Financiering voor uw scrubber retrofit project

Door: Jeroen Berger, 26 september 2014

De zeer omstreden Europese zwavelrichtlijn is een veelbesproken thema. Overeind blijft dat scheepsbrandstof vanaf 1 januari 2015 in de SECA-gebieden (Noordzee, Het Kanaal en de Baltische Zee) maximaal 0,1 procent zwavel mag bevatten. Voor de zeevaart, die het economisch toch al moeilijk heeft, is het vooruitzicht van een nieuwe wetgeving voor de uitstoot van zwavel niet eenvoudig te aanvaarden. Maar het ziet ernaar uit dat er helaas voor hen weinig aan te veranderen is en zullen ze door de zure appel moeten heen bijten.

 

Wat wordt voor veel rederijen de schone brandstof strategie? Schakelt men over op marine diesel of LNG, of vaart men gewoon door op HFO met gebruik van scrubber technologie?

 

Investeren in scrubber technologie. Waarom eigenlijk?

 

Voor rederijen die veel varen op de Noordzee, de Oostzee of Het Kanaal loont het de moeite om een scrubber te installeren. Niet alleen omdat ze daarmee voldoen aan de strenge zwavelrichtlijn, ook zijn dergelijke installaties al op zeer korte termijn winstgevend doordat ze al binnen enkele jaren zijn terugverdiend. Niet alleen de haalbaarheidsstudies van Berger Maritiem bevestigen deze korte terugverdientijden, ook uit het EU-Retrofit-project is gebleken dat terugverdientijden van 1,6 en 0,8 jaar wel degelijk haalbaar zijn.

 

Wereldwijd zijn er diverse aanbieders. De belangrijkste en meest hoopvol zijn Wärtsilä, Alfa Laval, Clean Marine en Green Tech Marine, die inmiddels bij elkaar ruim tweehonderd scrubber installaties hebben verkocht. Nog maar enkele daarvan zijn in bedrijf. Dus veel ervaring is er nog niet. Maar het feit dat belangrijke West-Europese rederijen als Spliethoff, Holland America Line en Stolt Tankers wel hebben geïnvesteerd, toont aan dat er voldoende vertrouwen is in de ontwikkeling van deze technologie.

 

Scrubber financiering voor handen

 

De toepassingen van scrubbers leidt vaak tot grote investeringen, die veel rederijen vandaag de dag maar niet rond kunnen krijgen. Zo loopt de investering in een scrubber al gauw op tot in de (vele) miljoenen. Financiering van één of meerdere scrubber installaties zal dus voor veel rederijen bijzonder wenselijk zijn. Echter laten de lokale banken en overheden het volledig over aan de maritieme sector en bieden zij op dit moment nog geen oplossing rondom deze veelbesproken problematiek.

 

Er zijn echter wel degelijk financieringsmogelijkheden voor handen. Zo verstrekt bijvoorbeeld de Export Credit Norway al financieringen speciaal gericht op scrubber retrofit projecten. De concurrerende tarieven en condities van deze kredietverstrekker maken het voor veel rederijen extra interessant, indien zij besluiten tot financiering van hun scrubbers over te gaan. Echter wel van belang is, dat de scrubber door een Noorse scrubberfabrikant geleverd moet zijn. Gelukkig zijn er genoeg Noorse fabrikanten op de markt, waarbij de scrubbers concurrerend zijn en ook daadwerkelijk voldoen aan alle eisen die de IMO stelt. Clean Marine en Green Tech Marine zijn hier een goed voorbeeld van.

 

Bunker Funding

 

Berger Maritiem heeft veel onderzoek gedaan naar de inpassing van scrubber technologie. En hoewel er veel belangstelling is voor scrubbers, is gebrek aan financiële middelen een veelgehoord probleem. Hoewel lokale banken en overheden geen oplossingen zien, zijn wij alsnog opzoek gegaan naar een middel om de financiering voor de installatie van scrubbers in bestaande schepen mogelijk te maken.

 

Het financieringsinstrument wat Berger Maritiem heeft ontwikkeld wordt het Bunker Funding programma genoemd.

 

Wat is Bunker Funding precies?

 

Middels een individuele toeslag op een controleerbare marktprijs van de HFO bunker wordt een jaarlijkse premie geheven die moet zorgen voor rente, aflossing en risicodekking van de scrubber investering.

 

Deze premie is hierbij substantieel lager dan de meerprijs die men zou moeten betalen voor het overschakelen op MGO. Nadat de duur van het contract is verstreken, vervalt de premie en kunnen de reders maximaal profiteren van de lage HFO-prijs.

 

Dankzij Bunker Funding heeft de klant zogezegd vanaf dag één het voordeel doordat zij kunnen blijven profiteren van de goedkopere brandstof HFO, zonder zelf de noodzakelijke investering te hoeven doen.

 

Bent u benieuwd of het Bunker Funding principe ook voor uw organisatie iets kan betekenen of bent u bijvoorbeeld geïnteresseerd geraakt naar de mogelijkheden van Export Credit Norway? Neem in beide gevallen gerust contact met ons op voor meer informatie.

 

Lees meer op onze blogpagina

 

Uw naam:
Uw e-mailadres:
Stel uw vraag:
 

Uw gegevens worden vertrouwelijk behandeld. Bekijk ons privacy beleid voor meer informatie.