Nieuwe wetgeving voor schroefassen en roerkoningen

Door: Jeroen Berger, 27 maart 2014

Vanaf 1 januari 2015 dienen (schroef)assen en roerkoningen dusdanig te zijn uitgevoerd dat er geen waterverontreinigende smeermiddelen naar buiten kunnen treden. Deze wetgeving is opgenomen in het Reglement Onderzoek Schepen op de Rijn (ROSR), artikelen 8.03, lid 4 en 6.01, lid 7 en geldt voor nieuwbouw, ombouw en verbouw van schepen voor de binnenvaart.

 

Dat de binnenvaart schoner moet worden, is ongetwijfeld ook bij u bekend. Hoofdzakelijk is dan ook de verminderde belasting van het milieu het uitgangspunt van deze eis. Lekkageverlies van smeermiddelen kan namelijk verontreiniging veroorzaken van bodem en (grond)water. Dit vormt niet alleen een bedreiging voor flora en fauna, maar ook voor onze drinkwatervoorziening.

 

Over het algemeen worden bij een schip de schroefas en lagers in een tunnel geplaatst, ook wel de schroefaskoker genoemd. Deze tunnel loopt meestal van de machinekamer naar de scheepshuid. Om te voorkomen dat buitenwater niet langs de as van het schip en de machinekamer naar binnen dringt en ervoor te zorgen dat de olie niet naar buiten lekt, worden meestal afdichtingen geplaatst aan weerszijden van de schroefaskoker. De lagers en afdichtingen dienen altijd te worden gesmeerd met een smeermiddel. Dit kan vet, water of olie zijn.

 

Watergesmeerd

 

De eerst denkbare oplossing om aan de nieuwe wetgeving te kunnen voldoen, is de omschakeling van olie- naar watergesmeerde lagers. Het voordeel hiervan is dat het smeermiddel water van origine al milieuvriendelijk is. Het nadeel is alleen dat water over het algemeen minder goed smeert en dat extra koeling hierdoor noodzakelijk is.

 

Als tweede optie kan ervoor gekozen worden om biologisch afbreekbare smeermiddelen te gaan gebruiken. Het voordeel van deze middelen is dat ze per definitie milieuvriendelijk is. Echter moeten de lagers en afdichtingen hiervoor wel van te voren worden aangepast.

 

Betekent dit dan ook het definitieve einde van vetgesmeerde lagers? Wij denken van niet. Ook voor dit soort systemen zijn er oplossingen denkbaar om aan de strenge milieu-eis te kunnen voldoen. Zo kunt u bijvoorbeeld eenvoudig een extra afdichting plaatsen aan de buitenzijde van het schip, waardoor u niet de vetgesmeerde lager hoeft te vervangen.

 

Veel rederijen en scheepseigenaren zijn nog niet bekend met de nieuwe wetgeving voor schroefassen en roerkoningen. Feit blijft dat deze ingaat per 1 januari 2015. Tijdig hierop inspelen is dus van essentieel belang voor de continuïteit van uw bedrijfsvoering.

 

Lees meer op onze blogpagina

 

Uw naam:
Uw e-mailadres:
Stel uw vraag:
 

Uw gegevens worden vertrouwelijk behandeld. Bekijk ons privacy beleid voor meer informatie.