Bedrijfslogo van Berger Maritiem

Wijzig taal:

Berger Maritiem Logo Variant

Biocidevrije antifouling

Antifouling speelt een cruciale rol in de maritieme sector. Deze beschermende coating is specifiek ontwikkeld om biofouling, de schadelijke aangroei van waterorganismen op scheepsrompen, effectief te voorkomen. Biofouling ontstaat wanneer algen, zeepokken, kokerwormen en mosselen zich aan de romp hechten, waardoor de hydrodynamische weerstand van het schip toeneemt. Dit leidt tot een hoger brandstofverbruik, verminderde efficiëntie en hogere onderhoudskosten. Traditionele antifoulingproducten bevatten vaak biociden, chemische stoffen die schadelijke organismen doden, maar die ook negatieve effecten kunnen hebben op het aquatisch ecosysteem. Biocidevrije antifouling biedt echter een milieuvriendelijk en duurzaam alternatief. Het voorkomt biofouling door een glad oppervlak te creëren waarop organismen zich moeilijk kunnen hechten. Samen met onze geselecteerde partner bieden wij biocidevrije antifouling aan. Deze innovatieve, duurzame coating vermindert de wrijvingsweerstand van de scheepsromp, beschermt kwetsbare mariene omgevingen en elimineert de noodzaak voor milieubelastende biociden.

De onderwaterromp van dit schip is behandeld met een duurzame, biocidevrije antifouling om biofouling te voorkomen.

Eigenschappen

De biocidevrije antifouling vormt een harde, beschermende laag die waterbestendig, duurzaam, chemisch stabiel (inert) en niet-giftig is. Deze coating wordt in twee lagen onder de waterlijn aangebracht, met elke laag zorgvuldig op dikte gebracht voor optimale bescherming tegen slijtage en corrosie. Een goed voorbereide ondergrond, zoals staal, aluminium of glasvezelversterkte kunststof (GRP), is cruciaal voor een sterke hechting. Deze milieuvriendelijke coating is geschikt voor zowel nieuwbouwschepen als bestaande vaartuigen en kan eenvoudig worden aangebracht tijdens routinematig onderhoud in het droogdok.

Deze biocidevrije coating staat bekend om zijn sterke hechting en slijtvastheid, vooral tegen ijs. Bovendien blijft deze coating flexibel, wat zorgt voor een blijvende hechting, zelfs bij vervorming van rompplaten onder zware zeecondities.

Prestaties

Regelmatige onderwaterreiniging is essentieel om de prestaties van de biocidevrije coating te behouden. Dit voorkomt de opbouw van biologische aangroei, die anders de weerstand in het water verhoogt en het brandstofverbruik doet stijgen. De reiniging wordt uitgevoerd met speciaal ontworpen apparatuur die de aangroei effectief verwijdert zonder de harde beschermlaag te beschadigen.

Zelfs hardnekkige organismen zoals schelpdieren kunnen worden verwijderd zonder de beschermende laag of het mariene milieu aan te tasten. De reinigingsfrequentie hangt af van het gebruik van het schip en de omgeving; schepen in warmere wateren hebben bijvoorbeeld vaker reiniging nodig. Hoewel deze reiniging kosten met zich meebrengt, worden deze ruimschoots gecompenseerd door de brandstofbesparingen die een schone romp oplevert.

Levensduur

Deze milieuvriendelijke scheepscoating is ontworpen om de volledige levensduur van het schip mee te gaan, zonder dat vervanging of grote reparaties nodig zijn. Bij schade door botsingen, slijtage van ankerkettingen of laswerkzaamheden kan de antifouling eenvoudig worden hersteld tijdens routinematig onderhoud in het droogdok. De uniforme laagstructuur maakt naadloze reparaties mogelijk, zonder verlies van bescherming. Hierdoor is volledige herbehandeling niet nodig, wat de droogdoktijd aanzienlijk verkort en de stilligtijd van het schip drastisch vermindert.

Toepassingen

De biocidevrije antifouling is ideaal voor veeleisende toepassingen waar conventionele, vaak biociderijke rompcoatings tekortschieten:

  • Uitstekende prestaties in uitdagende omgevingen:
    • Biedt betrouwbare bescherming tegen hoge temperaturen bij scrubberuitlaten.
    • Is bestand tegen de schadelijke effecten van agressieve chemicaliën.
  • Geschikt voor intensief gebruik:
    • Zorgt voor optimale bescherming van dekken op RoRo-schepen met zwaar voertuigverkeer.
    • Biedt duurzame corrosiebescherming in ballasttanks.
  • Toepasbaar op maritieme structuren:
    • Biedt uitstekende prestaties op boorplatforms en andere offshore-installaties.
    • Ontworpen om te weerstaan aan zware maritieme omstandigheden.

Wet- en regelgeving

Het gebruik van biociderijke antifouling-coatings is streng gereguleerd om het mariene milieu te beschermen. Wereldwijd zet de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) de toon. Met het Internationale Verdrag inzake de Beheersing van Schadelijke Aangroeiwerende Systemen op Schepen (AFS-verdrag), dat sinds 2008 van kracht is, verbiedt de IMO het gebruik van schadelijke biociden zoals tributyltin (TBT) in aangroeiwerende systemen vanwege de aanzienlijke milieuschade die deze stoffen veroorzaken.

De regelgeving beperkt zich echter niet tot de IMO. Veel landen en regionale organisaties hebben aanvullende regels ingevoerd. In de Europese Unie (EU) bijvoorbeeld, vallen biociden onder de strikte eisen van de Biocidenverordening (BPR, Verordening (EU) nr. 528/2012). Deze verordening bepaalt welke biociden in methoden van aangroeiwering, zoals antifouling-coatings, zijn toegestaan en onder welke voorwaarden ze mogen worden gebruikt.

De biocidevrije antifouling is specifiek ontwikkeld als antwoord op deze strenge regelgeving. Deze ecologische scheepscoating voldoet volledig aan zowel internationale als nationale normen, waardoor rederijen en scheepseigenaren verzekerd zijn van naleving. Tegelijkertijd draagt dit type antifouling bij aan een duurzame bescherming van het mariene milieu, zonder concessies te doen aan de effectiviteit.

Biocidevrije antifouling

Samen met onze geselecteerde partner bieden wij biocidevrije antifouling aan. Deze innovatieve, duurzame coating vermindert de wrijvingsweerstand van de scheepsromp, beschermt kwetsbare mariene omgevingen en elimineert de noodzaak voor milieubelastende biociden.

De onderwaterromp van dit schip is behandeld met een biocidevrije antifouling om de aangroei van waterorganismen te voorkomen.

Eigenschappen

De biocidevrije coating vormt een harde, beschermende laag die waterdicht, duurzaam, chemisch stabiel (inert) en niet-toxisch is. 

Deze antifouling wordt in twee lagen aangebracht, waarbij elke laag zorgvuldig op dikte wordt gebracht voor optimale bescherming tegen slijtage en corrosie. 

Een goed voorbereide ondergrond, zoals staal, aluminium of glasvezelversterkte kunststof (GRP), is cruciaal voor een sterke hechting. 

Deze duurzame aangroeiwerende verf is geschikt voor zowel nieuwbouwschepen als bestaande schepen, en kan eenvoudig worden aangebracht tijdens routineonderhoud in het droogdok.

De coating staat bekend om zijn sterke hechting en slijtvastheid, met name tegen slijtage door ijs. Bovendien blijft de biocidevrije antifouling flexibel, wat zorgt voor een blijvend goede hechting, zelfs bij vervorming van rompplaten onder zware zeecondities.

Prestaties

Regelmatige onderwaterreiniging is essentieel om de prestaties van de biocidevrije coating te behouden. Dit voorkomt de opbouw van biologische aangroei, die anders de weerstand in het water verhoogt en het brandstofverbruik doet stijgen. 

De reiniging wordt uitgevoerd met speciaal ontworpen apparatuur die de aangroei effectief verwijdert zonder de harde coatinglaag te beschadigen.

Zelfs hardnekkige organismen zoals schelpdieren kunnen worden verwijderd zonder de beschermende laag of het mariene milieu aan te tasten. 

De reinigingsfrequentie hangt af van het gebruik van het schip en de omgeving; schepen in warmere wateren hebben bijvoorbeeld vaker reiniging nodig. 

Hoewel deze reiniging kosten met zich meebrengt, worden deze ruimschoots gecompenseerd door de brandstofbesparingen die een schone romp oplevert.

Levensduur

Deze milieuvriendelijke harde coating is ontworpen om de volledige levensduur van het schip mee te gaan, zonder dat vervanging of grote reparaties nodig zijn.

Bij schade door botsingen, slijtage van ankerkettingen of laswerkzaamheden kan de coating eenvoudig worden hersteld tijdens routineonderhoud in het droogdok.

Dankzij de uniforme laagstructuur kunnen reparaties naadloos worden uitgevoerd zonder verlies van beschermende eigenschappen.

Hierdoor is volledige herschildering niet nodig, wat de droogdoktijd aanzienlijk verkort en de stilligtijd van het schip drastisch vermindert.

Toepassingen

De biocidevrije antifouling is ideaal voor veeleisende toepassingen waar conventionele, vaak biociderijke rompcoatings tekortschieten:

  • Uitstekende prestaties in uitdagende omgevingen:
    • Biedt betrouwbare bescherming tegen hoge temperaturen bij scrubberuitlaten.
    • Is bestand tegen de schadelijke effecten van agressieve chemicaliën.
  • Geschikt voor intensief gebruik:
    • Zorgt voor optimale bescherming van dekken op RoRo-schepen met zwaar voertuigverkeer.
    • Biedt duurzame corrosiebescherming in ballasttanks.
  • Toepasbaar op maritieme structuren:
    • Biedt uitstekende prestaties op boorplatforms en andere offshore-installaties.
    • Ontworpen om te weerstaan aan zware maritieme omstandigheden.

Wet- en regelgeving

Het gebruik van biociderijke antifouling-coatings is streng gereguleerd om het mariene milieu te beschermen. Wereldwijd zet de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) de toon. Met het Internationale Verdrag inzake de Beheersing van Schadelijke Aangroeiwerende Systemen op Schepen (AFS-verdrag), dat sinds 2008 van kracht is, verbiedt de IMO het gebruik van schadelijke biociden zoals tributyltin (TBT) in aangroeiwerende systemen vanwege de aanzienlijke milieuschade die deze stoffen veroorzaken.

De regelgeving beperkt zich echter niet tot de IMO. Veel landen en regionale organisaties hebben aanvullende regels ingevoerd. In de Europese Unie (EU) bijvoorbeeld, vallen biociden onder de strikte eisen van de Biocidenverordening (BPR, Verordening (EU) nr. 528/2012). Deze verordening bepaalt welke biociden in methoden van aangroeiwering, zoals antifouling-coatings, zijn toegestaan en onder welke voorwaarden ze mogen worden gebruikt.

De biocidevrije antifouling is specifiek ontwikkeld als antwoord op deze strenge regelgeving. Deze ecologische scheepscoating voldoet volledig aan zowel internationale als nationale normen, waardoor rederijen en scheepseigenaren verzekerd zijn van naleving. Tegelijkertijd draagt dit type antifouling bij aan een duurzame bescherming van het mariene milieu, zonder concessies te doen aan de effectiviteit.

Veelgestelde vragen

Om u te helpen bij het kiezen van de meest geschikte oplossing voor uw schip, hebben we hier enkele belangrijke vragen over biocidevrije antifouling op een rij gezet en beantwoord.

Biocidevrije antifouling is geschikt voor een breed scala aan scheepstypen, waaronder tankers, containerschepen, bulkcarriers, cruiseschepen, veerboten, sleepboten, offshore bevoorradingsschepen, onderzoeksschepen en baggerschepen.

Ja, biocidevrije antifouling-coatings kunnen naast de onderwaterromp ook worden toegepast op andere delen van een schip die onder water staan, zoals scheepsroeren, straalbuizen, thruster tunnels en andere aandrijvingssystemen.

Een luchtsmeersysteem kan de efficiëntie van uw schip aanzienlijk verbeteren door luchtbellen onder de scheepsromp te genereren, wat de waterweerstand vermindert.

Om optimaal te profiteren van dit systeem, is een gladde, biofouling-vrije romp essentieel. Biocidevrije antifouling zorgt voor deze noodzakelijke gladheid en voorkomt op duurzame wijze de vorming van aangroei (biofouling). Dit verhoogt de effectiviteit van luchtsmering, vermindert de ecologische voetafdruk en kan tot 15% brandstof besparen.

Naast het gebruik van antifouling, zoals biocidevrije antifouling-coatings, zijn er verschillende andere technieken in de scheepvaart die de efficiëntie van uw schip kunnen verhogen, operationele kosten kunnen verlagen, de duurzaamheid kunnen verbeteren en de milieueffecten van uw operaties kunnen verminderen. Enkele voorbeelden hiervan zijn:

  • Energy Saving Devices: deze technologieën, zoals de Pre-Duct, Pre-Swirl Stator (PSS), Propeller Boss Cap Fin (PBCF), Twisted Rudder en Rudder Bulb, verbeteren de stroom van water rond een schip. Dit gebeurt door middel van Computational Fluid Dynamics (CFD), een techniek waarbij computersimulaties worden gebruikt om de beweging van water rond het schip te optimaliseren. Door deze energiebesparende toevoegingen wordt het brandstofverbruik verminderd en de uitstoot van schadelijke stoffen verlaagd.
  • Restwarmteterugwinning: door de warmte die vrijkomt uit verbrandingsmotoren te hergebruiken, kan restwarmte effectief worden benut. Dit proces, dat werkt volgens het Organic Rankine Cycle (ORC)-principe, zet de restwarmte om in elektriciteit, wat de energie-efficiëntie van het schip aanzienlijk verhoogt en de brandstofkosten verlaagt.
  • Hulpwindvoortstuwing: aerodynamisch geoptimaliseerde zeilen, zoals suction sails (zuigzeilen), kunnen windenergie benutten om het schip voort te stuwen. Deze aanvullende aandrijving kan vooral op lange afstanden zorgen voor aanzienlijke brandstofbesparingen.

Contact opnemen

Contactgegevens Berger Maritiem:

Straat en postcode:

Steur 50, 3344 JJ

Plaats:

Hendrik-Ido-Ambacht

Land:

Nederland

Telefoonnummer:

078 6 414 525

E-mailadres:

Contactformulier

Contactformulier

Antifouling

Antifouling speelt een cruciale rol in de maritieme sector. Deze beschermende coating is specifiek ontwikkeld om biofouling, de schadelijke aangroei van waterorganismen op scheepsrompen, effectief te voorkomen.

Biofouling ontstaat wanneer algen, zeepokken, kokerwormen en mosselen zich aan de romp hechten, waardoor de hydrodynamische weerstand van het schip toeneemt. Dit leidt tot een hoger brandstofverbruik, verminderde efficiëntie en hogere onderhoudskosten.

Traditionele antifoulingproducten bevatten vaak biociden, chemische stoffen die schadelijke organismen doden, maar die ook negatieve effecten kunnen hebben op het aquatisch ecosysteem.

Biocidevrije antifouling biedt echter een milieuvriendelijk en duurzaam alternatief. Het voorkomt biofouling door een glad oppervlak te creëren waarop organismen zich moeilijk kunnen hechten.

Bel

Contactformulier