Bedrijfslogo van Berger Maritiem

Wijzig taal:

Berger Maritiem Logo Variant
Windmoleninstallatieschip ‘Green Jade’ benut restwarmte met 8 ORC-gebaseerde restwarmte-terugwininstallaties voor 500 kW energie en CO2-reductie.
Windmoleninstallatieschip ‘Green Jade’ benut 8 ORC-restwarmte-terugwininstallaties voor 500 kW energie en lagere CO2-uitstoot.

Restwarmte-terugwininstallaties op windmoleninstallatieschip

Geschreven door: Jeroen Berger

Een nieuw en innovatief windmoleninstallatieschip, genaamd “Green Jade”, is ontwikkeld door de Belgische baggeraar DEME en de Taiwanese scheepsbouwer CSBC. Dit duurzame offshore-schip speelt een essentiële rol in de offshore windenergie in Taiwan. Naast een kraancapaciteit van 4.000 ton en DP3-technologie voor optimale stabiliteit en precisie, is dit vaartuig uitgerust met acht op ORC-gebaseerde restwarmte-terugwininstallaties, geleverd door onze partner.

Ontwerpcriteria

Dit schip is ontworpen met een sterke focus op het verminderen van CO2-uitstoot, om te voldoen aan strengere emissieregels in de scheepvaart, zoals de Carbon Intensity Indicator (CII). Deze indicator meet de koolstofintensiteit per tonkilometer en stimuleert efficiëntere oplossingen. Daarnaast helpt het ontwerp om de ecologische voetafdruk van het project aanzienlijk te verkleinen. Dankzij de restwarmte-terugwininstallaties (Waste Heat Recovery Systems, WHRS) wordt warmte, die normaal via de uitlaat verloren zou gaan, efficiënt teruggewonnen en omgezet in elektriciteit. Dit verhoogt de operationele efficiëntie, draagt bij aan duurzaamheid en ondersteunt een energiezuinige aandrijftechniek.

Uitdagingen en oplossingen

Een uitdaging bij het efficiënt terugwinnen en benutten van restwarmte uit de motoren was te garanderen dat de systemen effectief functioneren bij wisselende belastingniveaus. Dankzij het flexibele ontwerp van de op ORC-gebaseerde technologie kunnen ze zich optimaal aanpassen aan deze schommelingen. Dit is cruciaal voor de dynamische operationele omstandigheden aan boord.

Van de vier geïnstalleerde dual fuel-motoren zijn er elk voorzien van twee restwarmte-terugwinningsinstallaties. Wanneer alle motoren in bedrijf zijn, wekken deze systemen gezamenlijk meer dan 500 kW (netto) aan elektriciteit op uit de restwarmte van de motoren. Dit verhoogt niet alleen de energie-efficiëntie van het schip, maar draagt ook aanzienlijk bij aan de reductie van de CO2-uitstoot.

Behoefte aan meer inspiratie? Bezoek onze pagina met uitgelichte projecten en ontdek diverse praktijkvoorbeelden van hoe schepen niet alleen efficiënter en duurzamer kunnen varen met restwarmte-terugwinningssystemen, maar ook met andere innovatieve technologieën.

Veelgestelde vragen

Een windmoleninstallatieschip is een gespecialiseerd vaartuig dat wordt ingezet voor de bouw, installatie en het onderhoud van offshore windparken. Deze schepen zijn uitgerust met zware hijskranen en geavanceerde stabiliteitssystemen, waardoor ze grote en zware onderdelen van windturbines, zoals torensecties, rotorbladen en nacelles, veilig kunnen vervoeren en plaatsen.

Dankzij hun ontwerp en technologie kunnen windmoleninstallatieschepen ook opereren onder uitdagende weersomstandigheden, wat essentieel is voor efficiënte en betrouwbare offshore-werkzaamheden.

Een ORC-systeem (Organic Rankine Cycle) benut restwarmte uit motoren om elektriciteit op te wekken. Het systeem maakt gebruik van een organisch koudemiddel met een laag kookpunt, waardoor het al bij lagere temperaturen verdampt.

De restwarmte verwarmt het koudemiddel, dat verdampt en onder hoge druk een turbine aandrijft. Deze turbine zet de thermische energie om in mechanische energie, die vervolgens wordt omgezet in elektriciteit. Dankzij dit proces kan een ORC-gebaseerd systeem efficiënt energie terugwinnen uit restwarmte, waardoor het bijdraagt aan lagere emissies en duurzamer energiegebruik aan boord van schepen.

Restwarmte-terugwinning speelt een cruciale rol bij het verminderen van emissies door energieverspilling te minimaliseren. Door restwarmte opnieuw te benutten, wordt minder brandstof verbruikt om dezelfde hoeveelheid energie op te wekken. Dit leidt direct tot een lagere CO2-uitstoot en verhoogt de energie-efficiëntie aan boord van schepen.

Bovendien draagt dit proces bij aan duurzamere maritieme operaties en helpt het schepen te voldoen aan strengere milieuregels, zoals de doelstellingen van de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) voor emissiereductie. Restwarmte-terugwinning ondersteunt zo niet alleen kostenbesparing, maar ook de overgang naar groenere en milieuvriendelijkere scheepvaartoplossingen.

Een restwarmte-terugwininstallatie kan aanzienlijke hoeveelheden energie opwekken. De kleinste module levert een netto vermogen van 100 kW. Voor grotere schepen met een hogere energiebehoefte is er een geoptimaliseerde module beschikbaar die tot 200 kW netto energie kan genereren. Het exacte rendement is afhankelijk van factoren zoals het motorvermogen en de hoeveelheid beschikbare restwarmte.

Bij het windmoleninstallatieschip ‘Green Jade’ zijn meerdere modules gecombineerd. Hierdoor kan het restwarmte-terugwinningssysteem meer dan 500 kW netto energie opwekken wanneer alle motoren volledig operationeel zijn. Dit maakt het systeem ideaal voor schepen met een hoge energievraag en draagt bij aan een efficiënter energiegebruik, lagere emissies en duurzamere maritieme operaties.

Ja, in veel gevallen is het mogelijk om een ORC-gebaseerd restwarmte-terugwinsysteem te integreren in bestaande schepen. Dit hangt af van factoren zoals de technische specificaties, de beschikbare ruimte en de bestaande energie-infrastructuur aan boord.

Voor de installatie wordt eerst een grondige technische analyse uitgevoerd om te bepalen of het schip geschikt is voor het systeem. Vervolgens kan het ontwerp worden aangepast aan de specifieke eisen van het schip, waardoor optimale prestaties en efficiëntie worden gegarandeerd.

Contact opnemen

Contactgegevens Berger Maritiem:

Straat en postcode:

Steur 50, 3344 JJ

Plaats:

Hendrik-Ido-Ambacht

Land:

Nederland

Telefoonnummer:

078 6 414 525

E-mailadres:

Contactformulier

Bel

Contactformulier

Contactformulier