Bedrijfslogo van Berger Maritiem

Wijzig taal:

Berger Maritiem Logo Variant

CFD-geoptimaliseerde straalbuis

Deze afbeelding toont een CFD-geoptimaliseerde straalbuis die onder een schip is geplaatst.

Bent u op zoek naar een straalbuis met het juiste profiel (bijvoorbeeld 19A, 37 of HR), die is afgestemd op uw andere appendages zoals uw scheepsschroef en scheepsroer, scheepsvorm, vaarprofiel en op de juiste manier is ingepast in uw achterschip? Of het nu gaat om een binnenvaartschip, baggerschip, sleephopperzuiger, kraanschip, offshore-ondersteuningsschip, veerboot, passagiersschip of superjacht, onze partner onderzoekt graag voor u de hydrodynamische prestaties van uw bestaande of nieuw te ontwerpen schip, om te komen tot een optimale straalbuis rond uw scheepsschroeven. Bij elk straalbuisontwerp wordt gestreefd naar een kosteneffectieve oplossing met verhoogde brandstofefficiëntie en manoeuvreerbaarheid.

CFD-geoptimaliseerde straalbuis

Onze partner onderzoekt graag voor u de hydrodynamische prestaties van uw bestaande of nieuw te ontwerpen schip, om te komen tot een optimale straalbuis rond uw scheepsschroeven.

CFD-geoptimaliseerde straalbuis onder een schip, zoals getoond in de afbeelding.

Ontwerpproces

De keuze van het juiste straalbuisprofiel, zoals bijvoorbeeld 19A, 37 of HR, is een cruciale stap voor het efficiënter voortstuwen van uw schip. 

Dit profiel wordt bepaald aan de hand van verschillende factoren, waaronder de vorm van het schip, de eigenschappen van de scheepsschroef en het roer, en het beoogde vaarprofiel van het schip.

Eigenschappen

Of het nu gaat om een 19A-, 37- of HR-straalbuis, elke straalbuis ondergaat grondige tests en kan worden gecertificeerd door vrijwel elk classificatiebureau. Dit resulteert in prestaties van hoge kwaliteit die voldoen aan de strengste normen in de scheepvaartindustrie.

Wat de aanpak onderscheidt, is het gebruik van geavanceerde CFD-studies. Deze op wetenschap gebaseerde onderzoeken stellen de ontwerpers in staat om het meest optimale straalbuisprofiel te selecteren en waar mogelijk te verbeteren. Hierdoor wordt een toegevoegde waarde gecreëerd die verder gaat dan wat standaard straalbuizen bieden.

Deze afbeelding toont een CFD-geoptimaliseerde straalbuis van dichtbij, die onder een schip wordt geïnstalleerd.

Bestaand schip

Is uw huidige schip toe aan een nieuwe straalbuis, of heeft u momenteel een vaste open schroef en wilt u graag weten hoeveel rendementsverbetering een nieuwe straalbuisschroef kan bieden? U heeft zowel de optie om een nieuwe CFD-geoptimaliseerde straalbuis te installeren bij uw huidige straalbuisschroef, evenals de mogelijkheid om zowel een CFD-geoptimaliseerde scheepsschroef als straalbuis te laten ontwerpen en leveren. Hierbij wordt rekening gehouden met aspecten zoals uw huidige roerinstallatie, rompvorm en vaarprofiel van het schip.

Als u de tekeningen van uw schip nog heeft, kunnen de ontwerpers direct aan de slag met de CFD-analyse om de meest ideale configuratie te selecteren en eventueel te optimaliseren. Maar zelfs als u geen tekeningen meer heeft, is dat geen probleem. Met behulp van 3D-scans en nauwkeurige metingen kan uw voor- en achterschip, inclusief bestaande voortstuwingscomponenten zoals scheepsschroeven en scheepsroeren, volledig in kaart worden gebracht.

Pre-Duct

Als u op zoek bent naar manieren om de energie-efficiëntie van uw schip te verbeteren, biedt de Pre-Duct, een van de Energy Saving Devices (ESDs), een krachtige oplossing. Terwijl u met een CFD-geoptimaliseerde straalbuis al het beste straalbuisprofiel voor uw schip kunt selecteren en waar mogelijk kunt verbeteren, gaat de Pre-Duct nog een stap verder.

De Pre-Duct is een speciaal ontworpen straalbuis die voor de scheepsschroef wordt geplaatst. Dit innovatieve component is ontwikkeld om de inlaatstroom naar de scheepsschroef te optimaliseren, wat resulteert in verbeterde algehele prestaties van het vaartuig. Door gebruik te maken van deze praktische energiebesparende oplossing kunnen rendementsverbeteringen van tussen de 2 en 6% worden bereikt.

In de praktijk

De CFD-geoptimaliseerde straalbuizen hebben hun waarde bewezen in diverse schepen en sectoren binnen de maritieme sector, van indrukwekkende nieuwbouw- en retrofitprojecten in de binnenvaart tot rigoureuze ombouwprojecten in de offshoresector. 

Als voorbeeld koos een klant ervoor om een bestaand werkschip uit 2006 om te bouwen naar een multifunctioneel dieselelektrisch DP-2-werkschip (zie de foto hieronder). 

Waar het voormalige werkschip was uitgerust met vier roerpropellers, heeft het gemoderniseerde werkschip twee nieuwe elektrische boegschroeven gekregen, samen met twee vaste CFD-geoptimaliseerde scheepsschroeven in een straalbuis.

Ontwerpproces

De keuze van het juiste straalbuisprofiel, zoals bijvoorbeeld 19A, 37 of HR, is een cruciale stap voor het efficiënter voortstuwen van uw schip. Dit profiel wordt bepaald aan de hand van verschillende factoren, waaronder de vorm van het schip, de eigenschappen van de scheepsschroef en het roer, en het beoogde vaarprofiel van het schip.

Eigenschappen

Of het nu gaat om een 19A-, 37- of HR-straalbuis, elke straalbuis ondergaat grondige tests en kan worden gecertificeerd door vrijwel elk classificatiebureau. Dit resulteert in prestaties van hoge kwaliteit die voldoen aan de strengste normen in de scheepvaartindustrie. 

Wat de aanpak onderscheidt, is het gebruik van geavanceerde CFD-studies. Deze op wetenschap gebaseerde onderzoeken stellen de ontwerpers in staat om het meest optimale straalbuisprofiel te selecteren en waar mogelijk te verbeteren. Hierdoor wordt een toegevoegde waarde gecreëerd die verder gaat dan wat standaard straalbuizen bieden.

Deze afbeelding toont een CFD-geoptimaliseerde straalbuis van dichtbij, die onder een schip wordt geïnstalleerd.

Bestaand schip

Is uw huidige schip toe aan een nieuwe straalbuis, of heeft u momenteel een vaste open schroef en wilt u graag weten hoeveel rendementsverbetering een nieuwe straalbuisschroef kan bieden? U heeft zowel de optie om een nieuwe CFD-geoptimaliseerde straalbuis te installeren bij uw huidige straalbuisschroef, evenals de mogelijkheid om zowel een CFD-geoptimaliseerde scheepsschroef als straalbuis te laten ontwerpen en leveren. Hierbij wordt rekening gehouden met aspecten zoals uw huidige roerinstallatie, rompvorm en vaarprofiel van het schip.

Als u de tekeningen van uw schip nog heeft, kunnen de ontwerpers direct aan de slag met de CFD-analyse om de meest ideale configuratie te selecteren en eventueel te optimaliseren. Maar zelfs als u geen tekeningen meer heeft, is dat geen probleem. Met behulp van 3D-scans en nauwkeurige metingen kan uw voor- en achterschip, inclusief bestaande voortstuwingscomponenten zoals scheepsschroeven en scheepsroeren, volledig in kaart worden gebracht.

Pre-Duct

Als u op zoek bent naar manieren om de energie-efficiëntie van uw schip te verbeteren, biedt de Pre-Duct, een van de Energy Saving Devices (ESDs), een krachtige oplossing. Terwijl u met een CFD-geoptimaliseerde straalbuis al het beste straalbuisprofiel voor uw schip kunt selecteren en waar mogelijk kunt verbeteren, gaat de Pre-Duct nog een stap verder.

De Pre-Duct is een speciaal ontworpen straalbuis die voor de scheepsschroef wordt geplaatst. Dit innovatieve component is ontwikkeld om de inlaatstroom naar de scheepsschroef te optimaliseren, wat resulteert in verbeterde algehele prestaties van het vaartuig. Door gebruik te maken van deze praktische energiebesparende oplossing kunnen rendementsverbeteringen van tussen de 2 en 6% worden bereikt.

In de praktijk

De CFD-geoptimaliseerde straalbuizen hebben hun waarde bewezen in diverse schepen en sectoren binnen de maritieme sector, van indrukwekkende nieuwbouw- en retrofitprojecten in de binnenvaart tot rigoureuze ombouwprojecten in de offshoresector. 

Als voorbeeld koos een klant ervoor om een bestaand werkschip uit 2006 om te bouwen naar een multifunctioneel dieselelektrisch DP-2-werkschip (zie de foto hieronder). Waar het voormalige werkschip was uitgerust met vier roerpropellers, heeft het gemoderniseerde werkschip twee nieuwe elektrische boegschroeven gekregen, samen met twee vaste CFD-geoptimaliseerde scheepsschroeven in een straalbuis.

Veelgestelde vragen

Zeker, indien u al een specifieke keuze heeft gemaakt met betrekking tot het straalbuisprofiel, de afmetingen en het materiaal, is een standaard straalbuis volgens uw specificaties zonder verdere CFD-studie ook mogelijk.

In dat geval wordt er niet gezocht naar de meest optimale straalbuisvorm voor uw schip en vaarprofiel. Het is echter belangrijk om te benadrukken dat omdat de hydrodynamische prestaties van uw schip met bijbehorende onderdelen zoals scheepsschroeven en scheepsroeren niet via CFD zijn onderzocht, de verantwoordelijkheid voor de prestaties bij u als klant komt te liggen.

Twijfelt u nog of u een CFD-geoptimaliseerde straalbuis wenst, of dat u een standaard straalbuisprofiel, zoals bijvoorbeeld 19A, 37 of HR, kiest op basis van eigen ervaring in de praktijk? Vraag gerust een offerte aan, met en zonder CFD-studie, om het prijsverschil te kunnen zien en om de mogelijke meerwaarde van een CFD-geoptimaliseerde straalbuis voor uw schip te kunnen beoordelen.

Contact opnemen

Contactgegevens Berger Maritiem:

Straat en postcode:

Steur 50, 3344 JJ

Plaats:

Hendrik-Ido-Ambacht

Land:

Nederland

Telefoonnummer:

078 6 414 525

E-mailadres:

Contactformulier

Contactformulier

Ontwerpproces

Voor de selectie van het juiste straalbuisprofiel wordt gebruik gemaakt van geavanceerde Computational Fluid Dynamics (CFD)-software. Hierdoor kunnen de hydrodynamische prestaties van verschillende straalbuizen vooraf worden beoordeeld voordat ze rond uw scheepsschroeven worden geplaatst. 

Met behulp van deze simulatietechniek kunnen diverse straalbuizen getest worden in een digitale sleeptank, waarbij verschillende snelheden, belastingen en manoeuvres worden gesimuleerd. Deze aanpak maakt het mogelijk om op basis van de verkregen simulatieresultaten het meest geschikte straalbuisprofiel te selecteren en, indien gewenst, verder te optimaliseren.

Projectinfo straalbuis

  • Opdrachtgever: Kooiman Marine Group
  • Product: CFD-geoptimaliseerde scheepsschroeven en straalbuizen
  • Bestemming: multifunctioneel dieselelektrisch DP-2-werkschip van Van Stee Offshore
  • Uitgevoerd door onze partner

Ontwerpproces

Voor de selectie van het juiste straalbuisprofiel wordt gebruik gemaakt van geavanceerde Computational Fluid Dynamics (CFD)-software. Hierdoor kunnen de hydrodynamische prestaties van verschillende straalbuizen vooraf worden beoordeeld voordat ze rond uw scheepsschroeven worden geplaatst. 

Met behulp van deze simulatietechniek kunnen diverse straalbuizen getest worden in een digitale sleeptank, waarbij verschillende snelheden, belastingen en manoeuvres worden gesimuleerd. Deze aanpak maakt het mogelijk om op basis van de verkregen simulatieresultaten het meest geschikte straalbuisprofiel te selecteren en, indien gewenst, verder te optimaliseren.

Bel

Contactformulier