Koppelverband Maranta in de binnenvaart met duurzame technologieën
Auteur: Jeroen Berger • Publicatiedatum:
De binnenvaart, een essentieel onderdeel van de scheepvaart, maakt een grote transitie naar duurzaamheid. Het koppelverband Maranta (bestaande uit Maranta en Maranta 2) laat zien hoe deze transitie met een bestaand binnenvaartschip realiteit kan worden. In 2019 is dit 172 meter lange en 11,4 meter brede schip van Géke en Riemer Kingma uit Alblasserdam aan de kade bij motorenleverancier en scheepsbouwbedrijf Dolderman volledig gehermotoriseerd. De machinekamer is rigoureus verbouwd en voorzien van de nieuwste technologieën. Door de milieuvoetafdruk aanzienlijk te verkleinen, hoopt de familie Kingma bij te dragen aan de verduurzaming van de binnenvaart. Dit ombouwproject combineert moderne motoren, SCR-katalysatoren, roetfilters, restwarmteterugwinning en hydrodynamische optimalisatie. Het laat zien hoe efficiënt en duurzaam varen zowel ecologische als economische voordelen biedt.
Nieuwe motoren met uitlaatgasnabehandeling
De familie Kingma koos ervoor om de Maranta uit te rusten met twee EPA Tier IV final-gecertificeerde 3512E Caterpillar-motoren – de eerste motoren van dit type in de binnenvaart. Hiermee zijn twee oude CCR0-motoren vervangen. De nieuwe motoren zijn uitgerust met SCR-katalysatoren en aangevuld met zelfreinigende roetfilters, geleverd door onze emissiebehandelingspartner.
De SCR-systemen reduceren de uitstoot van stikstofoxiden (NOx) met 90%, terwijl de roetfilters met passieve regeneratie de uitstoot van fijnstof (PM) tot 99% verminderen. Dankzij deze combinatie voldoen de motoren aan de strenge Europese (EU) Stage V emissienormen. Dit levert niet alleen milieuwinst op, maar zorgt ook voor lagere operationele kosten door een efficiënter brandstofverbruik.
Benutting van restwarmte
Om te voldoen aan de doelstellingen van het Klimaatakkoord van Parijs en de afspraken in de Green Deal, heeft de familie Kingma gekozen voor een restwarmte-terugwininstallatie (WHRS) in de machinekamer. Dit innovatieve systeem, ontwikkeld door onze partner in restwarmteterugwinning, is gebaseerd op het principe van de Organische Rankine-cyclus (ORC).
In deze configuratie wordt alle restwarmte uit beide hoofdmotoren benut en via een schroefexpander omgezet in mechanisch vermogen. De opgewekte energie wordt vervolgens overgebracht op de as van de stuurboordmotor, waardoor deze efficiënter werkt en minder zwaar wordt belast.
Dankzij het restwarmte-terugwinsysteem worden de CO2-emissies op elke reis aanzienlijk verminderd. Na de installatie van dit systeem vervoert de Maranta op efficiënte wijze kolen en ertsen over de rivieren de Saar en de Moezel in Duitsland. Met 52 reizen per jaar keert het schip vervolgens beladen met graan terug naar Nederland voor veevoerbedrijven. Daarbij worden zowel milieuvriendelijke als economische voordelen gerealiseerd door lagere brandstofkosten.
CFD-optimalisatie
Om de prestaties verder te verbeteren, is een CFD-optimalisatieonderzoek uitgevoerd. Onze scheepsprestatiepartner analyseerde het vaarprofiel en onderzocht verbeterpunten voor schroeven en roeren.
Na uitgebreide metingen en een 3D-scan van het achterschip, zijn twee nieuwe CFD-geoptimaliseerde scheepsschroeven ontworpen en geleverd. Deze zijn perfect afgestemd op de geadviseerde roeren voor maximale brandstofefficiëntie, wendbaarheid en stabiliteit.
Conclusie
De Maranta stelt met deze innovatieve technieken nieuwe normen voor duurzame binnenvaart. Dit project biedt inspiratie voor verdere verduurzaming in de maritieme sector.
Op zoek naar meer inspiratie? Bezoek onze pagina met uitgelichte projecten en ontdek praktijkvoorbeelden van duurzamer varen. Leer hoe schepen, naast efficiëntere motoren, SCR-katalysatoren, roetfilters, restwarmte-terugwinningssystemen en een geoptimaliseerd achterschip met verbeterde schroeven en roeren, zoals toegepast op dit binnenvaartschip, energiezuiniger kunnen opereren door middel van andere innovatieve technologieën.