Bedrijfslogo van Berger Maritiem

Wijzig taal:

Berger Maritiem Logo Variant
Schip loost behandeld ballastwater met een alternatieve milieuvriendelijke techniek voor ballastwaterbehandeling.
Schip loost behandeld ballastwater met een duurzame alternatieve techniek voor ballastwaterbeheer.

Alternatieve technieken voor ballastwaterbehandeling

Geschreven door: Jeroen Berger

Schepen gebruiken ballastwater om stabiliteit te behouden tijdens hun reizen. Echter, dit water kan schadelijke organismen en ziekteverwekkers bevatten die niet inheems zijn in de gebieden waar het wordt geloosd. Wanneer ballastwater in een nieuwe omgeving wordt geloosd, kunnen deze organismen zich vestigen als invasieve soorten. Dit leidt tot verstoring van lokale ecosystemen, bedreigt de biodiversiteit en kan aanzienlijke economische schade veroorzaken aan visserijen, aquacultuur en andere maritieme activiteiten.

Om deze risico’s te minimaliseren en te voldoen aan regelgeving zoals het Ballastwaterverdrag van de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) en de voorschriften van de Amerikaanse Kustwacht (USCG), is het implementeren van effectieve ballastwaterbehandelingssystemen (BWTS) voor reders en scheepseigenaren van groot belang.

Naast veelgebruikte technieken zoals elektrolyse (EC) en UV-straling – die vaak worden gecombineerd met filtratie om grote deeltjes en organismen uit ballastwater te verwijderen – zijn er diverse andere effectieve oplossingen beschikbaar. Elke methode heeft unieke voor- en nadelen, afhankelijk van factoren zoals het type schip, de waterkwaliteit en de geldende regelgeving. In dit artikel bespreken we de belangrijkste alternatieve methoden voor ballastwaterbehandeling, hun voordelen, nadelen en geschikte toepassingen.

Filtratie en sedimentatie

Filtratie en sedimentatie zijn mechanische methoden die grotere deeltjes en organismen uit ballastwater verwijderen. Filtratiesystemen gebruiken fijnmazige filters om deeltjes te onderscheppen, terwijl sedimentatiesystemen zwaartekracht of centrifugale krachten benutten om deeltjes te scheiden. Het grootste voordeel van deze technieken is dat ze geen chemicaliën gebruiken, wat ze milieuvriendelijk maakt. Een nadeel is dat ze minder effectief zijn tegen microscopisch kleine organismen zoals bacteriën en virussen. Deze methoden worden vaak gebruikt als voorbehandelingsstap in combinatie met andere technieken en zijn geschikt voor schepen die opereren in wateren met een hoog sedimentgehalte.

Geavanceerde oxidatieprocessen (AOP)

Geavanceerde oxidatieprocessen (AOP) combineren oxidatiemiddelen zoals UV-licht, ozon en waterstofperoxide om zeer reactieve hydroxylradicalen te produceren. Deze radicalen breken organische stoffen en micro-organismen effectief af. Het grootste voordeel van AOP’s is hun hoge efficiëntie tegen een breed scala aan verontreinigingen, inclusief resistente organismen. Een nadeel is dat deze systemen complex en duur zijn in zowel installatie als onderhoud. AOP’s zijn vooral geschikt voor cruiseschepen en passagiersschepen waar een hoge waterkwaliteit essentieel is.

Elektrochemische behandeling

Elektrochemische behandeling maakt gebruik van geavanceerde elektrodensystemen om micro-organismen te inactiveren zonder extra chemicaliën toe te voegen. Door elektrische stroom door het water te leiden, worden reactieve soorten zoals vrije radicalen en ozon gegenereerd die schadelijke organismen vernietigen. Het voordeel van deze methode is dat er geen chemische opslag aan boord nodig is, wat veiligheidsrisico’s vermindert. Een nadeel is het hoge energieverbruik en de initiële investeringskosten voor de apparatuur. Elektrochemische behandeling is geschikt voor moderne schepen met voldoende energievoorziening, zoals offshore-installaties en geavanceerde vrachtschepen.

Deoxygenatie

Deoxygenatie verwijdert zuurstof uit ballastwater door het injecteren van inert gas, zoals stikstof, in de ballasttanks. Dit proces verstikt aërobe organismen die afhankelijk zijn van zuurstof om te overleven. Het belangrijkste voordeel van deze techniek is dat er geen chemicaliën of UV-licht nodig zijn, wat het milieuvriendelijk maakt. Een nadeel is echter dat het proces tijdrovend is en luchtdichte tanks vereist, wat het minder geschikt maakt voor schepen met korte vaartijden. Deze methode is voornamelijk geschikt voor grotere schepen zoals olietankers die lange afstanden afleggen.

Warmtebehandeling

Warmtebehandeling maakt gebruik van overtollige warmte van de scheepsmotor om het ballastwater te verhitten tot een temperatuur die micro-organismen doodt. Dit proces is zeer efficiënt omdat het bestaande warmtebronnen benut, waardoor er geen extra chemicaliën nodig zijn. Een nadeel is dat langdurige blootstelling aan hitte corrosie kan veroorzaken in de tanks. Bovendien is de methode relatief traag, wat het minder geschikt maakt voor schepen die snelle ballastwaterbehandelingen nodig hebben. Deze techniek is vooral populair bij grote vrachtschepen en LNG-tankers.

Ultrasone cavitatie

Ultrasone cavitatie maakt gebruik van hoogfrequente geluidsgolven die drukverschillen in het water veroorzaken, waardoor de celstructuren van micro-organismen worden vernietigd. Deze techniek is bijzonder effectief tegen kleinere organismen en werkt zonder chemicaliën, wat het een milieuvriendelijke keuze maakt. Het systeem wordt vaak gecombineerd met filtratie om de efficiëntie te vergroten. Ondanks de hogere kosten van de apparatuur en het regelmatig benodigde onderhoud is ultrasone cavitatie een goede keuze voor schepen die opereren in kustwateren met variabele waterkwaliteit, zoals veerboten en offshore-bevoorradingsschepen.

Magnetische veldbehandeling

Magnetische veldbehandeling maakt gebruik van sterke magnetische velden om de eigenschappen van het water te beïnvloeden, waardoor micro-organismen samenklonteren en gemakkelijker kunnen worden verwijderd. Dit systeem is effectief voor het verwijderen van grotere organismen en vereist geen chemicaliën, wat het een milieuvriendelijke optie maakt. Een nadeel is echter dat de installatie duur is en dat het systeem minder geschikt is voor het verwijderen van microscopisch kleine organismen. Deze methode wordt vaak toegepast op grote industriële schepen en vrachtschepen in wateren met een hoog organisch gehalte.

Pasteurisatie

Pasteurisatie maakt gebruik van overtollige warmte van de scheepsmotor om het ballastwater te verhitten en schadelijke organismen te doden. Deze chemievrije methode is zeer energie-efficiënt omdat de restwarmte optimaal wordt benut. De belangrijkste beperking is echter dat een constante warmtebron vereist is, wat de integratie op sommige schepen kan bemoeilijken. Pasteurisatie is vooral geschikt voor tankers en grote vrachtschepen met lange vaartijden.

Chemische injectie

Bij chemische injectie worden vooraf geproduceerde biociden, zoals chloor, direct in het ballastwater geïnjecteerd. Deze methode vereist geen elektrische stroom zoals bij elektrolyse, maar wel de opslag en het beheer van chemicaliën aan boord. Dit brengt vaak hogere operationele kosten en strenge veiligheidsmaatregelen met zich mee. Chemische injectie is vooral nuttig voor schepen die opereren in diverse wateren, omdat het effectief is in wateren met verschillende zoutgehaltes.

Ozonbehandeling

Ozonbehandeling gebruikt ozon, een sterke oxidant die wordt gegenereerd uit omgevingslucht en in het ballastwater wordt geïnjecteerd. Dit proces oxideert en vernietigt micro-organismen, maar het systeem brengt risico’s met zich mee, zoals de mogelijkheid van corrosie van de ballasttanks. Bovendien is een complex ozonbeheersysteem nodig om de veiligheid te garanderen. Ozonbehandeling is vooral geschikt voor schepen met grote ballastwaterstromen die opereren in wateren met een hoog organisch gehalte, zoals industriële schepen en bulkcarriers.

Recente ontwikkelingen en innovaties

In de afgelopen jaren zijn er aanzienlijke innovaties geweest op het gebied van ballastwaterbehandeling. Er is een groeiende trend naar de ontwikkeling van hybride systemen die meerdere technologieën combineren, zoals filtratie met UV-straling of elektrochemische processen, om een breder scala aan micro-organismen effectiever te elimineren. Daarnaast maken moderne systemen steeds vaker gebruik van geavanceerde sensortechnologieën en automatisering voor real-time monitoring en optimalisatie van het behandelingsproces. Deze systemen zijn niet alleen efficiënter, maar ook energiezuiniger en milieuvriendelijker, wat bijdraagt aan lagere operationele kosten en een vermindering van de ecologische voetafdruk.

Overwegingen bij het kiezen van een systeem

Net als bij gangbare technieken zoals elektrolyse (EC) en UV-straling, spelen diverse factoren een cruciale rol bij het selecteren van een alternatief ballastwaterbehandelingssysteem (BWTS). Belangrijke overwegingen zijn het type schip, de ballastwaterstroom en de waterkwaliteit. Schepen met lange vaartijden en grote ballastvolumes profiteren vaak van systemen zoals warmtebehandeling, pasteurisatie of geavanceerde oxidatieprocessen, omdat deze technieken optimaal gebruikmaken van de beschikbare middelen aan boord. Voor kleinere schepen met kortere routes zijn ultrasone cavitatie en magnetische veldbehandeling doorgaans betere keuzes, dankzij hun snelle werking en lager energieverbruik.

Het is van essentieel belang dat het gekozen systeem voldoet aan zowel de milieueisen als de operationele behoeften van het schip. Dit moet gebeuren in overeenstemming met internationale en nationale regelgeving, zoals het Ballastwaterverdrag van de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) en de voorschriften van de Amerikaanse Kustwacht (USCG). Bovendien is het verstandig om combinaties van verschillende technieken te overwegen om optimale efficiëntie en naleving van de regelgeving te waarborgen.

Contact opnemen

Contactgegevens Berger Maritiem:

Straat en postcode:

Steur 50, 3344 JJ

Plaats:

Hendrik-Ido-Ambacht

Land:

Nederland

Telefoonnummer:

078 6 414 525

E-mailadres:

Contactformulier

Bel

Contactformulier

Contactformulier