A-ROSA SENA: milieuvriendelijk riviercruisen met restwarmte-terugwinning
Auteur: Jeroen Berger • Publicatiedatum:
Met de introductie van de A-ROSA SENA zet de Duitse cruisemaatschappij A-ROSA een belangrijke stap richting duurzaam toerisme op de Europese vaarwegen. Dit schip, een van de grootste en technologisch meest geavanceerde riviercruiseschepen van dit moment, is ontwikkeld in samenwerking met de Nederlandse scheepsbouwer Concordia Damen. Sinds mei 2022 vaart dit milieuvriendelijke Rijnpassagiersschip op diverse Europese binnenwateren, waaronder de Rijn in Noord-Duitsland en vaarroutes door Nederland. Het duurzame riviercruiseschip combineert luxe met milieubewustzijn en zet nieuwe standaarden in milieuvriendelijk scheepsontwerp. Het laat zien hoe comfort voor de passagiers en duurzaamheid hand in hand kunnen gaan.
Met technologische innovaties zoals een hybride aandrijfsysteem, een geavanceerd accu-opslagsysteem en een restwarmte-terugwininstallatie streeft de A-ROSA SENA ernaar haar ecologische voetafdruk te verkleinen. Als toonaangevend duurzaam riviercruiseschip biedt het praktische oplossingen voor de uitdagingen van groene scheepvaart en weerspiegelt het de principes van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO).
In dit artikel belichten we de energie-efficiënte technologieën en milieumaatregelen die de A-ROSA SENA onderscheiden als een toekomstgericht riviercruiseschip.
Efficiënt energiebeheer: praktische innovaties
De A-ROSA SENA is uitgerust met een hybride aandrijfsysteem dat diesel- en elektromotoren combineert. Dit systeem, ontworpen voor duurzame scheepvaart, maakt gebruik van een geavanceerd accu-opslagsysteem. Door overtollige energie op te slaan en opnieuw in te zetten wanneer de vraag hoger is, maakt het ‘peakshaving’ mogelijk. Deze techniek zorgt ervoor dat de motoren efficiënter werken, wat resulteert in een lager brandstofverbruik en een vermindering van schadelijke emissies, waaronder CO2.
De hydrodynamisch geoptimaliseerde romp is een ander belangrijk kenmerk van dit milieuvriendelijke riviercruiseschip. Met behulp van Computational Fluid Dynamics (CFD) is de rompvorm verfijnd om de weerstand in het water te minimaliseren. Dit verlaagt de energiebehoefte tijdens het varen en draagt bij aan de algehele efficiëntie en duurzaamheid.
Een cruciale innovatie aan boord is de restwarmte-terugwininstallatie, ontwikkeld door onze gespecialiseerde partner. Dit systeem benut restwarmte afkomstig van uitlaatgassen en motorkoelwater en zet deze om in bruikbare elektriciteit. Deze energie wordt opgeslagen in batterijen en hergebruikt voor boordsystemen en voortstuwing. De installatie vermindert energieverlies en verhoogt de operationele efficiëntie, wat essentieel is voor klimaatbewuste scheepvaart.
Emissievrij en geluidsarm: stil en schoon
Bij het betreden van stedelijke gebieden kan de A-ROSA SENA volledig elektrisch varen, wat zowel lokale emissies als geluidsoverlast minimaliseert. Dankzij het geavanceerde energieopslagsysteem, dat in havens kan worden opgeladen via walstroom, kan het schip steden emissievrij en met minimale geluidshinder binnenvaren en verlaten.
Uitlaatgassen die nog worden geproduceerd, worden behandeld met behulp van een SCR-katalysator en roetfilters. Dit verlaagt de uitstoot van stikstofoxiden (NOx) met minstens 75% en verwijdert meer dan 90% van het fijnstof (PM), wat bijdraagt aan een schonere luchtkwaliteit en een betere leefomgeving langs de vaarroute.
Schoon water: verantwoorde afvalwaterzuivering
Om de waterkwaliteit van Europese rivieren te beschermen, is de A-ROSA SENA uitgerust met een geavanceerde afvalwaterzuiveringsinstallatie die gebruikmaakt van membraantechnologie. Deze installatie filtert schadelijke stoffen uit het afvalwater, waardoor deze niet in het milieu terechtkomen. Het zuiveringsslib dat vrijkomt, wordt verantwoord afgevoerd door gecertificeerde bedrijven in geselecteerde havens.
Afvalvermijding en duurzame alternatieven
Afvalvermijding is een belangrijk onderdeel van de duurzame strategie van de A-ROSA SENA. Plastic voor eenmalig gebruik is vrijwel volledig vervangen door herbruikbare en duurzame alternatieven. Aan boord zijn watertappunten geïnstalleerd, zodat gasten hun glazen flessen eenvoudig kunnen vullen.
Daarnaast werkt de rederij samen met ‘United Against Waste’ om voedselverspilling te minimaliseren. Door efficiënter voorraadbeheer en bewuste keuzes in de keuken wordt het aantal voedselresten aanzienlijk teruggedrongen. Dit draagt bij aan een verantwoorde en duurzame omgang met grondstoffen.