Met de groeiende noodzaak voor CO2-vermindering, aangewakkerd door maatregelen als de EEXI en CII, kan het voor u als rederij of scheepseigenaar van belang zijn om het gebruik van hulpwindvoortstuwing op uw schip of vloot te overwegen. Een innovatieve hulpwindvoortstuwingstechnologie biedt de mogelijkheid om de CO2-uitstoot van uw schip tot wel 40% te verminderen, wat resulteert in aanzienlijke besparingen op brandstofkosten. Ontdek eSAIL: het volgende generatie hulpwindvoortstuwingssysteem van onze partner, waarbij kennis uit de luchtvaartwetenschap de energietransitie in de scheepvaart versnelt.
Ontdek eSAIL: het volgende generatie hulpwindvoortstuwingssysteem van onze partner, waarbij kennis uit de luchtvaartwetenschap de energietransitie in de scheepvaart versnelt.
De eSAIL, een innovatief en kosteneffectief suction sail (zuigzeil) ontworpen voor schepen, maakt gebruik van het “boundary layer suction”-principe.
Het suction sail (zuigzeil) combineert de voordelen van rigid wing sails (stijve vleugelzeilen) en rotor sails (rotorzeilen), zonder de nadelen ervan te ondervinden.
De ontwikkelingen op het gebied van informatie- en besturingstechnologie hebben aanzienlijk bijgedragen aan de totstandkoming van het geavanceerde suction sail.
Als voorbeeld heeft een Noord-Hollandse rederij twee 17 meter hoge eSAILs geïnstalleerd op een bestaand kustvaartschip.
De eSAIL, een innovatief en kosteneffectief suction sail (zuigzeil) ontworpen voor schepen, maakt gebruik van het “boundary layer suction”-principe. Door deze techniek, geïnspireerd op de luchtvaart, wordt de grenslaag beïnvloed, wat resulteert in een opmerkelijk hoog lift/drag-coëfficiënt.
Wat betekent dit voor u als rederij of scheepseigenaar in de praktijk? Een zeil met een relatief kleinere omvang dat maar liefst 6-7 keer meer lift genereert dan zijn traditionele tegenhanger. Dit resulteert in aanzienlijk lagere brandstofkosten en verminderde CO2-uitstoot voor uw schip. De investering in deze milieuvriendelijke techniek wordt doorgaans binnen minder dan 5 jaar terugverdiend.
Het suction sail (zuigzeil) combineert de voordelen van rigid wing sails (stijve vleugelzeilen) en rotor sails (rotorzeilen), zonder de nadelen ervan te ondervinden.
Naast zijn geoptimaliseerde aerodynamische vorm functioneert het hulpwindvoortstuwingssysteem volledig autonoom, zonder mechanische complexiteit. Het is compact en eenvoudig te installeren op zowel bestaande als nieuwe schepen en biedt de mogelijkheid tot kanteling. De verbindingsinterface is vergelijkbaar met die van dekkranen. Door de bijna statische werking van het systeem, aangedreven door eenvoudige, duurzame elektromotoren en met gebruik van minimale en slimme mechanismen, zijn de onderhoudskosten relatief laag. In veel gevallen kan het onderhoud ook worden geïntegreerd in het bestaande droogdokschema.
De ontwikkelingen op het gebied van informatie- en besturingstechnologie hebben aanzienlijk bijgedragen aan de totstandkoming van het suction sail (zuigzeil). Het unieke en geavanceerde automatische besturingssysteem vermindert niet alleen de afhankelijkheid van de vaardigheden van de bemanning, maar maakt ook een nauwkeurigere controle van het zeil mogelijk om de energie-efficiëntie naar een hoger niveau te tillen.
Het suction sail (zuigzeil) combineert de voordelen van rigid wing sails (stijve vleugelzeilen) en rotor sails (rotorzeilen), zonder de nadelen ervan te ondervinden.
De ontwikkelingen op het gebied van informatie- en besturingstechnologie hebben aanzienlijk bijgedragen aan de totstandkoming van het geavanceerde suction sail (zuigzeil).
Momenteel zijn er drie varianten van het hulpwindvoortstuwingssysteem beschikbaar.
Momenteel zijn er drie varianten van het hulpwindvoortstuwingssysteem beschikbaar. Model 1 heeft een breedte van 2,85 meter en een hoogte variërend tussen 12 en 17 meter. Deze uitvoering is geschikt voor diverse schepen, waaronder kustvaartschepen, visserijschepen, droogladingschepen, multipurposeschepen en feederschepen. Als u eigenaar bent van bijvoorbeeld een Handysize, Medium Range, Long Range 1, Panamax, ferry, Roll-on/Roll-off, zou model 2 wel eens een interessante keuze kunnen zijn. Met een breedte van 4,5 meter en een hoogte tussen 18 en 26 meter, biedt dit model een passende oplossing. Voor de breedste en hoogste uitvoering, model 3, die is ontworpen voor schepen zoals Long Range, Aframax, Suezmax, Kamsamax, Capesize, Very Large Crude Carrier/Open Carrier, meet de breedte 6 meter en varieert de hoogte tussen 24 en 36 meter. Optioneel zijn alle modellen ook kantelbaar verkrijgbaar.
Als voorbeeld heeft een Noord-Hollandse rederij twee 17 meter hoge eSAILs geïnstalleerd op een bestaand kustvaartschip. Een soortgelijk hulpwindvoortstuwingssysteem werd al in december 2021 geïnstalleerd op een bestaand visserijschip – op dat moment het grootste suction sail (zuigzeil) dat ooit op een schip is gebouwd en geïnstalleerd.
De Energy Efficiency Existing Ship Index (EEXI) is een maatstaf voor de energie-efficiëntie van bestaande schepen. De relatie met hulpwindvoortstuwing ligt in het feit dat de integratie van hulpwindvoortstuwingssystemen, zoals eSAIL, een positieve invloed kan hebben op de EEXI-rating, waardoor schepen voldoen aan internationale regelgeving en duurzamer opereren.
De Carbon Intensity Indicator (CII) is een meetinstrument voor de uitstootintensiteit van een schip, uitgedrukt als CO2-uitstoot per vervoerde tonkilometer. Hulpwindvoortstuwing, zoals eSAIL, kan de CII-rating verbeteren door de operationele efficiëntie te verhogen en de ecologische prestaties van het schip te optimaliseren.
Naast het implementeren van hulpwindvoortstuwing, kunt u de CO2-voetafdruk van uw schip verder verminderen door ook andere energiezuinige technologieën te omarmen. Denk hierbij aan Energy Saving Devices (ESDs), zoals een Pre-Duct, Pre-Swirl Stator (PSS), Propeller Boss Cap Fin (PBCF), Twisted Rudder en Rudder Bulb, waarmee u door het optimaliseren van de voortstuwing van uw schip de hydrodynamica kunt verbeteren.
Contactgegevens Berger Maritiem:
Straat en postcode:
Steur 50, 3344 JJ
Plaats:
Hendrik-Ido-Ambacht
Land:
Nederland
Telefoonnummer:
078 6 414 525
E-mailadres:
Door het toepassen van het “boundary layer suction”-principe wordt de grenslaag beïnvloed, wat resulteert in een opmerkelijk hoog lift/drag-coëfficiënt.
Wat betekent dit voor u als rederij of scheepseigenaar in de praktijk? Een zeil met een relatief kleinere omvang dat maar liefst 6-7 keer meer lift genereert dan zijn traditionele tegenhanger. Dit resulteert in aanzienlijk lagere brandstofkosten en verminderde CO2-uitstoot voor uw schip. De investering in deze milieuvriendelijke techniek wordt doorgaans binnen minder dan 5 jaar terugverdiend.
Het hulpwindvoortstuwingssysteem is een verbeterde versie van een bestaand type hulpwindvoortstuwing: de Turbosail, die in de jaren ’80 is ontwikkeld door Jacques Cousteau. Dit was een aspirated wing die tot drie keer meer lift kon genereren in vergelijking met een non-aspirated wing.
Door de implementatie van 21e-eeuwse luchtvaarttechnologie en dankzij het gebruik van breed geaccepteerde hulpmiddelen zoals Computational Fluid Dynamics (CFD) voor aerodynamica en windtunnels om de prestaties van de eSAIL te testen en te valideren, is de eSAIL een suction sail (zuigzeil) met een hogere lift.
Naast zijn geoptimaliseerde aerodynamische vorm functioneert het hulpwindvoortstuwingssysteem (suction sail; zuigzeil) volledig autonoom, zonder mechanische complexiteit.
Het is compact en eenvoudig te installeren op zowel bestaande als nieuwe schepen en biedt de mogelijkheid tot kanteling.
De verbindingsinterface is vergelijkbaar met die van dekkranen.
Door de bijna statische werking van het systeem, aangedreven door eenvoudige, duurzame elektromotoren en met gebruik van minimale en slimme mechanismen, zijn de onderhoudskosten relatief laag.
In veel gevallen kan het onderhoud ook worden geïntegreerd in het bestaande droogdokschema.
Het unieke en geavanceerde automatische besturingssysteem vermindert niet alleen de afhankelijkheid van de vaardigheden van de bemanning, maar maakt ook een nauwkeurigere controle van het suction sail (zuigzeil) mogelijk om de energie-efficiëntie naar een hoger niveau te tillen.
De eSAIL is verkrijgbaar in drie varianten.
Model 1 heeft een breedte van 2,85 meter en een hoogte variërend tussen 12 en 17 meter. Deze uitvoering is geschikt voor diverse schepen, waaronder kustvaartschepen, visserijschepen, droogladingschepen, multipurposeschepen en feederschepen.
Als u eigenaar bent van bijvoorbeeld een Handysize, Medium Range, Long Range 1, Panamax, ferry, Roll-on/Roll-off, zou model 2 wel eens een interessante keuze kunnen zijn. Met een breedte van 4,5 meter en een hoogte tussen 18 en 26 meter, biedt dit model een passende oplossing.
Voor de breedste en hoogste uitvoering, model 3, die is ontworpen voor schepen zoals Long Range, Aframax, Suezmax, Kamsamax, Capesize, Very Large Crude Carrier/Open Carrier, meet de breedte 6 meter en varieert de hoogte tussen 24 en 36 meter.
Optioneel zijn alle hulpwindvoortstuwingssystemen ook kantelbaar verkrijgbaar.
Het hulpwindvoortstuwingssysteem is een verbeterde versie van een bestaand type hulpwindvoortstuwing: de Turbosail, die in de jaren ’80 is ontwikkeld door Jacques Cousteau. Dit was een aspirated wing die tot drie keer meer lift kon genereren in vergelijking met een non-aspirated wing.
Door de implementatie van 21e-eeuwse luchtvaarttechnologie en dankzij het gebruik van breed geaccepteerde hulpmiddelen zoals Computational Fluid Dynamics (CFD) voor aerodynamica en windtunnels om de prestaties van de eSAIL te testen en te valideren, is de eSAIL een suction sail (zuigzeil) met een hogere lift.
Naast zijn geoptimaliseerde aerodynamische vorm functioneert het hulpwindvoortstuwingssysteem (suction sail; zuigzeil) volledig autonoom, zonder mechanische complexiteit. Het is compact en eenvoudig te installeren op zowel bestaande als nieuwe schepen en biedt de mogelijkheid tot kanteling. De verbindingsinterface is vergelijkbaar met die van dekkranen. Door de bijna statische werking van het systeem, aangedreven door eenvoudige, duurzame elektromotoren en met gebruik van minimale en slimme mechanismen, zijn de onderhoudskosten relatief laag. In veel gevallen kan het onderhoud ook worden geïntegreerd in het bestaande droogdokschema.
Het unieke en geavanceerde automatische besturingssysteem vermindert niet alleen de afhankelijkheid van de vaardigheden van de bemanning, maar maakt ook een nauwkeurigere controle van het suction sail (zuigzeil) mogelijk om de energie-efficiëntie naar een hoger niveau te tillen.
Het hulpwindvoortstuwingssysteem is verkrijgbaar in drie varianten.
Model 1 heeft een breedte van 2,85 meter en een hoogte variërend tussen 12 en 17 meter. Deze uitvoering is geschikt voor diverse schepen, waaronder kustvaartschepen, visserijschepen, droogladingschepen, multipurposeschepen en feederschepen.
Als u eigenaar bent van bijvoorbeeld een Handysize, Medium Range, Long Range 1, Panamax, ferry, Roll-on/Roll-off, zou model 2 wel eens een interessante keuze kunnen zijn. Met een breedte van 4,5 meter en een hoogte tussen 18 en 26 meter, biedt dit model een passende oplossing.
Voor de breedste en hoogste uitvoering, model 3, die is ontworpen voor schepen zoals Long Range, Aframax, Suezmax, Kamsamax, Capesize, Very Large Crude Carrier/Open Carrier, meet de breedte 6 meter en varieert de hoogte tussen 24 en 36 meter.
Optioneel zijn alle modellen ook kantelbaar verkrijgbaar.