Pre-Swirl Stator: bespaar brandstof en CO2
Een Pre-Swirl Stator (PSS) is een Energy Saving Device (ESD) dat vlak voor de scheepsschroef wordt geplaatst om de waterstroom naar de schroef te optimaliseren. Dit innovatieve systeem verhoogt de efficiëntie van de schroef, wat resulteert in een brandstofbesparing van 4 tot 8%, afhankelijk van het scheepstype, het vaarprofiel en de vaarsnelheid. Door energieverliezen in de slipstroom te verminderen, draagt de PSS bij aan een lagere CO2-uitstoot en aanzienlijk lagere operationele kosten. Bovendien biedt het een duurzame en kosteneffectieve oplossing met een terugverdientijd van slechts twee jaar of minder, wat het voor vele scheepseigenaren en operators in de maritieme sector tot een zeer rendabele en waardevolle investering maakt.
In 2023 besloot Sam Shipping, een scheepsmanagementbedrijf uit Papendrecht, deze technologie toe te passen op hun kustvaartschepen Marit en Myrte. In dit artikel belichten we de overwegingen achter deze keuze, de implementatie van de PSS en de verbeteringen die dankzij deze vooruitstrevende technologie zijn gerealiseerd.
EEXI- en CII-berekeningen voor energieprestaties
Voordat Sam Shipping de Pre-Swirl Stator op beide schepen installeerde, voerde het bedrijf eerst een EEXI-berekening (Energy Efficiency Existing Ship Index) en een CII-beoordeling (Carbon Intensity Indicator) uit. Beide analyses, uitgevoerd door onze gespecialiseerde partner in scheepsprestatie-optimalisatie, gaven een helder inzicht in de huidige energieprestaties van de zusterschepen Marit en Myrte. De EEXI-berekening evalueerde de algemene energie-efficiëntie van de schepen, terwijl de CII-beoordeling zich richtte op de koolstofintensiteit per tonkilometer.
Express-analyse: haalbaarheidsstudie voor scheepsoptimalisatie
Hoewel de schepen Marit en Myrte voldeden aan de EEXI- en CII-normen, bracht een eerste verkenning via een Express-analyse mogelijkheden aan het licht om het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot verder te verminderen. Hierop gaf Sam Shipping onze partner de opdracht een uitgebreide studie uit te voeren, gericht op verbeteringen onder de waterlijn. Tijdens deze analyse werden verschillende aspecten onderzocht, zoals de boegvorm (bulbous bow) en het potentieel van Energy Saving Devices (ESDs) zoals de Pre-Swirl Stator, voor beide schepen.
Onze partner maakte gebruik van geavanceerde Computational Fluid Dynamics (CFD), een betrouwbare en kostenefficiënte methode vergelijkbaar met traditionele sleeptankproeven. Met deze techniek werden beide kustvaartschepen digitaal gesimuleerd, rekening houdend met hun actuele vaarprofiel en vaarsnelheid. Deze simulaties stelden de ingenieurs in staat om nauwkeurig de waterstroming rond de schepen te analyseren en te bepalen welke aanpassingen, zoals een verbeterde boegvorm of de installatie van een Pre-Swirl Stator, de efficiëntie konden verhogen.
Resultaten van de Express-analyse: rendementsverbetering met PSS
Uit de Express-analyse bleek dat de installatie van een Pre-Swirl Stator (PSS) een rendementsverbetering van meer dan 4% kon opleveren op beide schepen. Onder de onderzochte alternatieven maakte de PSS hiermee de meest effectieve keuze voor het verhogen van de efficiëntie en het verlagen van het brandstofverbruik, met een terugverdientijd van twee jaar. Daarom besloot Sam Shipping de PSS, ontworpen en geleverd door onze partner, op beide zusterschepen te installeren, wat inmiddels succesvol is uitgevoerd.
Behoefte aan meer inspiratie? Bezoek onze pagina met uitgelichte projecten en ontdek diverse praktijkvoorbeelden van hoe schepen niet alleen efficiënter en duurzamer kunnen varen met Energy Saving Devices (ESDs) zoals de Pre-Swirl Stator (PSS), maar ook met andere innovatieve technologieën.