advies brandstof gtl binnenvaart

« Vorige 10  Volgende 10 » 
21.Contact
 
heeft u een vraag of wilt u advies, neem gerust contact met ons op. berger maritiem sales & service v.o.f. steur 50, 3344 jj hendrik-ido-ambacht (nederland) gevestigd dichtbij rotterdam (google maps). info@bergermaritiem.nl of via het contactformulier wij proberen uw vraag snel te beantwoorden. kantoor +31 78 641 4525 van maandag t/m vrijdag tussen 9.00 en 17.00 uur. service +31 78 641 4525 24 uur per dag, 7 dagen in de week. expertise bekijk onze blogpagina en pagina met business cases volg ons op linkedin en youtube. facturatiegegevens leveringsvoorwaarden beleidsregels over berger maritiem
22.Orcan Energy
 
orcan energy ag is een toonaangevend, snelgroeiend en ambitieus technologiebedrijf op het gebied van restwarmtebenutting gebaseerd op de organische rankinecyclus (orc). het bedrijf, gevestigd in münchen (duitsland), is opgericht in 2008 en kent haar roots bij de technische universiteit münchen (tum). in 2004 zijn daar de eerste testen en onderzoeken van de restwarmtegenerator gestart. inmiddels is de restwarmte-terugwin-technologie ingevoerd in meerdere markten, waaronder sinds 2016 ook in de maritieme sector. wereldwijd heeft orcan energy meer dan 200 restwarmte-terugwin-installaties verkocht (bij elkaar goed voor zo’n 1 miljoen cumulatieve draaiuren) en hebben zij wereldwijd 140 patenten geregistreerd. verder hebben zij meer dan 60 medewerkers in dienst en stamt de eerste referentie uit 2011. de maritieme versie van de efficiency pack (restwarmtegenerator) zet de restwarmte uit de uitlaatgassen, het koelwater, reststoom of thermische olie om in elektriciteit (stroom) of mechanisch vermogen (ter ondersteuning van de aandrijflijn). hiermee kan een reder of scheepseigenaar de co2-voetafdruk gaan verkleinen, gaan besparen op de brandstofkosten (6-9%) en de energy efficiency design index (eedi) of energy efficiency operational indicator (eeoi) als onderdeel van het ship energy efficiency management plan (seemp) gaan verbeteren. ontdek meer over de efficiency pack (restwarmtegenerator) van onze partner orcan energy of neem gerust contact met ons op voor meer informatie.  
23.Restwarmtegenerator Orcan Energy AG
 
mede als gevolg van de green deal voor de binnenvaart, zeevaart en havens, het wereldwijde klimaatakkoord voor de zeevaart en het gesloten binnenvaartakkoord (de declaration of nijmegen), wordt het reduceren van de co2-uitstoot van uw schip of vloot steeds belangrijker. de efficiency pack (restwarmtegenerator) van onze duitse partner orcan energy ag kan hierin een serieuze bijdrage leveren. zo kan de efficiency pack de restwarmte uit de uitlaatgassen, het koelwater, reststoom of thermische olie benutten en omzetten in elektriciteit (stroom) of mechanisch vermogen (ter ondersteuning van de aandrijflijn). hiermee kunt u aantoonbaar de co2-voetafdruk gaan verkleinen, gaan besparen op de brandstofkosten (6-9%) en de energy efficiency design index (eedi) of energy efficiency operational indicator (eeoi) als onderdeel van het ship energy efficiency management plan (seemp) gaan verbeteren. eigenschappen de efficiency pack meet continu de teruggewonnen mechanische of elektrische energie in kw netto. dit is af te lezen op de restwarmtegenerator. hiermee kunt u als reder of scheepseigenaar berekenen en aantonen hoeveel co2 (en brandstofkosten) er gedurende een reis is gespaard. daarnaast vinden ze het belangrijk dat de restwarmtegenerator zelfvoorzienend is en geen afbreuk doet aan de werking van het schip. verder is de efficiency pack door tÜv gecertificeerd en voorzien van een ce-markering. dit laatste geeft aan dat de restwarmte-terugwin-installatie voldoet aan de daarvoor geldende regels binnen de europese economische ruimte (eer). met een duidelijke focus op het gebruik van lean design principes, de toepassing van gebruikelijke en gangbare industriële componenten en met hulp van de in huis ontwikkelde innovatieve besturing, wordt er met de efficiency pack gestreefd naar een duurzaam, uniek en betrouwbaar product. wereldwijd heeft orcan energy al meer dan 200 installaties verkocht. bij elkaar is dit goed voor zo’n 1 miljoen cumulatieve draaiuren. het technologiebedrijf, opgericht in 2008, kent haar roots bij de technische universiteit münchen (tum). in 2004 zijn daar de eerste testen en onderzoeken van de restwarmtegenerator gestart. inmiddels is de technologie in meerdere sectoren ingevoerd, waaronder sinds 2016 ook in de maritieme sector. lees meer over onze partner orcan energy ag werking de efficiency pack is gebaseerd op het organische rankinecyclus (orc)-principe. deze werkt op een koude medium (r245fa) wat al “kookt” bij 15 graden celsius (°c) bij atmosferische druk. de damp wordt via een eenvoudige schroefexpander omgezet in rotatie-energie. deze schroefexpander werkt op een veel lager toerental dan bij een stoomturbine en heeft een vlakke rendementslijn over een breed werkgebied. orcan energy heeft veel onderzoek gedaan naar de werking en besturing van een dergelijk systeem bij variabele en deel belastingen. testen op vrachtwagenmotoren en bij mtu op de proefstand hebben de goede werking onder deze omstandigheden aangetoond. toepasbaarheid de maritieme versie van de efficiency pack is geschikt gemaakt voor schepen met een totaal geïnstalleerd motorvermogen van circa 500 kw tot 5 mw (en meer). hiermee is de restwarmte-terugwin-technologie interessant voor vele type schepen. binnen de maritieme sector is orcan energy actief in onder andere de volgende sectoren: zeevaart, kustvaart, cruisevaart, fast ferries, offshore, binnenvaart, baggerij, visserij, marine en mega jachtbouw. de restwarmtegenerator is ontwikkeld om zowel tijdens vollast als deellast een goed rendement te behouden. het systeem volgt moeiteloos de beschikbare hoeveelheid restwarmte, ook tijdens een dynamisch vaarprofiel. en hoewel de maximale netto output al 100 kw per efficiency pack is, kunnen er door de modulariteit van het systeem voor grotere restwarmtebronnen meerdere packs worden gecombineerd. opererend als een eenheid kunnen deze bij elkaar tot zo’n 500 kw terugleveren. de efficiency pack kan worden toegepast in zowel uw bestaande of nieuw te ontwerpen schip en werkt met elke soort verbrandingsmotor en type brandstof. denk aan biobrandstoffen, lng/cng, gtl, methanol, mgo, duel fuel en hfo. in de praktijk op 17 juli 2019 is het 172 meter lange en 11,4 meter brede koppelverband maranta-maranta 2 van géke en riemer kingma uit alblasserdam aan de kade bij dolderman gehermotoriseerd. de machinekamer is rigoureus verbouwd en voorzien van de meest nieuwe technieken. zo is er onder andere plaats gemaakt voor een efficiency pack. hiermee wordt alle restwarmte uit beide hoofdmotoren benut en via een eenvoudige schroefexpander omgezet in mechanisch vermogen. deze duurzame opgewekte energie wordt vervolgens overgebracht op de as van de stuurboordmotor, waardoor deze minder zwaar wordt belast. lees meer over het koppelverband maranta-maranta 2 een andere business case die wij graag bij u onder de aandacht brengen, is de toepassing van de efficiency packs voor de twee nieuwe lng-veerboten van rederij doeksen. deze rederij verzorgt vanaf harlingen de overtochten naar de waddeneilanden terschelling en vlieland. dit zijn de allereerste single fuel lng-veerboten in nederland en de allereerste schepen ter wereld, waarbij single fuel lng-motoren rechtstreeks een vaste schroef aandrijven. voor beide ferries zal de restwarmte van de hoofd- en hulpmotor worden benut en omgezet in elektrische energie (stroom) om de batterijen mee op te laden. het systeem dekt daarmee de volledige energievraag voor de boegschroefinstallatie voor het aan- en afmeren. de schepen zijn bijna afgebouwd en zullen vanaf 7 januari 2020 structureel worden ingezet in de dienstregeling op de lijnen terschelling en vlieland. lees meer over de nieuwe lng-veerboten van rederij doeksen service met de service van berger maritiem staan wij 24 uur per dag en 7 dagen in de week klaar om u snel en deskundig van dienst te kunnen zijn. door de grote vakkennis van de door ons geselecteerde service specialisten, verlenen wij u een gedegen service voor uw restwarmtegenerator, waardoor vaarschema’s zo min mogelijk in gevaar komen. wij helpen u graag verder heeft u een vraag of wilt u advies? neem gerust contact met ons op of bekijk onze blogpagina en pagina met business cases. over berger maritiem | contact opnemen
24.Is methanol de schone maritieme ... voor de toekomst?
 
door: kees berger, 19 december 2014 het is geen geheim meer dat de maritieme sector vandaag de dag wordt geconfronteerd met een aantal grote uitdagingen met betrekking tot de aanstaande emissie wet- en regelgeving. de bijdrage aan de wereldwijde uitstoot van zwaveloxiden (sox) en stikstofoxiden (nox) is namelijk aanzienlijk. drie belangrijkste alternatieven - schakelen naar laagzwavelige ...fen, het installeren van de nabehandeling van uitlaatgassenapparaten, bijvoorbeeld scrubbers, of het gebruik van aardgas - zijn uitgebreid onderzocht, maar zeer weinig informatie is beschikbaar over methanol als scheeps.... methanol is een schone ... methanol bevat geen zwavel. de uitstoot van fijnstof (pm) en stikstofoxiden (nox) uit methanolverbranding in scheepsmotoren zo is de verwachting en ervaring, is duidelijk lager dan die welke voortvloeien uit de verbranding van conventionele ...fen. methanol is op grote schaal beschikbaar, kan veilig worden vervoerd en gedistribueerd met behulp van de bestaande infrastructuur, en is het normaal gesproken veel goedkoper dan destillaten op basis van energie-inhoud. het kan worden geproduceerd uit hernieuwbare en niet-hernieuwbare grondstoffen, alsmede door recycling van koolstofdioxiden (co2) uit rookgassen of afvangen en recycling van atmosferische co2. als deze "groene" methanol op grotere schaal beschikbaar komt zal het zeker helpen aan de verduurzaming van de internationale scheepvaartbedrijven zodat zij zich kunnen ontwikkelen tot bedrijfstak met een kleine milieu- en co2-footprint. de technologie aangezien methanol (en lng) andere kenmerken bezitten dan traditionele marine diesel ...fen is niet mogelijk om van de ene ... naar de ander om te schakelen zonder aanpassingen van ofwel de motor of de .... verschillende mogelijke alternatieven zijn beschikbaar, welke de norm wordt is nog te bezien. een mogelijke manier om methanol te gebruiken zonder grote wijzigingen aan de motor te converteren naar dimethylether (dme) wat een uitstekende diesel... is. het proces is een katalytische reactie waarbij twee moleculen methanol worden omgezet in een molecuul van dme en één molecuul water. 2 ch3oh → h20 + ch3och3 ongeveer 90 procent van de methanol wordt omgezet in dme wat resulteert in een mengsel van 10 procent methanol, 45 procent dme en 45 procent water op molecuulbasis. in industriële toepassingen worden deze stoffen afgescheiden door destillatie. voor scheepvaarttoepassingen heeft het deense bedrijf haldor topsoe voorgesteld het mengsel te gebruiken zoals het is. zij noemen het mengsel obate (on-board-alcohol-to-ether). door de omzetting van methanol in dme aan boord te doen is de opslag efficiënter aangezien dme gasvormig is bij normale temperatuur en druk gemaakt. proeven op kleine dieselmotoren hebben aangetoond dat dit ...mengsel een goede zelfontbranding (door compressie) heeft. in het spireth-project zal de ... worden getest in 300 kw motoren aan boord van een zweedse ropax schip in eigendom van stena line. het voordeel bij het gebruik van obate ... is dat de vereiste motoraanpassingen beperkt zijn tot het ...systeem. onder andere een nieuwe opvoerpomp en injectoren zijn noodzakelijk. het belangrijkste nadeel van de methanol-tot-dme conversie is dat de obate eenheden ruimte nodig hebben. conclusie als je de nodige investering vergelijkt in de aanpassingen van de schepen om op methanol te gaan varen, dan liggen die voor de toepassing van methanol significant lager dan wanneer je de schepen geschikt maakt voor lng, terwijl de emissies reducties van stikstofoxiden (nox), zwaveloxiden (sox) en fijnstof (pm) vergelijkbaar zijn. verder is het niet voor niets dat een rederij als stena recent heeft besloten om de eerste ferry (stena germania) conversie naar methanol uit te laten voeren door de werf remontova in polen. gezien de enorme politieke push voor lng zou je je af kunnen vragen of deze ... een serieuze kans gaat krijgen om uit te groeien tot de schone ... voor de maritieme sector, wat er in potentie wel in zit denk ik. lees meer op onze blogpagina uw gegevens worden vertrouwelijk behandeld. bekijk ons privacy beleid voor meer informatie.
25.Fischer
 
fischer abgastechnik gmbh & co. kg is specialist in het op maat ontwerpen van imo tier iii en eu stage v ready scr katalysatoren en roetfilters passend bij uw specifieke motoren installatie, type schip en gebruikersprofiel. de imo tier iii en eu stage v ready scr katalysatoren en roetfilters, geschikt voor schepen met een motorvermogen van 19 tot 10.000 kw, zijn in eigen huis bedacht en ontwikkeld. zo wordt bijvoorbeeld bij de scr katalysator de ureumoplossing op een uiterst efficiënte manier vermengd met de uitlaatgassen. dit doet fischer abgastechnik met behulp van hun speciaal daarvoor en zelf ontwikkeld injectiesysteem. voor de actieve roetfilters heeft fischer abgastechnik een uitgebreid aanbod aan, deels in huis, ontwikkelde thermomanagement systemen (waaronder de brander) in het programma zodat men voor elke toepassing het meest geschikte systeem kan selecteren. met de scr katalysatoren kunnen de volgende emissies worden gereduceerd: nox (70-98%), co (80-98%), hc (80-90%) en pm (20-30%). co(<98%), hc (<95%) en pm (90-99%) kan met het roetfilter worden gereduceerd. dit innovatieve bedrijf, gevestigd in emsdetten (duitsland), denkt in complete en ...besparende uitlaatgassensystemen. door een optimale afstemming en integratie van de scr katalysator, roetfilter, uitlaatgeluiddemper, vonkenvanger, ophangelementen, rookgassenkoeler en orcan energy’s efficiency pack (restwarmtegenerator), kunnen zij u een stil (45 db(a)), schoon (imo tier iii en eu stage v ready) en ...besparend (6-9%) uitlaatgassensysteem adviseren op basis van uw wensen en eisen. dit complete uitlaatgassensysteem kan fischer abgastechnik gmbh & co. kg uiteindelijk ontwerpen in zowel een ‘droge’ als een ‘natte’ uitvoering (watergeïnjecteerd). ontdek meer over de scr katalysator en roetfilter van onze partner fischer abgastechnik, of neem gerust contact met ons op.
26.VICUSdt
 
een alsmaar toenemende vraag naar efficiënte en effectieve scheepsontwerpen gaf spaanse investeerders in 2007 aanleiding tot de oprichting van vicusdt. vicusdt, onderdeel van de emenasa group, is een toonaangevend, onafhankelijk en internationaal georiënteerd ontwerp- en ingenieursbureau voor de maritieme sector. inmiddels heeft deze organisatie een breed scala aan optimalisatie diensten ontwikkeld, beschikbaar voor vrijwel ieder type schip. op het gebied van voortstuwing en scheepshydrodynamica heeft vicusdt een sterke focus op het optimaliseren van de appendages (denk aan een scheepsschroef, straalbuis en scheepsroer) voor het verbeteren van de algehele scheepsprestatie. voor het uitvoeren van de berekeningen maakt vicusdt gebruik van geavanceerde computational fluid dynamics (cfd) software. uitgangspunt is hierbij het verlagen van het ...verbruik van uw schip (en daarmee de kosten) en het verbeteren van uw co2-voetafdruk. het kantoor van vicusdt ligt gevestigd in vigo (in het noordwesten van spanje) en is daarmee strategisch gelegen in de grootste vissershaven van europa. tot nu toe heeft dit ontwerpbureau wereldwijd meer dan 400 maritieme projecten gedaan. ontdek meer over onze partner vicusdt, bekijk de bedrijfsfilm, of neem gerust contact met ons op.
27.Straalbuis
 
bent u op zoek naar een straalbuis met het juiste straalbuisprofiel (bijvoorbeeld 19a, 37 of hr) die is afgestemd op uw andere appendages (zoals uw scheepsschroef en scheepsroer), scheepsvorm en vaarprofiel en op de juiste manier is ingepast in uw achterschip? of het nu gaat om uw ...schip, tanker, passagiersschip, sleepboot, patrouillevaartuig, offshoreschip of megajacht, samen met onze partner vicusdt onderzoeken wij graag voor u de hydrodynamische prestatie van uw bestaande of nieuw te ontwerpen schip om te komen tot een optimaal straalbuisontwerp. uitgangspunt is hierbij het verlagen van het ...verbruik van uw schip (en daarmee de kosten) en het verbeteren van uw co2-voetafdruk. ontwerpproces de computer wordt steeds sneller en beter. hierdoor kunnen de meest ingewikkelde computationalfluid dynamics (cfd) berekeningen worden gemaakt om de stroming en weerstand van het schip inzichtelijk te kunnen krijgen. om die reden neemt cfd een steeds belangrijkere plaats in bij het optimaliseren van schepen. voor het selecteren van het juiste straalbuisprofiel (bijvoorbeeld 19a, 37 of hr), afgestemd op uw andere appendages zoals uw scheepsschroef en scheepsroer, scheepsvorm en vaarprofiel, maakt onze partner gebruik van zeer geavanceerde cfd-software. deze simulatietool is speciaal ontwikkeld voor maritieme toepassingen, om voor u de juiste straalbuis te kunnen ontwerpen. daarnaast kan een straalbuis op meerdere manieren worden ingepast in het achterschip. zo kan een straalbuis bijvoorbeeld vast in de tunnel worden ingebouwd of los (aan uithouders) onder het achterschip worden geplaatst. ook bij het onderzoek voor de beste plaatsing maakt onze partner gebruik van deze software. bestaand schip bent u benieuwd wat een cfd geoptimaliseerde straalbuis voor uw bestaande schip aan rendement zou kunnen opleveren, of is uw bestaande straalbuis toe aan vervanging? indien u nog de tekeningen heeft van uw schip, dan kan onze partner vrij eenvoudig een geschikte straalbuis ontwerpen en het verwachte rendement vooraf voor u berekenen. heeft u geen tekeningen meer van uw schip, maar zou u wel graag willen onderzoeken of een straalbuis zin heeft en meer rendement oplevert? met behulp van een 3d-scan en de nodige metingen, zijn de specialisten van vicusdt in staat om uw voor- en achterschip met bestaande appendages zeer nauwkeurig in kaart brengen, om ook voor uw schip een geoptimaliseerde straalbuis te kunnen onderzoeken en ontwerpen, passend bij uw vaarprofiel. bekijk een green retrofit business case met straalbuizen in de praktijk bij de proefvaart is gebleken dat dit ...schip weer zuiniger is geworden dan het voorgaande ontwerp. mede dankzij de ontwerpaanpassingen (scheepsroeren en boeg), het verbeterde ontwerp van de scheepsschroef (waarbij wij van 5 naar 3 bladen zijn gegaan) en de geoptimaliseerde straalbuizen, is het ...verbruik (en daarmee de co2-uitstoot) lager uitgekomen. bekijk hieronder de business case. bekijk de straalbuizen en scheepsschroeven business case co2-reductie mede als gevolg van de green deal ..., zeevaart en havens, het wereldwijde klimaatakkoord voor de zeevaart en het gesloten ...akkoord, wordt het reduceren van de co2-uitstoot voor de maritieme sector steeds belangrijker. naast een cfd geoptimaliseerd straalbuisontwerp, kunnen wij bijvoorbeeld ook kijken naar de schroef en het roer van uw schip, de boeg, trim, de schroef-romp-interactie, elektrische en hybride systemen en restwarmteterugwinningsmogelijkheden. dankzij deze aanpak kunnen wij u een integrale oplossing bieden voor het verbeteren van uw co2-voetafdruk. onze aanpak voor het bereiken van een efficiënt voortstuwingssysteem co2-reductie met de service van berger maritiem staan wij 24 uur per dag en 7 dagen in de week klaar om u snel en deskundig van dienst te kunnen zijn. door de grote vakkennis van de door ons geselecteerde servicespecialisten, verlenen wij u een gedegen service voor uw straalbuis, waardoor vaarschema’s zo min mogelijk in gevaar komen. wij helpen u graag verder heeft u een vraag of wilt u vrijblijvend ...? neem gerust contact met ons op of bekijk onze blogpagina en pagina met business cases. over berger maritiem | contact opnemen
28.Biedt walstroom een duurzame optie voor generatorstroom in de zeevaart?
 
door: jeroen berger, 13 maart 2015 binnen alle onderdelen van de zeevaart bestaat een sterke behoefte aan schone en milieubewuste alternatieven. eén daarvan is de uitbreiding van het aantal walstroompunten. dit zijn de zogenaamde aftappunten voor elektriciteit aan wal. deze voorziening maakt het mogelijk dat alle hulpmotoren aan boord van het schip (denk aan generatorsets) na het aanleggen gewoon kunnen worden uitgezet. biedt walstroom een duurzame optie voor generatorstroom in de zeevaart? een schone haven, dat wilt toch iedereen? het havenbedrijf rotterdam maakt zich sterk om van de rotterdamse haven de meest duurzame haven ter wereld te maken. zo willen zij de leefomgeving aantoonbaar verbeteren en streven zij naar een efficiënt gebruik van de energie. een transitie naar een schone ... strategie door rederijen en scheepseigenaren wordt dan ook flink gestimuleerd. internationale ontwikkelingen op gebied van walstroom de huidige walstroom toepassingen zijn hoofdzakelijk te vinden in de verenigde staten (vs) en europa. daarnaast is er nu een duidelijke ontwikkeling zichtbaar in azië. zo heeft bijvoorbeeld singapore inmiddels diverse duurzame (“groene”) walstroom oplossingen aangekondigd. eén van de grootste belemmeringen bij een mondiale uitrol van walstroom toepassingen (en dus ook voor nederland) is de energiebelasting. deze belasting, die nu niet geheven wordt op de zware stookolie (hfo), zou namelijk in sommige gevallen ten koste kunnen gaan van het in potentie aantrekkelijke karakter van walstroom. de potentiële effecten van walstroom onderzoeksbureau ecofys heeft in opdracht van de europese commissie onderzoek gedaan naar de potentiële effecten van walstroom. hierbij is er onderzoek gedaan naar de luchtkwaliteit. zo zijn er bijvoorbeeld (grote) verbeteringen waarneembaar op gebied van koolstofdioxide (co2), zwavel- en stikstofoxiden (sox en nox) en fijnstof (pm). uit het onderzoek is verder naar voren gekomen dat er voor walstroom een duidelijke focus zal moeten worden gelegd op schepen die veel stroom behoeven en vaak afmeren op dezelfde locatie. dit geldt bijvoorbeeld voor cruiseschepen, ferries en tankers. heeft walstroom de toekomst? dat de zeevaart in zijn geheel steeds schoner wordt, is een gegeven en wordt gereguleerd door de internationale maritieme organisatie (imo). dit werpt ook meteen de vraag op of de investering in walstroom dan op termijn nog wel een duurzame optie is voor generatorstroom. doordat de trend van het ontwikkelen van steeds meer “groene” schepen zich in toenemende mate voortzet, zijn wij van mening dat walstroom alleen een duurzame optie biedt voor slechts een specifiek aantal schepen, en met name daar waar de belasting van de luchtkwaliteit door het gebruik van generatorstroom onacceptabel groot wordt. een invoering van walstroom in de zeevaart zal, zo denken wij, niet breed gedragen worden. zo lijkt walstroom alleen in beperkte mate haalbaar te zijn. lees meer op onze blogpagina uw gegevens worden vertrouwelijk behandeld. bekijk ons privacy beleid voor meer informatie.
29.Energie Audit
 
voor de maritieme sector wordt het energieverbruik een steeds belangrijker onderwerp. niet alleen om de kosten te kunnen reduceren, maar ook vanwege het milieuaspect. het reduceert namelijk de co2 emissies aanzienlijk. zuinig omspringen met de energie kan u als reder of scheepseigenaar belangrijke zakelijke voordelen opleveren. vanuit deze gedachte heeft onze partner vicusdt de energie audit ontwikkeld om u te helpen het energieverbruik aan boord van uw schip te optimaliseren. hierbij richt het bedrijf zich op de sectoren als zeevaart, kustvaart, cruisevaart, fast ferries, offshore, ..., baggerij, visserij, marine en mega jachtbouw. een gedetailleerde analyse dient als basis voor de energie audit een energie audit geeft u inzicht in het energieverbruik aan boord van uw schip. aangezien de meeste energie vaak gebruikt wordt voor het aandrijven van de scheepsschroeven om zodoende de weerstand van de romp en de appendages te overwinnen in verschillende bedrijfssituaties is een meer integrale aanpak nodig, die ook de hydrodynamische voetafdruk van het schip meeneemt. deze analyse vindt plaats met behulp van hun geavanceerde cfd berekening, één van de belangrijkste competenties van vicusdt. vicusdt biedt met haar energie audit verschillende mogelijkheden om het vaarprofiel van het schip inzichtelijk te maken. zo kunnen zij aan boord van het schip een permanente datameting doen of een tijdelijke meting laten verrichten door het personeel in een specifieke omstandigheid. zo kan voor de boeg van het schip, het roer, de schroef of voor bijvoorbeeld de straalbuis met behulp van de energie audit een vrij nauwkeurige energie optimalisatie analyse worden gemaakt op basis van het actuele vaarprofiel. daarnaast wordt er op grond van een haalbaarheidsonderzoek aangegeven waar en met welke investering de meeste kans is op winst. met andere woorden: een zo kort mogelijke terugverdientijd. de uitkomst van de energie audit de vicusdt aanpak is efficiënt en vanuit een praktijkgerichte benadering. uit de uitkomst van de energie audit blijkt vaak al dat met kleine aanpassingen de prestaties van het schip aanzienlijk kunnen worden verbeterd. dit kan een ontwerpaanpassing zijn of een geheel nieuw ontwerp van de straalbuis, het scheepsroer of van de scheepsschroef. voor u als management kan de uitkomst van de energie audit als basis dienen voor het maken van een verstandige investering die kan bijdragen aan het verbeteren van uw reputatie en die tevens een bijdrage kan leveren aan het verbeteren van uw concurrentiepositie. de energie audit in de praktijk voor bijvoorbeeld een koel- en vriesschip heeft de energie audit geleid tot het inzichtelijk krijgen van het energieverbruik / de huidige prestaties en biedt het een goede basis voor verdere optimalisatie. vicusdt heeft in dit voorbeeld een tijdelijke datameting verricht, gebaseerd op het actuele vaarprofiel. hierbij zijn de prestaties van de hoofdmotor tussen een reis tussen twee havens gemeten vanuit vier verschillende vermogenstoestanden. bekijk de energie audit koel- en vriesschip business case co2-reductie mede als gevolg van de green deal ..., zeevaart en havens, het wereldwijde klimaatakkoord voor de zeevaart en het gesloten ...akkoord, wordt het reduceren van de co2-uitstoot voor de maritieme sector steeds belangrijker. naast het uitvoeren van een energie audit voor het verbeteren van de prestaties van uw schip of vloot, kunnen wij bijvoorbeeld ook kijken naar elektrische en hybride systemen en restwarmteterugwinningsmogelijkheden. dankzij deze aanpak kunnen wij u een integrale oplossing bieden voor het verbeteren van uw co2-voetafdruk. onze aanpak voor het bereiken van een efficiënt voortstuwingssysteem wij helpen u graag verder heeft u een vraag of wilt u vrijblijvend ...? neem gerust contact met ons op of bekijk onze blogpagina en pagina met business cases. maak een afspraak | contact opnemen
30.CFD berekening
 
cfd staat voor computational fluid dynamics. dit is een techniek waarmee de hydrodynamische prestatie van uw bestaande of nieuw te ontwerpen schip nauwkeurig kan worden geanalyseerd. hiermee wordt de stroming en weerstand berekend om te zien welke verbeteringen er gedaan kunnen worden. onze partner vicusdt is gespecialiseerd in het verrichten van een cfd berekening. het bedrijf richt zich op de sectoren zeevaart, kustvaart, cruisevaart, fast ferries, offshore, ..., baggerij, visserij, marine en mega jachtbouw. wat zijn de belangrijkste gebieden van een schip waar optimalisatie mogelijk is? optimaliseer de rompvorm naast een zuinige motor, een schone ... strategie en slimme energie management systemen, worden er door veel rederijen hard gewerkt aan zuinige schepen door een rompvorm te ontwikkelen (of te optimaliseren) die minder weerstand ondervindt op zee. een cfd berekening kan daar goed bij van pas komen. met behulp van computational fluid dynamics (cfd) software kan worden bestudeerd hoe de waterstromen langs de romp lopen op weg naar het achterschip. doordat de beschikbare rekenkracht van computers alsmaar toenemend, kan onze partner met haar cfd simulatietool de waterstromen zeer nauwkeurig in beeld brengen. voor onder andere een nieuw te ontwerpen visserij schip heeft vicusdt een rompvorm optimalisatiestudie uitgevoerd. bekijk de cfd optimalisatiestudies visserij schip business case optimaliseer de bulbsteven niet alleen de rompvorm kan worden geoptimaliseerd, ook de bulbsteven (ook wel de bulb genoemd) kan met behulp van een cfd berekening een grote rendementsverbetering ondergaan. de functie van het torpedovormig onderdeel van de boeg is dat het automatisch moet zorgen voor een vermindering van de golfweerstand. de praktijk leert dat dit niet altijd het geval is. zo kan er in veel gevallen op gebied van rendement een hoop winst worden behaald. met de cfd simulatietool van vicusdt kan de bulbsteven dusdanig worden geoptimaliseerd dat het schip minder vermogen en dus minder ... nodig heeft om een bepaalde snelheid te bereiken. daarnaast is het zo dat, na een cfd berekening, bij hetzelfde vermogen zelfs in veel gevallen een iets hogere snelheid kan worden bereikt. voor onder andere drie multipurpose schepen heeft onze partner een nieuwe bulbsteven ontworpen. voor dit green retrofit project wordt een ...besparing en co2-reductie verwacht van 25 procent. bekijk de green retrofit multipurpose schip business case optimaliseer de appendages vaak worden bij het optimaliseren van de rompvorm van het schip, de appendages (denk aan een scheepsschroef, scheepsroer en straalbuis) niet meegenomen. een gemiste kans, zo denken wij, want de appendages kunnen worden uitgelijnd in de stroming, zodat ook zij zo min mogelijk weerstand geven. vicusdt begrijpt dat maar al te goed en heeft haar cfd simulatietool dan ook zo ontwikkeld dat ook uw appendages kunnen worden uitgelijnd middels een cfd berekening. bekijk een cfd simulatie van een contra-roterende propeller of van een roer en propeller en krijg inzicht in één van de belangrijkste gebieden waar optimalisatie mogelijk is. voor onder andere een nieuw te ontwerpen ...tanker hebben wij cfd geoptimaliseerde scheepsschroeven en straalbuizen mogen ontwerpen en leveren. bekijk de scheepsschroeven en straalbuizen ... tanker business case optimaliseer de trim beter varen kan zijn: een constant en betrouwbaar schema varen, het aanpassen van de snelheid aan de waterdiepte, het tijdig schoonmaken/ polijsten van de scheepsschroef, maar dit kan ook een trim optimalisatie betekenen. dit laatste kan vicusdt met behulp van haar geavanceerde cfd simulatietool eenvoudig uitvoeren. normaal gesproken vertrimt een schip om het zwaartepunt van de waterlijn. omdat de scheepsvorm achter vaak voller is dan voor, ligt dit punt meestal achter de halve lengte tussen de loodlijnen. uitgebreide studies hebben aangetoond dat de juiste trim sterk van invloed is op de romp weerstand en dus op het benodigde voorstuwingsvermogen. aangezien het optimum verschilt per snelheid en diepgang is een uitgebreide analyse noodzakelijk om dit inzichtelijk te krijgen. een uitdagende klus, waar cfd berekeningen een goed hulpmiddel voor zijn. voor onder andere drie lpg tankers heeft vicusdt een trim optimalisatie uitgevoerd. hierbij heeft vicusdt rekening gehouden met verschillende factoren, waaronder de belastingraad, het vaargebied en de specifieke eigenschappen van de schepen. de trim optimalisatie heeft geleid tot een aantoonbare besparing op de ...kosten. bekijk de trim optimalisatie lpg tanker business case co2-reductie mede als gevolg van de green deal ..., zeevaart en havens, het wereldwijde klimaatakkoord voor de zeevaart en het gesloten ...akkoord, wordt het reduceren van de co2-uitstoot voor de maritieme sector steeds belangrijker. naast het uitvoeren van een cfd berekening, kunnen wij bijvoorbeeld ook onderzoek doen naar elektrische of hybride systemen en het benutten van restwarmte uit de uitlaatgassen, het koelwater, de reststoom of thermische olie. dankzij deze aanpak kunnen wij u een integrale oplossing bieden voor het verbeteren van uw co2-voetafdruk. onze aanpak voor het bereiken van een efficiënt voortstuwingssysteem wij helpen u graag verder heeft u een vraag of wilt u vrijblijvend ...? neem gerust contact met ons op of bekijk onze blogpagina en pagina met business cases. over berger maritiem | contact opnemen
« Vorige 10  Volgende 10 »