Bedrijfslogo van Berger Maritiem

Wijzig taal:

Berger Maritiem Logo Variant

Ballastwaterbehandelingssysteem (BWTS)

Maak kennis met het op ultraviolet (UV) gebaseerde ballastwaterbehandelingssysteem van onze geselecteerde partner.

Geloosd ballastwater na UV-behandeling met ballastwaterbehandelingssysteem (BWTS) om schadelijke invasieve soorten te voorkomen.

Introductie

Een ballastwaterbehandelingssysteem (BWTS), ook wel Ballast Water Management System (BWMS) genoemd, verwijdert, neutraliseert of doodt schadelijke aquatische organismen zoals zoöplankton, algen en bacteriën uit ballastwater om de verspreiding van invasieve soorten te voorkomen. 

Traditionele methoden zoals elektrochlorinatie (EC) gebruiken chemische middelen, wat toxische bijproducten kan opleveren. 

Een UV-gebaseerd ballastwaterbehandelingssysteem biedt een milieuvriendelijker alternatief door UV-licht te gebruiken zonder chemicaliën, wat veiliger is voor mariene ecosystemen.

Voordelen van een BWTS met UV-technologie

Een UV-gebaseerd systeem biedt aanzienlijke voordelen ten opzichte van chemische methoden zoals elektrochlorinatie, vooral bij ballastwaterbehandeling in zoet, brak en zout water. Allereerst verbetert UV-technologie de veiligheid aan boord door de risico’s van giftige chloorproductie en explosief waterstofgas volledig te elimineren, wat de veiligheid van de bemanning aanzienlijk vergroot.

Daarnaast is UV-behandeling milieuvriendelijk, aangezien er geen desinfectiebijproducten (DBP’s) ontstaan en er geen noodzaak is voor het beheer van Total Residual Oxidants (TRO). Dit draagt niet alleen bij aan de bescherming van het mariene ecosysteem, maar verlaagt ook de operationele kosten.

Tot slot resulteert het gebruik van UV-systemen in directe kostenbesparingen voor scheepseigenaren, omdat er geen chemisch beheer of opslag nodig is. Dit maakt het beheer eenvoudiger en efficiënter.

Hoe werkt een UV-gebaseerd ballastwaterbehandelingssysteem?

Een UV-gebaseerd ballastwaterbehandelingssysteem functioneert in drie belangrijke stappen.

In de eerste stap, voorfiltratie, wordt het binnenkomende ballastwater gefilterd om grotere deeltjes en organismen, zoals sedimenten, algen en plankton, te verwijderen. Dit proces verhoogt de effectiviteit van de daaropvolgende UV-behandeling door verstoring te minimaliseren.

Vervolgens wordt in de fase van de UV-behandeling het gefilterde water blootgesteld aan intens ultraviolet licht. Dit UV-licht beschadigt het DNA van micro-organismen, waardoor ze inactief worden en zich niet kunnen vermenigvuldigen.

In de laatste stap, de uitstroom, wordt het behandelde water veilig teruggevoerd naar het mariene milieu, vrij van schadelijke organismen of chemicaliën. Dit geïntegreerde proces zorgt ervoor dat het ballastwater voldoet aan internationale en nationale milieustandaarden en veilig kan worden geloosd zonder negatieve impact op het ecosysteem.

Flexibiliteit en schaalbaarheid van BWTS-systemen

UV-zuiveringssystemen zijn ontworpen met flexibiliteit in gedachten. Voor schepen met een standaard ballastwaterstroom is één filter en één UV-reactor vaak voldoende. Voor schepen met een grotere ballastcapaciteit kunnen extra filters en UV-reactoren worden toegevoegd om aan de operationele eisen te voldoen. Dit maakt de systemen geschikt voor verschillende scheepstypen.

Onderhoud van een UV-ballastwaterbehandelingssysteem

De effectiviteit van een UV-gebaseerd BWTS is sterk afhankelijk van regelmatig onderhoud van essentiële componenten zoals filters, UV-reactoren en UV-lampen.

Afhankelijk van het specifieke systeem zijn er verschillende reinigingsopties beschikbaar. Sommige systemen zijn uitgerust met geavanceerde automatische reinigingsmechanismen, waaronder zelfreinigende filters en UV-lampen. Deze technologieën voorkomen vervuiling en garanderen dat het systeem optimaal blijft functioneren zonder dat er handmatige tussenkomst nodig is.

In andere gevallen kan handmatige reiniging noodzakelijk zijn, wat een grondigere maar tijdrovendere methode is om de componenten schoon te houden.

Internationale wet- en regelgeving voor ballastwaterbehandelingssystemen

BWTS-systemen zijn ontwikkeld in reactie op internationale regelgeving van zowel de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) als de Amerikaanse kustwacht (USCG). Beide organisaties hebben strikte normen opgesteld om de introductie van invasieve soorten via ballastwater te voorkomen.

IMO Ballastwaterverdragdit verdrag, aangenomen in 2004 en sinds 8 september 2017 van kracht, verplicht schepen wereldwijd hun ballastwater te beheren en te behandelen voordat het wordt geloosd. De IMO stelt strikte eisen aan de hoeveelheid levende organismen die na behandeling in ballastwater mogen achterblijven.

USCG-normen: de Amerikaanse kustwacht heeft sinds 2012 haar eigen ballastwaternormen ingevoerd, die vaak strenger zijn dan die van de IMO. Schepen die Amerikaanse wateren binnenvaren, moeten voldoen aan deze normen. Dit heeft geleid tot de ontwikkeling van geavanceerde BWTS die voldoen aan zowel de IMO- als USCG-vereisten.

Het UV-gebaseerde ballastwaterbehandelingssysteem (BWTS) dat wij in samenwerking met onze partner aanbieden, is gecertificeerd en type-goedgekeurd volgens zowel IMO- als USCG-normen.

Meer informatie over ballastwaterbeheer is te vinden op de officiële pagina voor Ballast Water Management van de Internationale Maritieme Organisatie (IMO). Informatie over de typegoedkeuring voor ballastwaterbeheer volgens de USCG-normen is beschikbaar op de officiële pagina van de Amerikaanse Kustwacht voor Ballast Water Management Type Approval.

Ballastwaterbehandelingssysteem (BWTS)

Schip loost ballastwater met UV-ballastwaterbehandelingssysteem (BWTS) om de verspreiding van invasieve soorten te voorkomen.

Een ballastwaterbehandelingssysteem (BWTS), ook wel Ballast Water Management System (BWMS) genoemd, verwijdert, neutraliseert of doodt schadelijke aquatische organismen zoals zoöplankton, algen en bacteriën uit ballastwater om de verspreiding van invasieve soorten te voorkomen. Traditionele methoden zoals elektrochlorinatie (EC) gebruiken chemische middelen, wat toxische bijproducten kan opleveren. Een UV-gebaseerd ballastwaterbehandelingssysteem biedt een milieuvriendelijker alternatief door UV-licht te gebruiken zonder chemicaliën, wat veiliger is voor mariene ecosystemen. Maak kennis met het op ultraviolet (UV) gebaseerde behandelingssysteem van onze geselecteerde partner.

Voordelen van een BWTS met UV-technologie

Een UV-gebaseerd systeem biedt aanzienlijke voordelen ten opzichte van chemische methoden zoals elektrochlorinatie, vooral bij ballastwaterbehandeling in zoet, brak en zout water. Allereerst verbetert UV-technologie de veiligheid aan boord door de risico’s van giftige chloorproductie en explosief waterstofgas volledig te elimineren, wat de veiligheid van de bemanning aanzienlijk vergroot.

Daarnaast is UV-behandeling milieuvriendelijk, aangezien er geen desinfectiebijproducten (DBP’s) ontstaan en er geen noodzaak is voor het beheer van Total Residual Oxidants (TRO). Dit draagt niet alleen bij aan de bescherming van het mariene ecosysteem, maar verlaagt ook de operationele kosten.

Tot slot resulteert het gebruik van UV-systemen in directe kostenbesparingen voor scheepseigenaren, omdat er geen chemisch beheer of opslag nodig is. Dit maakt het beheer eenvoudiger en efficiënter.

Hoe werkt een UV-gebaseerd ballastwaterbehandelingssysteem?

Een UV-gebaseerd ballastwaterbehandelingssysteem functioneert in drie belangrijke stappen.

In de eerste stap, voorfiltratie, wordt het binnenkomende ballastwater gefilterd om grotere deeltjes en organismen, zoals sedimenten, algen en plankton, te verwijderen. Dit proces verhoogt de effectiviteit van de daaropvolgende UV-behandeling door verstoring te minimaliseren.

Vervolgens wordt in de fase van de UV-behandeling het gefilterde water blootgesteld aan intens ultraviolet licht. Dit UV-licht beschadigt het DNA van micro-organismen, waardoor ze inactief worden en zich niet kunnen vermenigvuldigen.

In de laatste stap, de uitstroom, wordt het behandelde water veilig teruggevoerd naar het mariene milieu, vrij van schadelijke organismen of chemicaliën. Dit geïntegreerde proces zorgt ervoor dat het ballastwater voldoet aan internationale en nationale milieustandaarden en veilig kan worden geloosd zonder negatieve impact op het ecosysteem.

Flexibiliteit en schaalbaarheid van BWTS-systemen

UV-zuiveringssystemen zijn ontworpen met flexibiliteit in gedachten. Voor schepen met een standaard ballastwaterstroom is één filter en één UV-reactor vaak voldoende. Voor schepen met een grotere ballastcapaciteit kunnen extra filters en UV-reactoren worden toegevoegd om aan de operationele eisen te voldoen. Dit maakt de systemen geschikt voor verschillende scheepstypen.

Onderhoud van een UV-ballastwaterbehandelingssysteem

De effectiviteit van een UV-gebaseerd BWTS is sterk afhankelijk van regelmatig onderhoud van essentiële componenten zoals filters, UV-reactoren en UV-lampen.

Afhankelijk van het specifieke systeem zijn er verschillende reinigingsopties beschikbaar. Sommige systemen zijn uitgerust met geavanceerde automatische reinigingsmechanismen, waaronder zelfreinigende filters en UV-lampen. Deze technologieën voorkomen vervuiling en garanderen dat het systeem optimaal blijft functioneren zonder dat er handmatige tussenkomst nodig is.

In andere gevallen kan handmatige reiniging noodzakelijk zijn, wat een grondigere maar tijdrovendere methode is om de componenten schoon te houden.

Internationale wet- en regelgeving voor ballastwaterbehandelingssystemen

BWTS-systemen zijn ontwikkeld in reactie op internationale regelgeving van zowel de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) als de Amerikaanse kustwacht (USCG). Beide organisaties hebben strikte normen opgesteld om de introductie van invasieve soorten via ballastwater te voorkomen.

IMO Ballastwaterverdragdit verdrag, aangenomen in 2004 en sinds 8 september 2017 van kracht, verplicht schepen wereldwijd hun ballastwater te beheren en te behandelen voordat het wordt geloosd. De IMO stelt strikte eisen aan de hoeveelheid levende organismen die na behandeling in ballastwater mogen achterblijven.

USCG-normende Amerikaanse kustwacht heeft sinds 2012 haar eigen ballastwaternormen ingevoerd, die vaak strenger zijn dan die van de IMO. Schepen die Amerikaanse wateren binnenvaren, moeten voldoen aan deze normen. Dit heeft geleid tot de ontwikkeling van geavanceerde BWTS die voldoen aan zowel de IMO- als USCG-vereisten.

Het UV-gebaseerde ballastwaterbehandelingssysteem (BWTS) dat wij in samenwerking met onze partner aanbieden, is gecertificeerd en type-goedgekeurd volgens zowel IMO- als USCG-normen.

Meer informatie over ballastwaterbeheer is te vinden op de officiële pagina voor Ballast Water Management van de Internationale Maritieme Organisatie (IMO). Informatie over de typegoedkeuring voor ballastwaterbeheer volgens de USCG-normen is beschikbaar op de officiële pagina van de Amerikaanse Kustwacht voor Ballast Water Management Type Approval.

Veelgestelde vragen

Ballastwater is het water dat een schip opneemt of loost in ballasttanks om trim, stabiliteit, en structurele spanning te reguleren. Dit water, inclusief zwevende deeltjes, helpt bij het stabiliseren van het schip tijdens het varen. Water dat in andere systemen van het schip wordt gebruikt, zoals sanitaire voorzieningen, valt niet onder deze definitie.

  • Ecologische impact: ballastwater kan invasieve soorten introduceren die lokale ecosystemen verstoren en biodiversiteit verminderen. De Chinese wolhandkrab is een voorbeeld van een invasieve soort die zich via ballastwater langs de Nederlandse kust verspreidt.
  • Economische gevolgen: invasieve soorten kunnen visserijpopulaties verminderen en industriële waterinlaten verstoppen, met miljoenen euro’s aan schade per jaar.
  • Gezondheidsrisico’s: ballastwater kan ziekteverwekkers verspreiden, zoals cholera, en schadelijke algenbloei veroorzaken, wat een bedreiging vormt voor de volksgezondheid.

UV-gebaseerde BWTS zijn ideaal voor schepen met een lage tot middelgrote ballastcapaciteit, zoals containerschepen, cruiseschepen, veerboten, en marineschepen. Deze technologie is minder geschikt voor grote tankers of schepen die opereren in troebel water vanwege doorstroombeperkingen.

Het verdrag geldt niet voor schepen zonder ballasttanks, schepen die ballastwater op dezelfde locatie innemen en lozen, of schepen die geen internationale reizen maken.

Er zijn diverse alternatieve methoden beschikbaar voor de behandeling van ballastwater:

  • Filtratie en sedimentatie: mechanische verwijdering van grotere deeltjes en organismen zonder gebruik van chemicaliën. 
  • Geavanceerde oxidatieprocessen (AOP): combinatie van oxidatiemiddelen zoals UV-licht, ozon en waterstofperoxide om zeer reactieve hydroxylradicalen te genereren die micro-organismen effectief afbreken.
  • Elektrochemische behandeling: inactiveren van micro-organismen door het genereren van oxidanten via elektrische stroom zonder extra chemicaliën toe te voegen.
  • Deoxygenatie: verwijderen van zuurstof uit ballastwater door injectie van inert gas, zoals stikstof, om aërobe organismen te verstikken.
  • Warmtebehandeling: verhitten van ballastwater met overtollige motorwarmte of aparte verwarmingssystemen om micro-organismen te doden.
  • Ultrasone cavitatie: toepassen van hoogfrequente geluidsgolven die cavitatiebellen veroorzaken, waardoor de celstructuren van micro-organismen worden beschadigd.
  • Magnetische veldbehandeling: gebruik van magnetische velden om de eigenschappen van micro-organismen te beïnvloeden; de effectiviteit van deze methode is echter beperkt en niet algemeen geaccepteerd.
  • Pasteurisatie: benutten van restwarmte van de motoren om het ballastwater gedurende een bepaalde tijd tot matige temperaturen te verwarmen, waardoor schadelijke organismen worden gedood zonder chemicaliën te gebruiken.
  • Chemische injectie: direct injecteren van biociden of oxidatiemiddelen in het ballastwater om organismen te elimineren.
  • Ozonbehandeling: toepassen van ozon, een sterk oxidatiemiddel, om micro-organismen te oxideren en te vernietigen.
 
Voor meer informatie over de werking van deze methoden, hun voor- en nadelen, en de meest geschikte toepassingen binnen de scheepvaartindustrie, raadpleeg dan ons uitgebreide artikel “Alternatieve technieken voor ballastwaterbehandeling“.

Contactformulier

Contact opnemen

Contactgegevens Berger Maritiem:

Straat en postcode:

Steur 50, 3344 JJ

Plaats:

Hendrik-Ido-Ambacht

Land:

Nederland

Telefoonnummer:

078 6 414 525

E-mailadres:

Contactformulier

Bel

Contactformulier