Clean Marine's EGCS technologie toonaangevend in tanker sector

Door: Jeroen Berger, 27 oktober 2014

Clean Marine is door Hyundai Mipo Dockyard geselecteerd als leverancier van de EGCS technologie voor twee Medium Range tankers (40.000 dwt) die de Zuid-Koreaanse werf in aanbouw heeft voor een Britse oliemaatschappij. Kees Berger van Berger Maritiem is zeer content met het nieuws: Clean Marine uit Noorwegen is zijn principaal.

 

De twee schepen zijn onderdeel van een serie van in totaal vijf schepen, waarbij de scrubbers - als alles volgens planning verloopt - in 2016 zijn geïnstalleerd.

 

Clean Marine marktleider in tankers

 

De komst van deze nieuwe order heeft de positie van Clean Marine als marktleider in tankers extra versterkt. Het feit dat ook Stolt Tankers, AET SEA Shuttle AS en Dorian LPG Ltd in de scrubber technologie van Clean Marine hebben geïnvesteerd, toont aan dat er voldoende vertrouwen is in de technologie van deze Noorse scrubberfabrikant.

 

Dat Clean Marine marktleider is in de tankvaart, is volgens Kees Berger niet geheel zonder reden. “De scrubbers van Clean Marine reduceren zowel de uitstoot van zwaveloxiden (SOx) als fijnstof (PM) van hoofd-, hulpmotoren en boilers.” Berger benadrukt dat juist in deze sector het aansluiten van meerdere bronnen op één systeem zo belangrijk is. En dat zonder tegendruk.

 

 

Nieuwe zwavelrichtlijn gooit geen roet in het eten

 

Door het installeren van deze scrubbers voldoen de schepen aan de nieuwe zwavelrichtlijn die per 1 januari 2015 van kracht wordt. “Dit echter zonder om te hoeven schakelen op de duurdere laagzwavelige gasolie”, aldus Kees Berger.

 

Berger Maritiem is een nog jonge onderneming met als belangrijke activiteit het adviseren en begeleiden van reders bij het implementeren van nieuwe, vaak innovatieve, technieken om energie te besparen en emissies te reduceren. Het bedrijf vertegenwoordig Clean Marine.

 

 

 

Op de voor Hyundai Mipo Dockyard ontworpen scrubber zijn zowel de hoofdmotor, de twee hulpmotoren als de boiler op één systeem aangesloten. Met de hybride systemen varen de schepen moeiteloos in zowel zoet als zout water – zonder verlies van efficiëntie. De scrubbers van Clean Marine zijn futureproof en voldoen ruim aan de huidige pH-grens voor het spuien van waswater in Europa en de Verenigde Staten (VS).

 

Lees meer op onze blogpagina

 

Uw naam:
Uw e-mailadres:
Stel uw vraag:
 

Uw gegevens worden vertrouwelijk behandeld. Bekijk ons privacy beleid voor meer informatie.