Uitkomst EU-Retrofit-project: scrubbers beste keus

Door: Jeroen Berger, 20 maart 2014

Per 1 januari 2015 is het zover: dan mag in de Europese ECA-gebieden niet meer gevaren worden op een brandstof met een zwavelpercentage van meer dan 0,1 procent. Dit geldt voor de Oostzee, Noordzee en het Engelse Kanaal. De vraag die bij veel rederijen nu steeds meer gaat opspelen, is: zal ik langzamer gaan varen, de motoren geschikt maken voor LNG of kies ik voor scrubber technologie? Uit het Europese Retrofit-project is gebleken dat een scrubber wel degelijk de beste keus is. Maar waaruit blijkt dat?

 

Voor het Europese Retrofit-project, gesubsidieerd door de EU, is het in Spanje gebouwde roro-schip José Mariá Entrecanales van Acciona Trasmedierranea als voorbeeldschip gebruikt. Dit schip is uitgerust met vier 10.800 kW hoofdmotoren, twee schroeven, twee 1800 kW asgeneratoren, gevolgd door drie hoofd- en twee hulpgeneratoren. Indien dit schip voor 50 of 100 procent van zijn tijd in het ECA-gebied vaart, is uit het Retrofit-project gebleken dat de terugverdientijd van een scrubber respectievelijk 1,6 en 0,8 jaar bedraagt.

 

De terugverdientijd onder de loep genomen

 

Diverse haalbaarheidsstudies, uitgevoerd door Berger Maritiem, bevestigen ook deze korte terugverdientijden. Daarnaast blijkt verder wel dat hoe te kleiner het geïnstalleerd vermogen is, des te langer de terugverdientijd van een scrubber in werkelijk wordt. De terugverdientijden van twee tot vier jaar die dan realistisch zijn, zijn naar onze mening nog steeds zeer interessant.

 

Langzamer varen

 

Schepen die zijn ontwikkeld voor hogere snelheden kunnen ook worden afgesteld op 20 tot 30 procent lagere dienstsnelheid.

 

Hiermee kunnen zij de kostenverhoging opvangen die ontstaat door de omschakeling op de duurdere laagzwavelige brandstof (MGO). Onze berekeningen tonen aan dat een snelheidsreductie van 10 procent in knopen een brandstofbesparing kan opleveren van circa 38 procent.

 

Naar onze mening is dit raadzaam voor schepen die aan het eind van hun commerciële levensduur zitten. Maar het is zeker geen goede optie voor jongere schepen aangezien dit namelijk gelijk leidt tot verlaging van de inkomsten; dus van rendement. En wanneer de economie serieus begint aan te trekken (en de concurrenten op dezelfde koers blijven varen) kun je als reder of scheepseigenaar hiervan niet meeprofiteren. Kortom, een weinig visionaire oplossing.

 

Conclusie

 

Uit het onderzoek kan worden geconcludeerd dat een scrubber binnen één jaar kan worden terugverdiend en een retrofit-oplossing naar LNG binnen elf jaar. Op basis hiervan is een scrubber dus de beste keus. Wij komen tot dezelfde conclusie en denken dat het toepassen van scrubber technologie ook voor u wel degelijk een rendabele investering kan zijn.

 

Lees meer op onze blogpagina

 

Uw naam:
Uw e-mailadres:
Stel uw vraag:
 

Uw gegevens worden vertrouwelijk behandeld. Bekijk ons privacy beleid voor meer informatie.