Kustvaartschip Symphony Atlantic zet restwarmte om in elektriciteit
Auteur: Jeroen Berger • Publicatiedatum:
Op vrijdag 18 november 2023 om 11:00 uur is het kustvaartschip Symphony Atlantic, gebouwd door de Noord-Hollandse scheepswerf Ferus Smit, te water gelaten in Leer, een stad in het noorden van Duitsland. Dit innovatieve schip is het eerste vaartuig in een serie van twee die worden geleverd aan Symphony Shipping, een rederij die later is overgenomen door de Groningse rederij ForestWave. Het ontwerp bouwt voort op de succesvolle Ecobox- en Ecobox DP-series, die in voorgaande jaren door de werf zijn geproduceerd. Met een duidelijke focus op duurzame scheepvaart introduceert dit kustvaartuig innovaties zoals het omzetten van restwarmte in bruikbare, hernieuwbare elektriciteit, wat resulteert in een aanzienlijke verlaging van de milieuvoetafdruk.
Ecobox XL: innovatie in laadcapaciteit en duurzaamheid
De Symphony Atlantic combineert een indrukwekkende vrachtcapaciteit met een aanzienlijke vermindering van emissies. Het Ecobox XL-ontwerp is ontwikkeld voor het transport van extra lange ladingen, zoals windmolenbladen, terwijl het schip haar veelzijdigheid als algemeen vrachtschip behoudt. Dankzij een verlenging van meer dan 21 meter biedt het schip een laadlengte van 100 meter op de tanktop en 112 meter boven het beweegbare tussendek. Dit zorgt voor maximale flexibiliteit bij diverse soorten projectladingen.
Daarnaast zijn hydrodynamische verbeteringen doorgevoerd om de weerstand in kalme wateren en bij zware golfslag te minimaliseren. Deze aanpassingen verbeteren de operationele efficiëntie en dragen bij aan lagere brandstofkosten, wat een positief effect heeft op de ecologische voetafdruk van het schip.
Innovatieve restwarmte-terugwininstallatie
Een van de meest baanbrekende technologieën aan boord van de Symphony Atlantic is de restwarmte-terugwininstallatie op basis van de Organische Rankine Cyclus (ORC), ontwikkeld door onze gespecialiseerde partner. Dit systeem zet restwarmte uit zowel het uitlaatgassenkanaal als het motorkoelwater om in elektriciteit. Via een warmtewisselaar wordt de warmte overgedragen aan een organisch koudemiddel met een laag kookpunt, dat verdampt en een turbine aandrijft. De turbine zet deze energie om in elektriciteit, wat het brandstofverbruik aanzienlijk verlaagt en een substantiële CO2-reductie mogelijk maakt.
Naast de milieutechnische voordelen biedt deze technologie ook duidelijke economische voordelen. Door het efficiënter benutten van energie die anders verloren zou gaan, verlaagt het schip de operationele kosten aanzienlijk. Dit resulteert niet alleen in directe besparingen op brandstof, maar ook in lagere onderhoudskosten, doordat het voortstuwingssysteem minder belast wordt. Bovendien draagt de lagere Energy Efficiency Design Index (EEDI) bij aan een hogere marktwaarde van het schip, aangezien scheepseigenaren en rederijen met energie-efficiënte schepen beter voldoen aan strengere internationale regelgeving.
Dankzij de gesloten cyclus blijft het proces continu en stabiel zolang er restwarmte beschikbaar is. Dit maakt de technologie niet alleen duurzaam, maar ook kosteneffectief over de gehele levensduur van het schip. De restwarmte-terugwininstallatie van de Symphony Atlantic is daarmee een voorbeeld van hoe technologische innovatie niet alleen bijdraagt aan een lagere milieuvoetafdruk, maar ook aan economische duurzaamheid in de maritieme sector.
Aandrijfsysteem: efficiëntie en biobrandstoffen
De Symphony Atlantic beschikt over een 3300 kW-hoofdmotor, die een verstelbare schroef in een straalbuis aandrijft. Dit systeem werkt in een volledig automatische combinator-modus, waarmee de voortstuwing van het schip wordt geoptimaliseerd. Het brandstofsysteem is voorbereid op biobrandstoffen, wat het vaartuig toekomstbestendig maakt en bijdraagt aan een verdere verlaging van de ecologische voetafdruk.
Technische specificaties: veelzijdigheid en robuustheid
De Symphony Atlantic onderscheidt zich door haar geavanceerde technische specificaties, die veelzijdigheid en robuustheid combineren:
- Laadcapaciteit: ongeveer 12.500 ton draagvermogen (DWT).
- Hijscapaciteit: twee 85-tons kranen voor zware projectladingen.
- Open top-klasse: geschikt voor oversized ladingen.
- IJsklasse 1A: voor operaties in uitdagende weersomstandigheden.
- Deckhouse op voorschip: bescherming van dekcargo en verbeterd laden van oversized items via de achterzijde.
- Ferus Smit bulbless Canoe type boeg: vermindert brandstofkosten en biedt uitstekende zeewaardigheid bij zware weersomstandigheden.
Een toekomstgerichte visie op duurzame scheepvaart
De Symphony Atlantic weerspiegelt de voortdurende vooruitgang van de scheepvaartsector in de richting van verduurzaming en energie-efficiënt varen. Met een IMO Tier III-certificering en een groen paspoort (Inventaris van Gevaarlijke Materialen, IHM) benadrukt dit schip het belang van milieuvriendelijke oplossingen in de kustvaart. Innovaties zoals de restwarmte-terugwininstallatie en het gebruik van biobrandstoffen maken het kustvaartschip niet alleen geschikt voor de eisen van vandaag, maar ook voor de uitdagingen van morgen.