passion for green

 Volgende 10 » 
1.CFD geoptimaliseerd dieselelektrisch aangedreven visserijschip business case
 
door: jeroen berger, 6 maart 2017  nodosa shipyard ontwerpt, bouwt en repareert schepen voor de zee- en kustvaart. sinds 1982 heeft deze spaanse scheepswerf op gebied van visserijschepen verschillende typen gebouwd. variërend van trawlers, longliners en seiners. voor een nieuw te bouwen dieselelektrisch aangedreven longliner heeft nodosa shipyard onze partner vicusdt geselecteerd als leverancier voor de cfd optimalisatie van dit visserijschip. wat was de uitdaging van nodosa shipyard? de kernwaarden van nodosa shipyard zijn: kwaliteit, veiligheid, milieu en gericht op de toekomst. vanuit deze vier speerpunten worden de schepen ontworpen, gebouwd en gerepareerd. voor dit nieuw te bouwen visserijschip moesten deze waarden ook tot uitdrukking komen. hoe heeft nodosa shipyard deze uitdaging aangepakt? op gebied van kwaliteit en veiligheid laat nodosa shipyard het visserijschip, genaamd longliner cfl hunter, bouwen volgens de laatste kwaliteitsstandaard en regels van de verschillende classificatiebureaus waaronder bureau veritas, dnv gl en q2d. met betrekking tot het milieu heeft nodosa shipyard procedures ontwikkeld naar aanleiding van de iso 14001 en de emas standaarden. gericht op de toekomst heeft de organisatie onder andere een eigen research & development (r&d)-afdeling opgezet. dit hebben zij gedaan om te kunnen vernieuwen om zodoende met oplossingen te kunnen komen die niet alleen zullen leiden tot een kleinere milieudruk, maar ook tot kostenbesparingen en uiteindelijk tot een voor nodosa shipyard betere marktpositie. wat heeft vicusdt hieraan bijdragen? door gebruik te maken van geavanceerde computational fluid dynamics (cfd) software, heeft vicusdt dit visserijschip geoptimaliseerd. met cfd kon de hydrodynamische prestatie van de longliner cfl hunter nauwkeurig worden geanalyseerd. hierbij is de stroming en weerstand berekend om te zien welke verbeteringen er gedaan konden worden. de optimalisatiestudies hadden betrekking op de rompvorm, het scheepsroer ontwerp en het scheepsschroef ontwerp, waarbij vicusdt ook de cfd geoptimaliseerde scheepsschroef heeft mogen leveren. wat was het resultaat van de door vicusdt uitgevoerde werkzaamheden? de cfd optimalisatiestudies van vicusdt hebben geleid tot een besparing op de brandstofkosten van in totaal 14 procent. een besparing van 10 procent door de rompvorm te optimaliseren door een verbeterd ontwerp van de bow bulb en 4 procent door een verbeterd ontwerp van het scheepsroer en de scheepsschroef. nodosa shipyard was blij met het behaalde resultaat en was zeer te spreken over de praktische benadering van vicusdt. hiermee is de longliner cfl hunter klaar voor de toekomst. lees meer business cases uw gegevens worden vertrouwelijk behandeld. bekijk ons privacy beleid voor meer informatie.
2.Clean Marine
 
steeds strengere emissie-eisen in de zeevaart op gebied van zwavel gaf enkele jaren geleden noorse investeerders aanleiding tot de oprichting van clean marine. clean marine biedt een innovatieve oplossing in de vorm van een uitlaatgassen reinigingsinstallatie, ook wel een scrubber of exhaust gas cleaning system (egcs) genoemd, voor zowel bestaande als nieuwe schepen. clean marine is de eerste fabrikant die succesvol een scrubber op een schip heeft geïnstalleerd. verder behoort clean marine tot één van de twee oprichters van de egcsa (exhaust gas cleaning system association) en heeft de organisatie een gepatenteerde en bewezen scrubber technologie, die sinds 2004 aan intensieve testen is onderworpen. de scrubber technologie is de corebusiness van clean marine. tot nu toe is er al meer dan 25 miljoen us dollar in dit noorse bedrijf geïnvesteerd door een sterke groep van investeerders. inmiddels mag clean marine toonaangevende rederijen tot hun klantenkring rekenen. ontdek meer over onze partner clean marine, of neem gerust contact met ons op voor meer informatie.  
3.Clean Marine
 
following the increasingly stringent sulphur emission requirements for the maritime industry, a few years ago a couple of norwegian investors startup clean marine, with the objective to find a suitable technology that fits the industry the best. clean marine has development an innovative exhaust gas cleaning system, also called scrubber, for existing and new ships which have to comply with this legislation. this young organization is a pioneer of this environmental friendly technology and fits perfectly with our philosophy: building a sustainable future for the maritime industry. discover more about clean marine, or contact us directly for more information.
4.Advies
 
de maritieme sector heeft zich toegelegd op het behalen van een aantal belangrijke klimaat- en luchtkwaliteit-doelen. deze milieudoelen zijn onder meer vastgelegd in het klimaatakkoord van parijs en de ... deal zeevaart, binnenvaart en havens. waar bijvoorbeeld voor de binnenvaart wordt gestreefd naar een (nagenoeg) emissievrije binnenvaart in 2050, dient de co2-uitstoot in de zeevaart dan gehalveerd te zijn. vanuit onze kennis en ervaring op het gebied van efficiëntere voortstuwing, emissiereductie, en (lokale) wet- en regelgeving helpen wij u graag bij het maken van een routekaart naar emissieloos en klimaatneutraal varen. zo kunnen we samen met u stapsgewijs werken aan een plan om uw bestaande of nieuw te ontwerpen schip voor te bereiden op de toekomst. want welke energiedrager gaat het voor de scheepvaart worden? stappen we massaal over op biobrandstoffen (zoals vloeibaar biomethaan), groene waterstof, blauwe ammoniak, koolstofneutrale brandstoffen (zoals groen synthetisch methanol) of heeft 100% elektrisch varen met behulp van accu’s of brandstofcellen de toekomst? alleen al het maken van een (toekomstige) beslissing hierin, is niet eenvoudig. zo hangt de keuze van de juiste brandstof af per type schip en vaarprofiel en dient er sterk rekening te worden gehouden met de economische, technische en infrastructurele aspecten. en wat als blijkt dat uw bestaande schip niet aan de milieunorm voldoet en u bijvoorbeeld niet (meer) in aanmerking komt om het werk te mogen blijven doen? of wanneer u een nieuw, toekomstbestendig schip wilt gaan bouwen maar niet weet waar te beginnen? op basis van de laatste stand van de techniek, beschikbaarheid aan groene oplossingen, en vanuit onze kijk op de toekomst adviseren wij u graag bij het maken van de juiste keuze. over berger maritiem | neem contact op
5.Expertise
 
sharing knowledge is a way ... us to improve and innovate. from our perspective there is not a more effective way of building knowledge by sharing it. berger maritiem is daily committed to translate its accumulated expertise and knowledge to its customers and selected partners to come up with smarter and more efficient solutions. we have collected some special business cases to provide you with insides of the sustainability areas where we have found ourselves. besides that, our employees share their visions and opinions on our blog page about actual topics in the maritime industry. this will come soon available in english; please visit in the meantime our dutch blog page. about berger maritiem | get in touch with us
6.Berger Maritiem
 
berger maritiem is a trading and consulting company who would like to provide you with practical and realistic advice by improving the sustainability of your ship or fleet. we strive to come up with sustainable solutions that not only lower your environmental footprint but the ones that also lower your operational cost and finally contribute to a better competitive edge. we focus especially on ship owners and shipping companies that often find it difficult to make space with in-house capacity, knowledge or expertise ... ...ing their business. since its foundation in 2012, we have carefully put together a comprehensive package of sustainable solutions in the field of per...mance optimization (energy efficiency), emission reduction (co2, nox, pm and sox), electric, hybrid and diesel driven propulsion, ballast water treatment and sustainable ship recycling. within the maritime sector we are ... example active in the seagoing market, short sea shipping, cruise shipping, fast ferries, offshore, inland waterway, dredging, fishing, navy and yachting. please have a look around our website to see how we can be of help to you; read ... example also our business cases to learn more about our experiences. about berger maritiem | contact berger maritiem
7.Advice
 
the time of holding back and delaying sustainable choices is coming to an end. due to stricter environmental regulations and tougher requirements from freighters more and more ship owners will be ...ced to ...ing their business in the ...eseeable future. we understand as no other that selecting the right sustainable solution ... your ship is a time-consuming and challenging task. at berger maritiem you are at the right place when it comes to advice ... making the right sustainable decisions. choosing the right sustainable solution choosing the right sustainable solution ... your type of ship requires customization. we know as no other that the rule ‘one size fits all’ does not cover the maritime industry. whether it is an inland waterway vessel, tanker, passenger ship, tugboat, patrol vessel, offshore vessel or mega yacht, each vessel type is different and requires its own sustainable approach. an approach that is often focused on the following four areas: energy efficiency, efficient propulsion, emission reduction and ship recycling. advice in the field of energy efficiency it is not only because of the new rules coming from the first of january 2013 ... energy efficiency ... ships larger than 400 gt (gross tonnage), but more and more ship owners has placing energy efficiency high or higher on their agenda. we will be pleased to advice you in optimizing the per...mance of your existing or newly designed ship. we are not only able to provide you with the right assistance and advice during every phase of the development of your ship energy efficiency management plan (seemp), we have also different ship per...mance optimization tools on board. ... example the energy audit and per...mance simulator to optimize the fuel consumption by maximizing energy efficiency. besides that, waste heat recovery is a technique we would like to bring to your attention. with a waste heat recovery system you have the possibility of producing energy from the exhaust gas and cooling water of your installed internal combustion engines on board of your ships. learn more about the energy efficient products advice in the field of efficient propulsion at berger maritiem we are optimizing the vessel’s energy consumption by looking at the design, the vessel’s power and propulsion systems, the integrated systems, and the way that the vessel operates or will operate; meaning we will look at the whole picture. only in that way from our perspective we can advise and select ... our clients the optimal power and most effective propulsion system components which are today, or in the near future, available in the market. with use of advanced computational fluid dynamics (cfd) software we are able to design the most efficient hull ...m, bulbous bow and appendages like a ship propeller, ship rudder and with or without a nozzle. learn more about the efficient propulsion products advice in the field of emission reduction ensuring and demonstrating that business operations maintain good air and water quality and protect the environment is a challenging issue ... many shipping companies. we can help you understand and overcome these challenges, protecting your organization’s reputation and above all reducing its cost. we can advise you in technologies like scr catalysts, diesel particulate filters and scrubbers. learn more about the emission reducing products advice in the field of ship recycling according to the ship recycling regulation (no. 1257/2013), which will enter into ...ce on 30 december 2013, the installation or use of certain hazardous materials on ships like asbestos, ozone-depleting substances, pcbs, pfos, and anti-fouling compounds and systems, will be prohibited or restricted. each seagoing vessel of 500 gt and above, flying the flag of the eu member state and to ships flying the flag of the third country calling at eu ports or anchorages, will be required to have on board an up-to-date inventory of hazardous materials (ihm) verified by the relevant administration or authority and specifying the location and approximate quantities of those materials. at berger maritiem you can rely on the expertise of our selected dnv gl approved hazmat experts to get an up-to-date inventory of hazardous materials (ihm) / ready ... recycling certificate. learn more about the ship recycling products funding and ...ms of financing in case you have a new technology, idea or concept you want to apply, we can help you in investigating the potential availability of funding and ...ms of financing. berger maritiem has the right in-house experience to investigate the potential availability of funding and ...ms of financing. we will provide you with thorough advice based on a practical approach. we are creative, original and distinctive. there...e we are also familiar with less obvious types of funding and ...ms of financing. get in touch with us should you have any questions, feel free to contact us. have also a look at our product page ... more sustainable solutions. schedule an appointment | get in touch with us
8.Partners
 
...ing the maritime industry together with (...eign) partners, that is what us drives. we work in different ways with various organizations as an extension of knowledge, services and products. in many cases, shared knowledge provides more benefits ... our customers and keeps our services up-to-date. we have several partners, whereby the partnership provides a clear added value ... our clients. schedule an appointment | get in touch with us
9.Ship propeller
 
together with fundivisa, our foundry in vigo, we are specialized in manufacturing the most efficient ship propeller ... your type of vessel. besides an optimal ship per...mance and an increased thrust, our ship propellers give you a considerable benefit in fuel savings, reduced noise and a smooth vibration free per...mance. the propellers can be designed ... all maritime sectors including shipping, shipbuilding, offshore, inland waterways, dredging, fishing and yachting. reach maximum per...mance to achieve the most efficient ship propeller design ... your type of vessel, the precise determination of propeller-hull interaction coefficients is required. thanks to our integral hydrodynamic approach, we will design the ship propeller well adapted to the wake field behind the ship hull. to make the calculations, we make use of advanced computational fluid dynamics (cfd) software. by using this cost-efficient simulation tool, you will receive at all times a ship propeller design with an excellent hydrodynamic shape ... maximum per...mance. feel free to discover more about our ship propeller design. customer-oriented approach the foundry of fundivisa has all the necessary equipment to manufacture controllable-pitch propeller (cpp) blades up to Ø7000, fixed pitch propellers (fpp) up to Ø4500, controllable-pitch propeller (cpp) hubs of a Ø2000 sphere and, in general, any component up to a maximum of 10 tons in weight as a finished product. the productions of the foundry patterns are carried out in own carpentry workshop, even though they can use their clients existing patterns. fundivisa has also a fully equipped laboratory to guarantee all the mechanical and chemical properties of all the materials used in the production of their products. in addition to the great experience of their workshop staff, the most complex items are treated in detail as a unique project of production. high quality standards the trust of customers is a great responsibility. to guarantee the highest quality standards of the ship propeller, their machining workshop is equipped with modern machinery (milling machines, lathes, 5-axis machining centers) all cnc driven. in order to guarantee the fulfillment in the design requirements, hydrodynamic per...mance, shape, pitch, noise level, vibrations and cavitation, the propellers are manufactured in their 5-axis machining centers, where the entire hydraulic surface is milled. only by these means can fundivisa ensure the fulfillment of the most restrictive geometrical requirements, such as class s propellers or hydraulic turbines. environmental management certified fundivisa has introduced an environmental management certified by dnv according with the iso14001 standard. this assures that their industrial production is integrated in their environment without producing any harmful elements. this means that all their foundry waste, whether from their mechanic workshop or from the finishing line, is recycled in their premises or treated by authorized external companies. besides that, the company is also certified by dnv according to the ohsas 18001, which protects the health and safety of their employees. worldwide services a tightly knit network of partners guarantees a 24/7 service worldwide. together with berger maritiem’s customer service, fundivisa is ready to support your vessels with maintenance services, inspections and spare parts – around the clock, 365 days a year. at fundivisa, the customers gain the knowledge and strength of a global oriented organization having extensive experience in quality services, with the personal attention, tailored approach and agility of a small business. get in touch with us should you have any questions about our ship propeller, feel free to contact us. have also a look at our product page ... more sustainable products and services. schedule an appointment | get in touch with us
10.Scrubber shuttle tanker business case
 
door: jeroen berger, 23 november 2016   voor veel reders en scheepseigenaren die varen met zeeschepen van 400 gt (gross tonnage) of meer zal de mondiale zwaveleis van 0,5% m/m (massaprocent) die per 2020 ingaat een grote impact hebben op de bedrijfsvoering. de zwavelrichtlijn zal namelijk binnen afzienbare tijd moeten gaan leiden tot het maken van duurzame keuzes. stap ik over op marine gas oil (mgo), kies ik voor een alternatieve brandstof als liquefied natural gas (lng) of blijf ik varen op heavy fuel oil (hfo) met gebruik van scrubber technologie? onze noorse partner clean marine as is door samsung heavy industries geselecteerd als leverancier voor het installeren van een scrubber op twee shuttle tankers in opdracht van aet tankers. de schepen (beide 120.000 dwt) zijn 275,8 meter lang, 46 meter breed en hebben een diepgang van 15 meter. clean marine heeft de scrubber installaties in het eerste kwartaal van 2015 opgeleverd. hoe ziet voor aet tankers de business case er nu uit na een jaar in bedrijf? factoren die hebben geleid tot de business case factoren die van invloed waren bij de aankoopbeslissing voor een scrubber voor aet, zijn geweest: het toekomstig prijsverschil tussen de brandstoffen hfo (heavy fuel oil) en mgo (marine gas oil), het tijdsbestek in het seca-gebied tot 2020 (het vaarprofiel), het brandstofverbruik, de jaarlijkse besparing en de terugverdientijd van de investering. tussen januari 2014 en februari 2015 lag het prijsverschil van zware stookolie (hfo) en maritieme diesel (mgo) tussen de 240 en 300 $/ton. het is zeer aannemelijk dat er een prijsverschil tussen de brandstoffen mgo en hfo zal blijven bestaan. per 1 januari 2015 mag in de sulphur emission control areas (secas) alleen worden gevaren op een brandstof met een zwavelpercentage van maximaal 0,1% m/m, of men installeert een scrubber. bekend is dat er één aet shuttle tanker voor 70% in het seca-gebied vaart, het andere schip voor 80%. na het doorberekenen van het brandstofverbruik kwam men voor beide aet shuttle tankers op een jaarlijkse besparing van circa 1,2 miljoen dollar (usd). op basis van deze gegevens mag men verwachten dat de scrubbers voor aet binnen 2 à 3 jaar zijn terugverdiend. waarom gekozen voor een scrubber van clean marine? clean marine biedt met haar innovatieve en gepatenteerde ‘advanced vortex kamer’-technologie, welke bijdraagt aan een zeer grote reinigingsefficiëntie, de mogelijkheid om meerdere bronnen door één scrubber installatie te laten reinigen zonder noemenswaardige tegendruk. verder is het concept voorzien van een caustic soda-injectiesysteem waardoor men eenvoudig ook in water met een lage ph-waarde in open loop modus kan opereren. aangezien de shuttle tankers van aet beide zijn voorzien van twee hoofdmotoren, vijf hulpmotoren en drie boilers en een wereldwijd en onbeperkt vaargebied hebben, is de keuze gevallen op clean marine. foto: scrubber van clean marine lees meer business cases uw gegevens worden vertrouwelijk behandeld. bekijk ons privacy beleid voor meer in...matie.
 Volgende 10 »