatief zijn en de moed hebben een brug te slaan via hun klant of charteraar naar een financier, creëren uiteindelijk de beste kansen om te profiteren van de omstandigheden. elk nadeel heeft namelijk zijn voordeel, om maar eens een citaat van johan cruijff te gebruiken. lees meer op onze blogpagina uw gegevens worden vertrouwelijk behandeld. bekijk ons privacy beleid voor meer informatie.
9.Wie kan nog zonder afvalbeheersysteem?
 
door: jeroen berger, 25 juli 2014 (laatst geüpdatet: 16 augustus 2017) de ... industrie wordt geconfronteerd met een toenemend aantal milieu-uitdagingen. eén daarvan is het voorkomen van waterverontreiniging door afval van schepen. zo is niet alleen de imo marpol 73/78 annex v per 1 januari 2013 van kracht, die de lozing van alle soorten afval in zee verbiedt (uitzonderingen daargelaten). ook zijn er milieustandaarden als de iso 14001 ontwikkeld om de milieuprestaties aan boord van een schip blijvend te verbeteren. het voldoen aan de milieuvoorschriften kan een dure aangelegenheid zijn als er geen afvalbeheer wordt toegepast. waarom is een afvalbeheersysteem, ook wel waste management systeem genoemd, ook voor uw organisatie een must? voldoen aan marpol 73/78 annex v scheepseigenaren dienen aan steeds strengere regels te voldoen. dit kan variëren van het verplicht hebben van een garbage disposal placard, een garbage management plan tot een garbage record book. stuk voor stuk middelen om waterverontreiniging door scheepsafval tegen te gaan. afval van voedsel comprimeren qua gewicht is voedselafval zwaar. de ongewenste bacteriën groeien in een rap tempo en vrijkomende geurtjes verspreiden zich razendsnel. met een geschikt afvalbeheersysteem kunnen de voedselresten worden verzameld. vervolgens worden deze dan opgeslagen in een aparte opslagtank. hierdoor wordt het werk voor de bemanning tot een minimum beperkt en wordt een goede hygiëne in de kombuis gehandhaafd. droog afval reduceren kunststof, hout, karton, maar ook papier, glas en metalen: het mag duidelijk zijn dat het niet goed is voor het milieu als één van deze materialen in het zeewater terecht komt. er zijn al systemen die het volume van bepaalde afvalsoorten kunnen reduceren tot 90 procent. daarna kan het restant naar de vuilnisstortplaats worden getransporteerd. vermindering van de kosten men wordt zich steeds meer bewust van de kosten die gepaard gaan met voedselafval. zo kunnen de hoge kosten typisch gerelateerd zijn aan de benodigde ruimte aan boord van een schip en de kosten voor de verwerking van het afval aan de wal. met de inzet van een afvalbeheersysteem worden dus niet alleen de prestaties aan boord van het schip verbeterd, maar het zorgt ook voor een flinke reductie van de kosten. wij van berger maritiem helpen u graag bij het vinden en selecteren van het juiste afvalbeheersysteem voor uw type schip. hierbij geven wij u deskundig advies over de wijze waarop u aan de nieuwste wet- en regelgeving kan voldoen en hoe u hier het beste op zou kunnen inspelen. lees meer op onze blogpagina uw gegevens worden vertrouwelijk behandeld. bekijk ons privacy beleid voor meer informatie.
10.Groene deal biedt volop kansen voor ... toeleveranciers
 
door: kees berger, 15 juli 2013 hendrik-ido-ambacht / lysaker (norway) - volgens kees berger van berger maritiem is de samenwerkingsovereenkomst die zijn, nog jonge, onderneming recent sloot met clean marine uit noorwegen, niet alleen een mooie opsteker voor zijn eigen onderneming, maar kan de nederlandse ... cluster ook hiervan volop profiteren. vanaf 2015 geldt er voor bepaalde gebieden in de wereld waaronder ook de noordzee, strengere eisen op alle, dus ook op bestaande, schepen voor de uitstoot van zwavel. het is met name deze zwavel die zorgt voor de, zo is inmiddels wel bekend, schadelijke zure regen. deze belangrijke stap, gezet door de imo, is dus niet alleen bedoeld om het milieu te sparen, maar levert ook iets op, namelijk een beter imago voor de tot nu toe als minders schoon bekend staande zeevaart. de regel houdt in, dat de schepen in bepaalde gebieden, van hoogzwavelige zware olie over moeten schakelen naar laag zwavelige gasolie, mits ze een nabehandelingssysteem ook wel scrubber genoemd geïnstalleerd hebben. deze laatste systemen, welke door clean marine geleverd worden, zijn niet goedkoop, maar zijn in veel gevallen wel terug te verdienen binnen 2-4 jaar, want die laag zwavelige gasolie is veel duurder dan de stookolie. berger verwacht, gezien de vele aanvragen en gesprekken die hij heeft gevoerd met rederijen die trend zettend zijn, dat er veel belangstelling is voor deze scrubbers. dit houdt in dat er nieuwe activiteiten en dus werkzaamheden moeten worden ontwikkeld, die de installatie en service, van dit product moeten ondersteunen. dit biedt dus volop kansen voor ontwerpbureaus, reparatiewerven, installatie- en service bedrijven. de heer frode helland-evebø van clean marine geeft aan dat zij met deze nieuwe samenwerking het belang willen onderschrijven van de nederlandse maritiem cluster voor hun verder groei en ontwikkeling. clean marine as is een noorse snelgroeiende onderneming, een pionier op het gebied van de ontwikkeling van multistream en hybride exhaust gas cleaning systems, ook wel scrubbers genoemd. zij zijn één van de grondleggers van de egcs association en hebben een duidelijke ... focus. berger maritiem is een nog jonge onderneming met als belangrijke activiteit het adviseren en begeleiden van reders bij het implementeren van nieuwe vaak innovatieve technieken om energie te besparen en emissies te reduceren. lees meer op onze blogpagina uw gegevens worden vertrouwelijk behandeld. bekijk ons privacybeleid voor meer informatie.
 Volgende 10 »