Bedrijfslogo van Berger Maritiem

Wijzig taal:

Berger Maritiem Logo Variant

CFD-simulaties hydrodynamica

Dit is een CFD-simulatie van de hydrodynamica van de rompvorm van een schip.

Het nauwkeurig voorspellen van zowel het vereiste voortstuwingsvermogen als de weerstand van het schip is een cruciale stap in de ontwikkeling van een milieuvriendelijk en energiezuinig scheepsontwerp. Door middel van Computational Fluid Dynamics (CFD)-simulaties kunnen de hydrodynamische prestaties van uw schip, nieuw of bestaand, in stilstaand water of onder diverse zeegangcondities op een zeer nauwkeurige wijze worden gemodelleerd. Maak kennis met de CFD-simulaties van onze partner, specifiek ontworpen om de hydrodynamica van uw schip te optimaliseren.

CFD-simulaties hydrodynamica

Ontdek de CFD-simulaties van onze partner, specifiek ontworpen om de hydrodynamica van uw schip te optimaliseren.

Een CFD-simulatie van de hydrodynamica van de rompvorm van een schip.

Rompvorm

Optimaliseer de rompvorm van uw bestaande of nieuwe schip met behulp van een gevalideerde, multidisciplinaire CFD-methodologie. Deze uitgebreide benadering richt zich niet alleen op de boegvorm, maar onderzoekt ook de hydrodynamische prestaties van het achterschip, inclusief voortstuwingscomponenten zoals scheepsschroeven, straalbuizen en scheepsroeren. Dit verbeterde rompvormontwerp is gebaseerd op prestatiegegevens verkregen via monitoring of verstrekt door u als rederij of scheepseigenaar.

Trim

Het optimaliseren van de trim is een belangrijk aspect voor energiezuiniger varen. Hierbij wordt de stand van uw schip aangepast in het water om het zwaartepunt van de waterlijn te optimaliseren. Dit heeft directe invloed op de waterweerstand en dus op het brandstofverbruik. Een geavanceerde aanpak hiervoor is het gebruik van Computational Fluid Dynamics (CFD)-simulaties. Door deze analyse wordt gedetailleerd inzicht verkregen in de waterstromen rond uw schip, waardoor verschillende trimconfiguraties effectief kunnen worden onderzocht.

Zelfvoortstuwing

Gevalideerde numerieke zelfvoortstuwingstests worden uitgevoerd om de hydrodynamica van uw schip te simuleren en verbeteren. Deze CFD-simulaties, ook bekend als self-propulsion tests, bootsen nauwkeurig het vaargedrag van uw schip met haar ontworpen scheepsschroef na. Met uitgebreide ervaring in CFD-geoptimaliseerde scheepsschroeven en het valideren van resultaten in de praktijk, kan de verwachte prestatie in operationele vaarsituaties met hoge nauwkeurigheid worden voorspeld.

Bollard pull

Met op CFD gebaseerde bollard pull-analyses kan met precisie de maximale trekkracht worden berekend. Dit is met name interessant voor sleepboten die vaak worden ingezet om grote schepen te assisteren bij het aan- en afmeren of om ze door smalle doorgangen te leiden. In dergelijke situaties is de maximale trekkracht van de sleepboot namelijk van cruciaal belang om effectieve manoeuvres uit te voeren en de controle over het gesleepte schip te behouden.

Voortstuwing

Naast het optimaliseren van de rompvorm en trim, biedt CFD de mogelijkheid om de hydrodynamische prestaties van afzonderlijke voortstuwingscomponenten, zoals scheepsschroeven, straalbuizen en scheepsroeren, te verbeteren. Of u nu specifiek geïnteresseerd bent in een nieuwe, geoptimaliseerde schroef of verschillende roer- en/of straalbuisprofielen wilt onderzoeken, de CFD-simulaties stellen u in staat om het meest optimale ontwerp te bepalen, afgestemd op uw schip en vaarprofiel.

Express-analyse

Het Internationaal Verdrag ter voorkoming van verontreiniging door schepen (MARPOL) legt voorschriften op om geleidelijk de koolstofintensiteit van de wereldwijde scheepsvloot te verminderen. Voorbeelden hiervan zijn het Ship Energy Efficiency Management Plan (SEEMP), de Energy Efficiency Design Index (EEDI), de Energy Efficiency Existing Ship Index (EEXI) en de Carbon Intensity Indicator (CII).

Met de Express-analyse wordt niet alleen gefocust op het simuleren en optimaliseren van de hydrodynamica van uw schip, maar wordt ook een scala aan energiebesparende technieken boven de waterlijn verkend. Hiermee wordt gewaarborgd dat wordt voldaan aan de huidige en toekomstige maritieme milieuwet- en regelgeving.

In de praktijk

Met passie en toewijding worden scheepseigenaren, kleine, middelgrote en grote rederijen ondersteund bij het verduurzamen en efficiënter maken van hun huidige en toekomstige scheepsontwerpen.

Van de duwboot Veerle zijn de hydrodynamische prestaties van het achterschip met CFD verbeterd.

Rompvorm

Optimaliseer de rompvorm van uw bestaande of nieuwe schip met behulp van een gevalideerde, multidisciplinaire CFD-methodologie.

Deze uitgebreide benadering richt zich niet alleen op de boegvorm, maar onderzoekt ook de hydrodynamische prestaties van het achterschip, inclusief voortstuwingscomponenten zoals scheepsschroeven, straalbuizen en scheepsroeren.

Dit verbeterde rompvormontwerp is gebaseerd op prestatiegegevens verkregen via monitoring of verstrekt door u als rederij of scheepseigenaar.

Trim

Het optimaliseren van de trim is een belangrijk aspect voor energiezuiniger varen. Hierbij wordt de stand van uw schip aangepast in het water om het zwaartepunt van de waterlijn te optimaliseren. Dit heeft directe invloed op de waterweerstand en dus op het brandstofverbruik. 

Een geavanceerde aanpak hiervoor is het gebruik van Computational Fluid Dynamics (CFD)-simulaties. Door deze analyse wordt gedetailleerd inzicht verkregen in de waterstromen rond uw schip, waardoor verschillende trimconfiguraties effectief kunnen worden onderzocht.

Zelfvoortstuwing

Gevalideerde numerieke zelfvoortstuwingstests worden uitgevoerd om de hydrodynamica van uw schip te simuleren en verbeteren. Deze CFD-simulaties, ook bekend als self-propulsion tests, bootsen nauwkeurig het vaargedrag van uw schip met haar ontworpen scheepsschroef na.

Met uitgebreide ervaring in CFD-geoptimaliseerde scheepsschroeven en het valideren van resultaten in de praktijk, kan de verwachte prestatie in operationele vaarsituaties met hoge nauwkeurigheid worden voorspeld.

Bollard pull

Met op CFD gebaseerde bollard pull-analyses kan met precisie de maximale trekkracht worden berekend. Dit is met name interessant voor sleepboten die vaak worden ingezet om grote schepen te assisteren bij het aan- en afmeren of om ze door smalle doorgangen te leiden. 

In dergelijke situaties is de maximale trekkracht van de sleepboot namelijk van cruciaal belang om effectieve manoeuvres uit te voeren en de controle over het gesleepte schip te behouden.

Voortstuwing

Naast het optimaliseren van de rompvorm en trim, biedt CFD de mogelijkheid om de hydrodynamische prestaties van afzonderlijke voortstuwingscomponenten, zoals scheepsschroeven, straalbuizen en scheepsroeren, te verbeteren. 

Of u nu specifiek geïnteresseerd bent in een nieuwe, geoptimaliseerde schroef of verschillende roer- en/of straalbuisprofielen wilt onderzoeken, de CFD-simulaties stellen u in staat om het meest optimale ontwerp te bepalen, afgestemd op uw schip en vaarprofiel.

Express-analyse

Het Internationaal Verdrag ter voorkoming van verontreiniging door schepen (MARPOL) legt voorschriften op om geleidelijk de koolstofintensiteit van de wereldwijde scheepsvloot te verminderen.

Voorbeelden hiervan zijn het Ship Energy Efficiency Management Plan (SEEMP), de Energy Efficiency Design Index (EEDI), de Energy Efficiency Existing Ship Index (EEXI) en de Carbon Intensity Indicator (CII).

Met de Express-analyse wordt niet alleen gefocust op het simuleren en optimaliseren van de hydrodynamica van uw schip, maar wordt ook een scala aan energiebesparende technieken boven de waterlijn verkend. Hiermee wordt gewaarborgd dat wordt voldaan aan de huidige en toekomstige maritieme milieuwet- en regelgeving.

In de praktijk

Met passie en toewijding worden scheepseigenaren, kleine, middelgrote en grote rederijen ondersteund bij het verduurzamen en efficiënter maken van hun huidige en toekomstige scheepsontwerpen.

Duwboot Veerle ondergaat CFD-simulaties voor het verbeteren van de hydrodynamica.

Veelgestelde vragen

CFD, oftewel Computational Fluid Dynamics, is een geavanceerde techniek waarmee de hydrodynamica van zowel bestaande als nieuwe schepen nauwkeurig wordt gesimuleerd en geanalyseerd. Met CFD worden stroming en weerstand berekend, wat diepgaand inzicht geeft in mogelijke verbeteringen voor het scheepsontwerp, zoals optimalisaties aan de boeg, trim, achterschip en appendages zoals scheepsschroeven, straalbuizen en scheepsroeren.

Daarnaast worden praktisch geverifieerde CFD-tests gebruikt om het vaargedrag van uw schip nauwgezet te repliceren in een digitale sleeptank. Deze aanpak biedt vergelijkbare inzichten als fysieke tests op het specifieke schip of experimenten in een proefbassin. Dit resulteert in een gedetailleerde beoordeling om de efficiëntie en prestaties te verbeteren.

De expertise in CFD-simulaties, gericht op het optimaliseren van de scheepshydrodynamica, is van toepassing op diverse sectoren in de scheepvaart. Dit omvat zeevaart, kustvaart, cruisevaart, fast ferries, offshore, binnenvaart, baggerij, visserij, marine en mega jachtbouw.

Contact opnemen

Contactgegevens Berger Maritiem:

Straat en postcode:

Steur 50, 3344 JJ

Plaats:

Hendrik-Ido-Ambacht

Land:

Nederland

Telefoonnummer:

078 6 414 525

E-mailadres:

Contactformulier

Contactformulier

Optimalisatie van de rompvorm

Verken de dienst voor rompvormoptimalisatie, ontworpen om de hydrodynamica van uw schip te verbeteren. Met geavanceerde CFD-simulaties wordt niet alleen het ontwerp van de scheepsromp geanalyseerd en geoptimaliseerd, maar wordt ook gestreefd naar een balans tussen haalbaarheid en uw wensen als klant. De focus ligt op het minimaliseren van de weerstand van uw schip, het maximaliseren van brandstofefficiëntie en het verbeteren van stabiliteit met minimale geluidsproductie.

Heeft u geen tekeningen van uw huidige schip, maar wilt u wel de mogelijkheid van optimalisatie van uw boegvorm of appendages onderzoeken? Met een 3D-scan worden de hydrodynamische prestaties van zowel uw voor- als achterschip in beeld gebracht, zodat deze potentiële efficiëntiegebieden alsnog kunnen worden bestudeerd.

Trimoptimalisatie

Diverse studies hebben aangetoond dat de juiste trim aanzienlijke invloed heeft op de rompweerstand en daarmee op het benodigde voorstuwingsvermogen van uw schip. Het optimale trimniveau varieert echter per snelheid en diepgang, waardoor een grondige analyse nodig is om inzicht te krijgen in de meest efficiënte configuratie.

Verbeter de hydrodynamica van uw schip met de trimoptimalisatieservice. Deze maakt gebruik van CFD-simulaties en kan aanzienlijke energiebesparingen opleveren bij een specifieke waterverplaatsing en snelheid. Dit komt door de verbeterde hydrodynamische configuratie van de scheepsromp, met name veroorzaakt door een betere werking van de bulbsteven en het stromingsveld van het achterschip.

Optimalisatie van de rompvorm

Verken de dienst voor rompvormoptimalisatie, ontworpen om de hydrodynamica van uw schip te verbeteren. Met geavanceerde CFD-simulaties wordt niet alleen het ontwerp van de scheepsromp geanalyseerd en geoptimaliseerd, maar wordt ook gestreefd naar een balans tussen haalbaarheid en uw wensen als klant. De focus ligt op het minimaliseren van de weerstand van uw schip, het maximaliseren van brandstofefficiëntie en het verbeteren van stabiliteit met minimale geluidsproductie.

Heeft u geen tekeningen van uw huidige schip, maar wilt u wel de mogelijkheid van optimalisatie van uw boegvorm of appendages onderzoeken? Met een 3D-scan worden de hydrodynamische prestaties van zowel uw voor- als achterschip in beeld gebracht, zodat deze potentiële efficiëntiegebieden alsnog kunnen worden bestudeerd.

Bel

Contactformulier