Bedrijfslogo van Berger Maritiem met een groen blad dat duurzame maritieme innovatie en oplossingen symboliseert.
Logo van Berger Maritiem met een groen blad dat symbool staat voor duurzame innovatie en oplossingen in de maritieme sector.

Uitgelichte projecten: restwarmte-terugwininstallaties voor schepen

Op deze pagina vindt u praktijkvoorbeelden van succesvolle implementaties van restwarmte-terugwininstallaties in de scheepvaart.

Restwarmte-terugwininstallatie in een machinekamer van een schip, energiezuinig en duurzaam ontworpen voor moderne scheepvaart.

Uitgelichte projecten: restwarmte-terugwininstallaties voor schepen

Restwarmte-terugwininstallaties (WHRS) zijn innovatieve en efficiënte systemen die restwarmte omzetten in elektrische energie en zo bijdragen aan een duurzamere en energiezuinigere scheepvaart. Deze geavanceerde installaties zijn geschikt voor uiteenlopende scheepstypes, van nieuwbouw tot bestaande schepen, en bieden aanzienlijke voordelen voor onder meer zee- en kustvaartschepen, offshore-installatieschepen, Rijnpassagiersschepen en koppelverbanden in de binnenvaart. De effectiviteit van restwarmte-terugwinningstechnologie hangt af van factoren zoals het vaarprofiel, de operationele vaaruren en het geïnstalleerde voortstuwingsvermogen. Op deze pagina vindt u praktijkvoorbeelden van succesvolle implementaties van restwarmte-terugwininstallaties in de scheepvaart.

Restwarmte-terugwininstallatie in een schip zet restwarmte om in elektriciteit en draagt bij aan een duurzamere scheepvaart.

Introductie

Restwarmte-terugwininstallaties (WHRS) vormen een innovatieve en efficiënte oplossing die het gebruik van restwarmte optimaliseren voor energiehergebruik en het stimuleren van duurzame scheepvaart.

Deze geavanceerde systemen zijn toepasbaar in diverse scheepstypes, variërend van nieuwbouw tot bestaande schepen, en bieden aanzienlijke voordelen voor onder andere zee- en kustvaartschepen, offshore-installatieschepen, Rijnpassagiersschepen en koppelverbanden in de binnenvaart.

De effectiviteit van deze technologie hangt af van factoren zoals het vaarprofiel, de operationele vaaruren en het geïnstalleerde voortstuwingsvermogen.

Kustvaartschip zet restwarmte om in elektriciteit

Dit innovatieve kustvaartschip laat zien hoe restwarmte efficiënt kan worden omgezet in elektriciteit met een restwarmte-terugwininstallatie. Het schip vermindert niet alleen de CO2-uitstoot, maar realiseert ook aanzienlijke besparingen op operationele kosten. Dankzij het flexibele ontwerp en de mogelijkheid om biobrandstoffen te gebruiken, is het voorbereid op complexe logistieke uitdagingen. Dit project toont hoe energie-efficiëntie en milieuvriendelijkheid hand in hand gaan in de moderne kustvaart.

Kustvaartschip Symphony Atlantic zet restwarmte om in elektriciteit met restwarmte-terugwininstallatie voor duurzame scheepvaart.

Restwarmte-terugwininstallaties op windmoleninstallatieschip

Een geavanceerd windmoleninstallatieschip, ontworpen voor de offshore windsector, laat zien hoe restwarmte-terugwinning de scheepvaart duurzamer maakt. Het schip is uitgerust met acht restwarmte-terugwininstallaties op basis van Organische Rankine Cyclus (ORC)-technologie, waarmee restwarmte wordt omgezet in bruikbare elektriciteit voor boordsystemen en operationele processen. Naast de efficiënte benutting van restwarmte beschikt het schip over innovatieve kenmerken zoals dual fuel-motoren en een modulair ontwerp, waardoor het een nieuwe standaard zet voor duurzame offshore-innovatie.

Windmoleninstallatieschip Green Jade met restwarmte-terugwininstallaties op basis van ORC-technologie.

Koppelverband in de binnenvaart met duurzame technologieën

Een bestaand koppelverband van 172 meter toont hoe technologische innovaties de binnenvaart schoner en efficiënter maken. Met een restwarmte-terugwininstallatie wordt de milieu-impact aanzienlijk verminderd en worden brandstofkosten verlaagd. Daarnaast is het schip uitgerust met innovatieve oplossingen zoals geoptimaliseerde schroeven en roeren, en motoren met uitlaatgasnabehandeling, waaronder SCR-katalysatoren en roetfilters. Deze technologieën versterken niet alleen de duurzaamheid, maar verhogen ook de operationele efficiëntie, waardoor dit project een inspirerend voorbeeld is voor de toekomst van de binnenvaart.

Koppelverband van 172 meter in de binnenvaart met een restwarmte-terugwininstallatie en technologieën voor duurzame scheepvaart.

Milieuvriendelijk riviercruisen met restwarmte-terugwinning

Een Rijnpassagiersschip zet nieuwe standaarden voor klimaatvriendelijke riviercruises met een geavanceerde restwarmte-terugwininstallatie. Dit innovatieve systeem zet restwarmte om in elektriciteit, die wordt opgeslagen in batterijen en ingezet voor boordsystemen en voortstuwing. Door energieverlies te minimaliseren en de operationele efficiëntie aanzienlijk te verhogen, laat dit schip zien hoe duurzame technologieën kunnen bijdragen aan milieuvriendelijke scheepsontwerpen en een groenere toekomst voor riviercruises.

Rijnpassagiersschip met restwarmte-terugwininstallatie voor milieuvriendelijk riviercruisen en duurzame scheepvaart.