Restwarmte is de warmte die vrijkomt bij het gebruik van verbrandingsmotoren en normaal gesproken ongebruikt blijft. In de scheepvaart kan het benutten van restwarmte bijzonder effectief zijn. Dit helpt energieverspilling te voorkomen en vergroot de duurzaamheid van schepen. Meer dan de helft van de energie uit brandstof gaat namelijk verloren via uitlaatgassen en motorkoelwater. Door restwarmte te hergebruiken worden schepen energie-efficiënter en kunnen ze eenvoudiger voldoen aan strengere milieuregels. Normen zoals de Energy Efficiency Design Index (EEDI), de Energy Efficiency Existing Ship Index (EEXI), en de Carbon Intensity Indicator (CII) onderstrepen het belang van warmteterugwinning. Samen met onze geselecteerde partner kunt u de meest geschikte restwarmte-terugwininstallatie voor uw schip kiezen. Deze installaties, gebaseerd op de organische rankinecyclus (Organic Rankine Cycle, ORC), kunnen de efficiëntie van uw schip aanzienlijk verbeteren.
Samen met onze geselecteerde partner kunt u de meest geschikte restwarmte-terugwininstallatie voor uw schip kiezen. Deze installaties, gebaseerd op de organische rankinecyclus (Organic Rankine Cycle, ORC), kunnen de efficiëntie van uw schip aanzienlijk verbeteren.
De Organic Rankine Cycle (ORC) is een natuurkundig principe waarbij een organisch koudemiddel een cyclus doorloopt en voortdurend warmte omzet in kinetische energie. Met deze technologie, die essentieel is voor effectieve restwarmteterugwinning, kan de restwarmte-terugwininstallatie niet alleen restwarmte uit uitlaatgassen en motorkoelwater benutten, maar ook reststoom en thermische olie omzetten in direct beschikbare, bruikbare elektrische energie (stroom).
Om de werking van de Organic Rankine Cycle (ORC) beter te begrijpen, nemen we als voorbeeld hoe warmte wordt gewonnen uit motorkoelwater en uitlaatgassen. Dit proces draait om vijf belangrijke componenten: de warmtewisselaar (evaporator), de expansiemachine (turbine), de generator, de condensor en de circulatiepomp, die samen de gesloten cyclus in stand houden. Het ORC-principe volgt daarbij vier essentiële stappen:
Het ORC-systeem vangt effectief warmte op uit zowel het uitlaatgassenkanaal als het motorkoelwatercircuit. In het uitlaatgassenkanaal wordt de warmte opgevangen door een warmtewisselaar (evaporator). Deze warmte wordt via een watercircuit naar het systeem geleid, waar het gecombineerd wordt met warmte uit het motorkoelwater, dat rechtstreeks wordt afgetapt van het koelwatercircuit. De gecombineerde warmte wordt vervolgens gebruikt om het werkmedium in de ORC-cyclus te verwarmen, waardoor het werkmedium in de evaporator verdampt.
Het werkmedium in de ORC, een organisch koudemiddel met een laag kookpunt, wordt door de opgehoopte warmte tot boven zijn kookpunt verwarmd in de evaporator. Dit zorgt ervoor dat het medium verdampt, zelfs bij relatief lage temperaturen zoals bij restwarmtebronnen zoals motorkoelwater.
Na verdamping wordt het werkmedium onder hoge druk naar een expansiemachine (turbine) geleid. De expansiemachine zet de warmte-energie om in mechanische energie. Deze mechanische energie wordt vervolgens gebruikt om een generator aan te drijven, die op zijn beurt elektriciteit produceert.
Na het passeren van de expansiemachine verliest het werkmedium zijn druk en temperatuur en condenseert het weer naar een vloeibare toestand in de condensor. Het condensaat wordt vervolgens door een circulatiepomp teruggevoerd naar de warmtewisselaar (evaporator), waar het opnieuw wordt verwarmd door de beschikbare restwarmte. Deze gesloten cyclus herhaalt zich continu, waardoor een constante stroom van elektriciteit wordt geproduceerd zolang er aan boord van uw schip voldoende restwarmte beschikbaar is.
De hoeveelheid opgewekte elektrische energie varieert per ORC-module. De kleinste versie is ontworpen voor schepen met een relatief laag motorvermogen en is geschikt voor het terugwinnen van een bescheiden, maar effectieve hoeveelheid netto elektrisch vermogen. De grootste module daarentegen is geoptimaliseerd voor grotere schepen met hogere energiebehoeften en kan aanzienlijk meer elektriciteit opwekken per installatie.
Dankzij het modulaire systeem kunt u flexibel inspelen op uw specifieke energievereisten. Door meerdere modules te combineren, kunt u de totale opgewekte elektriciteit aanzienlijk verhogen. Deze flexibiliteit stelt u in staat om het restwarmte-terugwinningssysteem op maat te configureren voor zowel kleine als grote schepen, waardoor u efficiëntie en prestaties kunt optimaliseren.
Het op ORC-gebaseerde restwarmte-terugwinningssysteem vult uw primaire energiebron aan en functioneert volledig zelfstandig, zonder menselijke tussenkomst. Behalve visuele controles is er weinig onderhoud nodig. Bovendien zijn deze systemen relatief compact, waardoor ze in de meeste machinekamers, vooral bij nieuwbouwschepen, eenvoudig te installeren zijn.
Dankzij de plug-and-play-aanpak en de flexibiliteit van de modules kunnen ze eenvoudig worden geïntegreerd in de machinekamer van uw schip. Dit kan bijvoorbeeld plaatsvinden in bestaande stoom- of thermische oliecircuits, of rechtstreeks in het uitlaatgaskanaal.
Onze ervaring met ORC-technologie begon in 2016. Sindsdien hebben de op ORC-gebaseerde restwarmte-terugwininstallaties bewezen effectief te zijn op diverse bestaande (retrofit) en nieuwe schepen. Dit varieert van een koppelverband in de binnenvaart, een Rijnpassagiersschip, diverse kustvaartschepen tot en met een zeer geavanceerd windmoleninstallatieschip, uitgerust met acht restwarmte-terugwininstallaties.
De Organic Rankine Cycle (ORC) is een natuurkundig principe waarbij een organisch koudemiddel een cyclus doorloopt en voortdurend warmte omzet in kinetische energie. Met deze technologie, die essentieel is voor effectieve restwarmteterugwinning, kan de restwarmte-terugwininstallatie niet alleen restwarmte uit uitlaatgassen en motorkoelwater benutten, maar ook reststoom en thermische olie omzetten in direct beschikbare, bruikbare elektrische energie (stroom).
Om de werking van de Organic Rankine Cycle (ORC) beter te begrijpen, nemen we als voorbeeld hoe warmte wordt gewonnen uit motorkoelwater en uitlaatgassen. Dit proces draait om vijf belangrijke componenten: de warmtewisselaar (evaporator), de expansiemachine (turbine), de generator, de condensor en de circulatiepomp, die samen de gesloten cyclus in stand houden. Het ORC-principe volgt daarbij vier essentiële stappen:
Het ORC-systeem vangt effectief warmte op uit zowel het uitlaatgassenkanaal als het motorkoelwatercircuit.
In het uitlaatgassenkanaal wordt de warmte opgevangen door een warmtewisselaar (evaporator).
Deze warmte wordt via een watercircuit naar het systeem geleid, waar het gecombineerd wordt met warmte uit het motorkoelwater, dat rechtstreeks wordt afgetapt van het koelwatercircuit.
De gecombineerde warmte wordt vervolgens gebruikt om het werkmedium in de ORC-cyclus te verwarmen, waardoor het werkmedium in de evaporator verdampt.
Het werkmedium in de ORC, een organisch koudemiddel met een laag kookpunt, wordt door de opgehoopte warmte tot boven zijn kookpunt verwarmd in de evaporator.
Dit zorgt ervoor dat het medium verdampt, zelfs bij relatief lage temperaturen zoals bij restwarmtebronnen zoals motorkoelwater.
Na verdamping wordt het werkmedium onder hoge druk naar een expansiemachine (turbine) geleid.
De expansiemachine zet de warmte-energie om in mechanische energie.
Deze mechanische energie wordt vervolgens gebruikt om een generator aan te drijven, die op zijn beurt elektriciteit produceert.
Na het passeren van de expansiemachine verliest het werkmedium zijn druk en temperatuur en condenseert het weer naar een vloeibare toestand in de condensor.
Het condensaat wordt vervolgens door een circulatiepomp teruggevoerd naar de warmtewisselaar (evaporator), waar het opnieuw wordt verwarmd door de beschikbare restwarmte.
Deze gesloten cyclus herhaalt zich continu, waardoor een constante stroom van elektriciteit wordt geproduceerd zolang er aan boord van uw schip voldoende restwarmte beschikbaar is.
De hoeveelheid opgewekte elektrische energie varieert per ORC-module. De kleinste versie is ontworpen voor schepen met een relatief laag motorvermogen en is geschikt voor het terugwinnen van een bescheiden, maar effectieve hoeveelheid netto elektrisch vermogen. De grootste module daarentegen is geoptimaliseerd voor grotere schepen met hogere energiebehoeften en kan aanzienlijk meer elektriciteit opwekken per installatie.
Dankzij het modulaire systeem kunt u flexibel inspelen op uw specifieke energievereisten. Door meerdere modules te combineren, kunt u de totale opgewekte elektriciteit aanzienlijk verhogen. Deze flexibiliteit stelt u in staat om het restwarmte-terugwinningssysteem op maat te configureren voor zowel kleine als grote schepen, waardoor u efficiëntie en prestaties kunt optimaliseren.
Het op ORC-gebaseerde restwarmte-terugwinningssysteem vult uw primaire energiebron aan en functioneert volledig zelfstandig, zonder menselijke tussenkomst. Behalve visuele controles is er weinig onderhoud nodig. Bovendien zijn deze systemen relatief compact, waardoor ze in de meeste machinekamers, vooral bij nieuwbouwschepen, eenvoudig te installeren zijn.
Dankzij de plug-and-play-aanpak en de flexibiliteit van de modules kunnen ze eenvoudig worden geïntegreerd in de machinekamer van uw schip. Dit kan bijvoorbeeld plaatsvinden in bestaande stoom- of thermische oliecircuits, of rechtstreeks in het uitlaatgaskanaal.
Onze ervaring met ORC-technologie begon in 2016. Sindsdien hebben de op ORC-gebaseerde restwarmte-terugwininstallaties bewezen effectief te zijn op diverse bestaande (retrofit) en nieuwe schepen.
Dit varieert van een koppelverband in de binnenvaart, een Rijnpassagiersschip, diverse kustvaartschepen tot en met een zeer geavanceerd windmoleninstallatieschip, uitgerust met acht restwarmte-terugwininstallaties.
ORC-systemen (Organic Rankine Cycle), zoals die worden toegepast voor restwarmteterugwinning op schepen, bieden aanzienlijke voordelen ten opzichte van traditionele stoomturbines:
Op ORC-gebaseerde restwarmte-terugwininstallaties zijn ontworpen met het oog op diversiteit en flexibiliteit, om een breed scala aan scheepstypen in verschillende sectoren te bedienen. Of het nu gaat om zeevaart, kustvaart, cruisevaart, fast ferries, offshore, binnenvaart, baggerwerk, visserij, marine of mega jachtbouw, deze installaties zijn geschikt voor zowel nieuwe als bestaande schepen.
De kracht van deze technologie ligt in haar compatibiliteit en toekomstbestendigheid met diverse verbrandingsmotoren en brandstoffen. Of het nu biobrandstoffen, LNG/CNG, GTL, methanol, MGO, dual fuel of HFO betreft, deze op ORC-gebaseerde installaties bieden flexibiliteit in brandstofkeuze en optimaliseren het energie-efficiëntiesysteem van uw schip.
Om de geschiktheid van deze technologie voor uw specifieke schip te bepalen, zijn verschillende factoren van belang, zoals het vaarprofiel, de operationele vaaruren en het geïnstalleerde voortstuwingsvermogen.
Ja, het op ORC-gebaseerde restwarmteterugwinningssysteem kan naadloos worden gecombineerd met andere energie-efficiëntie- en emissiereducerende technologieën aan boord.
De door het ORC-systeem opgewekte elektrische energie kan bijvoorbeeld worden ingezet om de compressor van een luchtsmeersysteem aan te drijven, wat effectief de energievraag voor het injecteren van luchtbellen onder de scheepsromp dekt.
Daarnaast kan de warmtewisselaar (evaporator) van het ORC-systeem worden geïntegreerd met een Selective Catalytic Reduction (SCR)-katalysator. Deze integratie vereenvoudigt de plaatsing van de warmtewisselaar en optimaliseert de ruimtebenutting in de machinekamer.
Het gebruik van restwarmte-terugwinning draagt op verschillende manieren bij aan uw Environmental, Social, and Governance (ESG)-rapportage.
Door de brandstofefficiëntie van uw schip te verbeteren en de CO2-uitstoot te verlagen, verkleint u aanzienlijk uw ecologische voetafdruk. Dit is een essentieel aspect van ESG-rapportage, waarmee u niet alleen aan de huidige regelgeving voldoet, maar ook aantoont dat uw organisatie zich actief inzet voor duurzame en verantwoorde bedrijfsvoering.
De implementatie van restwarmte-terugwinning kan uw ESG-score verbeteren en uw positie als duurzame speler binnen de maritieme sector versterken.
Naast het toepassen van restwarmte-terugwinning zijn er diverse andere manieren om bij te dragen aan het naleven van milieuregels, zoals de Energy Efficiency Existing Ship Index (EEXI) en de Carbon Intensity Indicator (CII).
U kunt bijvoorbeeld geavanceerde technologieën integreren, zoals Energy Saving Devices (ESDs) en hulpwindvoortstuwingssystemen, om de brandstofefficiëntie van uw schip verder te optimaliseren.
Ja, u kunt in aanmerking komen voor subsidie op een op ORC-gebaseerd restwarmte-terugwinningssysteem. U kunt bijvoorbeeld profiteren van fiscale voordelen via de Energie-investeringsaftrek (EIA). Het systeem maakt namelijk gebruik van het Organic Rankine Cycle (ORC)-principe, dat is opgenomen in de Milieu- en Energielijst.
Contactgegevens Berger Maritiem:
Straat en postcode:
Steur 50, 3344 JJ
Plaats:
Hendrik-Ido-Ambacht
Land:
Nederland
Telefoonnummer:
078 6 414 525
E-mailadres:
Restwarmte is de warmte die vrijkomt bij het gebruik van verbrandingsmotoren en normaal gesproken ongebruikt blijft.
In de scheepvaart kan het benutten van restwarmte bijzonder effectief zijn. Dit helpt energieverspilling te voorkomen en vergroot de duurzaamheid van schepen.
Meer dan de helft van de energie uit brandstof gaat namelijk verloren via uitlaatgassen en motorkoelwater.
Door restwarmte te hergebruiken worden schepen energie-efficiënter en kunnen ze eenvoudiger voldoen aan strengere milieuregels.
Normen zoals de Energy Efficiency Design Index (EEDI), de Energy Efficiency Existing Ship Index (EEXI), en de Carbon Intensity Indicator (CII) onderstrepen het belang van warmteterugwinning.
Een nieuw en innovatief windmoleninstallatieschip, genaamd ‘Green Jade’, is ontwikkeld door de Belgische baggeraar DEME en de Taiwanese scheepsbouwer CSBC. Dit schip is ontworpen om een belangrijke rol te vervullen in de offshore windenergie in Taiwan. Naast een kraancapaciteit van 4.000 ton en DP3-technologie voor optimale stabiliteit en precisie, is de ‘Green Jade’ uitgerust met acht op ORC-gebaseerde systemen voor restwarmte-terugwinning.
Ontwerpcriteria
Om te voldoen aan strengere regelgeving voor emissiereductie in de scheepvaart en om de ecologische voetafdruk van het project te verkleinen, was het verminderen van de CO2-uitstoot een van de belangrijkste doelen bij het ontwerp van dit schip. Dankzij de restwarmte-terugwininstallaties wordt warmte die normaal via de uitlaat verloren zou gaan, nu omgezet in elektriciteit. Dit maakt de operatie van het schip aanzienlijk efficiënter en duurzamer.
Uitdagingen en oplossingen
Een uitdaging bij het efficiënt terugwinnen en benutten van restwarmte uit de motoren was ervoor te zorgen dat de systemen effectief zouden functioneren onder verschillende belastingniveaus van de motoren. Dankzij het flexibele ontwerp van de op ORC-gebaseerde technologie kunnen ze zich echter optimaal aanpassen aan deze schommelingen. Dit is cruciaal voor de dynamische operationele omstandigheden aan boord.
Van de vier geplaatste dual fuel-motoren is elke motor uitgerust met twee restwarmte-terugwinningsinstallaties. Wanneer alle motoren in bedrijf zijn, genereren deze installaties samen meer dan 500 kW (netto) aan elektrisch vermogen uit de restwarmte van de motoren. Dit verhoogt de energie-efficiëntie van het schip en draagt aanzienlijk bij aan de reductie van de CO2-uitstoot.