Luchtsmering vermindert de hydrodynamische wrijving tussen de scheepsromp en het water door luchtbellen onder de romp te injecteren. Dit leidt tot lagere brandstofkosten en minder CO2-uitstoot. Deze milieuvriendelijke technologie kan de wrijving tot 80% verminderen en brandstofbesparingen van 10-20% opleveren. Bovendien helpt het schepen te voldoen aan de strenge internationale normen voor energie-efficiëntie en koolstofreductie, zoals de Energy Efficiency Design Index (EEDI), de Energy Efficiency Existing Ship Index (EEXI) en de Carbon Intensity Indicator (CII). Ontdek het luchtsmeersysteem van onze partner GILLS, dat gebruikmaakt van geavanceerde microbeltechnologie om de efficiëntie van een schip tot maar liefst 15% te verbeteren.
Ontdek het luchtsmeersysteem van onze partner GILLS, dat gebruikmaakt van geavanceerde microbeltechnologie om de efficiëntie van een schip tot maar liefst 15% te verbeteren.
Het luchtsmeersysteem maakt gebruik van kleine luchtbelletjes (~0,5 mm), gegenereerd door gestandaardiseerde vleugelprofielen, om de weerstand van de scheepsromp te verminderen.
Deze vleugelprofielen, ontwikkeld door het National Advisory Committee for Aeronautics (NACA), zijn geoptimaliseerd voor efficiënte luchtstroming en belvorming.
Door deze profielen te integreren, wordt een optimale verdeling en vorming van microbellen bereikt, wat essentieel is voor het verminderen van wrijving.
De gegenereerde microbellen creëren een romp-optimaliserend effect, waarbij de turbulentie rondom de scheepsromp aanzienlijk wordt verminderd.
Dit komt doordat de microbellen de laminaire stroming van water rond de romp verstoren, wat resulteert in een drastische verlaging van de hydrodynamische weerstand.
De opwaartse drijfkracht van de microbellen duwt ze tegen de romp van het schip, waardoor een isolerende laag ontstaat die de weerstand verder vermindert.
Het luchtsmeersysteem functioneert onder uiteenlopende zee- en weersomstandigheden zonder afbreuk te doen aan de operationele efficiëntie van uw schip. Het verlaagt zowel brandstofkosten als emissies, ongeacht de gebruikte brandstof, en biedt de mogelijkheid om de gemaakte besparingen te herinvesteren in aanvullende groene technologieën of over te stappen op duurzamere brandstoffen.
Wat dit luchtsmeersysteem onderscheidt, is het gebruik van natuurlijke stromingsdynamica, waardoor de noodzaak voor krachtige compressoren aanzienlijk wordt verminderd. Tot een diepte van 4 meter genereert het systeem microbellen via natuurlijke ventilatiedruk, waarbij een compressor alleen bij grotere dieptes wordt ingezet.
Dit resulteert in een eenvoudigere en kostenefficiëntere manier van luchtsmering, met een verminderde energiebehoefte en lagere onderhoudsvereisten. Deze voordelen dragen bij aan een langere levensduur en verhoogde betrouwbaarheid van het systeem.
Bovendien vermindert deze luchtsmeringstechnologie de aangroei van organismen op de scheepsromp, wat resulteert in minder schoonmaakwerk en een hogere algehele efficiëntie van het schip.
Het luchtsmeersysteem kan worden gecombineerd met een restwarmte-terugwininstallatie. Deze installatie, specifiek ontwikkeld voor de scheepvaart, benut restwarmte uit uitlaatgassen, motorkoelwater, reststoom of thermische olie en zet deze om in direct beschikbare elektrische energie.
Deze energie kan vervolgens de compressor voor de luchtsmering aandrijven, waardoor de energievraag van het systeem effectief wordt gedekt. Dit maakt deze toepassing van luchtsmering niet alleen efficiënter, maar ook duurzamer door optimaal gebruik te maken van de beschikbare energiebronnen aan boord.
Het luchtsmeersysteem kan zowel op nieuwe als bestaande schepen worden geïnstalleerd. De eenvoudig te hanteren hydrofoils en luchtinlaatkamers worden strategisch aan de zijkant van de scheepsromp gemonteerd, terwijl de compressor en het cloudgebaseerde monitoringssysteem binnen het schip worden geplaatst.
Bij levering ontvangt u technische tekeningen, een uitrustingslijst en een installatiehandleiding. Alle componenten, behalve de systeemunits, zijn standaardonderdelen die de scheepswerf eenvoudig kan aanschaffen en installeren.
Bureau Veritas (BV), een gerenommeerd classificatiebureau, heeft een goedkeuring in principe (Approval in Principle, AiP) verleend voor de installatie aan boord van schepen.
Deze goedkeuring omvat zowel het ontwerp als de installatie van het luchtsmeersysteem, wat de weg heeft vrijgemaakt voor een veilige en betrouwbare toepassing. De definitieve acceptatie vindt plaats in overleg met alle betrokken partijen, wat zorgt voor een soepele en betrouwbare installatie.
De implementatie van het luchtsmeersysteem op bestaande schepen heeft waardevolle inzichten opgeleverd. Een opvallend voorbeeld is een veerboot die met deze innovatieve duurzame oplossing is uitgerust. Uit operationele data blijkt dat een brandstofbesparing van ongeveer 10% is gerealiseerd.
Deze besparing bevestigt de effectiviteit van het systeem in de dagelijkse praktijk, waarbij de investering in minder dan 5 jaar kan worden terugverdiend.
Het luchtsmeersysteem maakt gebruik van kleine luchtbelletjes (~0,5 mm), gegenereerd door gestandaardiseerde vleugelprofielen, om de weerstand van de scheepsromp te verminderen. Deze vleugelprofielen, ontwikkeld door het National Advisory Committee for Aeronautics (NACA), zijn geoptimaliseerd voor efficiënte luchtstroming en belvorming. Door deze profielen te integreren, wordt een optimale verdeling en vorming van microbellen bereikt, wat essentieel is voor het verminderen van wrijving.
De gegenereerde microbellen creëren een romp-optimaliserend effect, waarbij de turbulentie rondom de scheepsromp aanzienlijk wordt verminderd. Dit komt doordat de microbellen de laminaire stroming van water rond de romp verstoren, wat resulteert in een drastische verlaging van de hydrodynamische weerstand. De opwaartse drijfkracht van de microbellen duwt ze tegen de romp van het schip, waardoor een isolerende laag ontstaat die de weerstand verder vermindert.
Het luchtsmeersysteem functioneert onder uiteenlopende zee- en weersomstandigheden zonder afbreuk te doen aan de operationele efficiëntie van uw schip. Het verlaagt zowel brandstofkosten als emissies, ongeacht de gebruikte brandstof, en biedt de mogelijkheid om de gemaakte besparingen te herinvesteren in aanvullende groene technologieën of over te stappen op duurzamere brandstoffen.
Wat dit luchtsmeersysteem onderscheidt, is het gebruik van natuurlijke stromingsdynamica, waardoor de noodzaak voor krachtige compressoren aanzienlijk wordt verminderd. Tot een diepte van 4 meter genereert het systeem microbellen via natuurlijke ventilatiedruk, waarbij een compressor alleen bij grotere dieptes wordt ingezet.
Dit resulteert in een eenvoudigere en kostenefficiëntere manier van luchtsmering, met een verminderde energiebehoefte en lagere onderhoudsvereisten. Deze voordelen dragen bij aan een langere levensduur en verhoogde betrouwbaarheid van het systeem.
Bovendien vermindert deze luchtsmeringstechnologie de aangroei van organismen op de scheepsromp, wat resulteert in minder schoonmaakwerk en een hogere algehele efficiëntie van het schip.
Het luchtsmeersysteem kan worden gecombineerd met een restwarmte-terugwininstallatie. Deze installatie, specifiek ontwikkeld voor de scheepvaart, benut restwarmte uit uitlaatgassen, motorkoelwater, reststoom of thermische olie en zet deze om in direct beschikbare elektrische energie. Deze energie kan vervolgens de compressor voor de luchtsmering aandrijven, waardoor de energievraag van het systeem effectief wordt gedekt. Dit maakt deze toepassing van luchtsmering niet alleen efficiënter, maar ook duurzamer door optimaal gebruik te maken van de beschikbare energiebronnen aan boord.
Het luchtsmeersysteem kan zowel op nieuwe als bestaande schepen worden geïnstalleerd. De eenvoudig te hanteren hydrofoils en luchtinlaatkamers worden strategisch aan de zijkant van de scheepsromp gemonteerd, terwijl de compressor en het cloudgebaseerde monitoringssysteem binnen het schip worden geplaatst. Bij levering ontvangt u technische tekeningen, een uitrustingslijst en een installatiehandleiding. Alle componenten, behalve de systeemunits, zijn standaardonderdelen die de scheepswerf eenvoudig kan aanschaffen en installeren.
Bureau Veritas (BV), een gerenommeerd classificatiebureau, heeft een goedkeuring in principe (Approval in Principle, AiP) verleend voor de installatie aan boord van schepen. Deze goedkeuring omvat zowel het ontwerp als de installatie van het luchtsmeersysteem, wat de weg heeft vrijgemaakt voor een veilige en betrouwbare toepassing. De definitieve acceptatie vindt plaats in overleg met alle betrokken partijen, wat zorgt voor een soepele en betrouwbare installatie.
De implementatie van het luchtsmeersysteem op bestaande schepen heeft waardevolle inzichten opgeleverd. Een opvallend voorbeeld is een veerboot die met deze innovatieve duurzame oplossing is uitgerust. Uit operationele data blijkt dat een brandstofbesparing van ongeveer 10% is gerealiseerd. Deze besparing bevestigt de effectiviteit van het systeem in de dagelijkse praktijk, waarbij de investering in minder dan 5 jaar kan worden terugverdiend.
Dit luchtsmeersysteem kan interessant zijn voor een breed scala aan bestaande en nieuwe scheepstypes, waaronder vrachtschepen, olie- en gastankers, cruiseschepen, veerboten, Ro-Ro-schepen en LNG-schepen.
Bij de implementatie van deze techniek is het essentieel om verschillende variabelen te onderzoeken om weloverwogen beslissingen te kunnen nemen en optimaal te profiteren van de voordelen. Deze variabelen omvatten onder andere de specificaties van de scheepsromp, operationele profielen, huidig brandstofverbruik en de technische vereisten voor integratie van het systeem.
Om biologische aangroei zoals mosselen, algen en andere waterorganismen op uw onderwaterschip te voorkomen, kunt u gebruikmaken van biocidevrije antifouling. Deze coating vermindert de wrijvingsweerstand van uw scheepsromp, beschermt mariene ecosystemen, en voorkomt het gebruik van schadelijke biociden. Hierdoor optimaliseert u niet alleen de luchtsmering, maar draagt u ook bij aan milieuvriendelijke en efficiënte scheepsoperaties.
Naast luchtsmering kunt u de CO2-voetafdruk van uw schip verminderen met diverse duurzame technologieën. Energy Saving Devices (ESDs) voor bestaande en nieuwe schepen zijn bijvoorbeeld ontworpen om de weerstand van de scheepsromp te verminderen en de stuwkracht van de scheepsschroef te verbeteren. Daarnaast biedt een hulpwindvoortstuwingssysteem, zoals suction sails (zuigzeilen), een krachtige manier om de CO2-uitstoot van uw schip te verlagen door gebruik te maken van windenergie.
Contactgegevens Berger Maritiem:
Straat en postcode:
Steur 50, 3344 JJ
Plaats:
Hendrik-Ido-Ambacht
Land:
Nederland
Telefoonnummer:
078 6 414 525
E-mailadres:
Luchtsmering vermindert de hydrodynamische wrijving tussen de scheepsromp en het water door luchtbellen onder de romp te injecteren. Dit leidt tot lagere brandstofkosten en minder CO2-uitstoot. Deze milieuvriendelijke technologie kan de wrijving tot 80% verminderen en brandstofbesparingen van 10-20% opleveren. Bovendien helpt het schepen te voldoen aan de strenge internationale normen voor energie-efficiëntie en koolstofreductie, zoals de Energy Efficiency Design Index (EEDI), de Energy Efficiency Existing Ship Index (EEXI) en de Carbon Intensity Indicator (CII).
Tijdens het varen van het schip wordt lucht via schuine hydrofoils en luchtinlaatkamers vrijgegeven, wat de vorming van microbellen veroorzaakt. Deze microbellen ontstaan door een natuurlijk proces genaamd Kelvin-Helmholtz-instabiliteit. Dit proces treedt op wanneer twee vloeistoflagen met verschillende snelheden elkaar verstoren, wat leidt tot turbulente wervelingen en belvorming. Wanneer de snelheidsverschillen groot genoeg zijn, wordt de stabiliteit van de lagen doorbroken en worden luchtbellen in het water getrokken en gegenereerd.
Een studie toont aan dat het romp-optimaliserend effect van dit luchtsmeersysteem vergelijkbaar is met het effect bij pinguïns. Deze zeevogels houden hun veren dicht tegen hun lichaam om gecomprimeerde lucht vast te houden. Wanneer ze omhoog zwemmen, zet deze lucht uit en komen er kleine belletjes vrij die tot 100 procent van de wrijving tussen de veren en het water wegnemen.
Onderzoekers hebben experimenten uitgevoerd met belletjes op vlakke platen, vergelijkbaar met de zijkanten van tankers, en ontdekten dat dit de wrijving met meer dan 80 procent vermindert. Pinguïns glijden door de belletjes die ze creëren en laten deze achter in hun kielzog, waardoor ze met snelheden tot 18 km per uur uit het water kunnen schieten.
Allereerst vormen de geïnjecteerde luchtbellen een fysieke barrière tussen het water en de romp, wat de hechting van mariene organismen zoals algen, schelpen en andere aangroeiende soorten bemoeilijkt. Daarnaast creëren deze luchtbellen turbulentie die de stromingsdynamica verandert, waardoor de afschuifspanning toeneemt en verdere hechting en groei van organismen tegengaat.
Bovendien vermindert de turbulente omgeving de aanvoer van voedingsstoffen naar de romp, wat de groei van aangroeiende organismen beperkt. Tot slot heeft het zuurstof in de luchtbellen een toxisch effect op mariene organismen, wat hun groei verder belemmert.
Tijdens het varen van het schip wordt lucht via schuine hydrofoils en luchtinlaatkamers vrijgegeven, wat de vorming van microbellen veroorzaakt. Deze microbellen ontstaan door een natuurlijk proces genaamd Kelvin-Helmholtz-instabiliteit. Dit proces treedt op wanneer twee vloeistoflagen met verschillende snelheden elkaar verstoren, wat leidt tot turbulente wervelingen en belvorming. Wanneer de snelheidsverschillen groot genoeg zijn, wordt de stabiliteit van de lagen doorbroken en worden luchtbellen in het water getrokken en gegenereerd.
Een studie toont aan dat het romp-optimaliserend effect van dit luchtsmeersysteem vergelijkbaar is met het effect bij pinguïns. Deze zeevogels houden hun veren dicht tegen hun lichaam om gecomprimeerde lucht vast te houden. Wanneer ze omhoog zwemmen, zet deze lucht uit en komen er kleine belletjes vrij die tot 100 procent van de wrijving tussen de veren en het water wegnemen.
Onderzoekers hebben experimenten uitgevoerd met belletjes op vlakke platen, vergelijkbaar met de zijkanten van tankers, en ontdekten dat dit de wrijving met meer dan 80 procent vermindert. Pinguïns glijden door de belletjes die ze creëren en laten deze achter in hun kielzog, waardoor ze met snelheden tot 18 km per uur uit het water kunnen schieten.
Allereerst vormen de geïnjecteerde luchtbellen een fysieke barrière tussen het water en de romp, wat de hechting van mariene organismen zoals algen, schelpen en andere aangroeiende soorten bemoeilijkt. Daarnaast creëren deze luchtbellen turbulentie die de stromingsdynamica verandert, waardoor de afschuifspanning toeneemt en verdere hechting en groei van organismen tegengaat.
Bovendien vermindert de turbulente omgeving de aanvoer van voedingsstoffen naar de romp, wat de groei van aangroeiende organismen beperkt. Tot slot heeft het zuurstof in de luchtbellen een toxisch effect op mariene organismen, wat hun groei verder belemmert.