advies brandstof gtl binnenvaart

« Vorige 10  Volgende 10 » 
21.Restwarmtegenerator
 
ongeveer de helft van de energie uit de brandstof gaat via de uitlaat en het koelwater verloren als restwarmte. om de energie-efficiëntie van uw schip te kunnen verhogen, hebben wij ons gespecialiseerd in het benutten van deze restwarmte. zo kan de warmte die via de uitlaatgassen en het koelwater van uw geïnstalleerde scheepsverbrandingsmotoren verloren gaat deels worden teruggewonnen en omgezet in elektrische of mechanische energie. warmteterugwinning van uw geïnstalleerde scheepsverbrandingsmotor een toenemende urgentie voor co2-reductie, een vermindering van de operationele kosten van het schip en de onlangs aangepaste imo eedi-regels, kunnen u als scheepseigenaar of reder aanzetten tot het nadenken over maatregelen voor een optimale benutting van de brandstof gebruikt door de motoren aan boord van uw schip. vanwege de hoge warmte-inhoud en temperatuur is warmteterugwinning via de uitlaatgassen van uw geïnstalleerde motoren een ideale manier om meer energie uit de toegevoerde brandstof te genereren. er is al een restwarmtegenerator op de markt, die deze energie eenvoudig om kan zetten in mechanische of elektrische energie of waarbij u de warmte kunt benutten om bijvoorbeeld direct de warmtebehoefte voor verwarming of tapwater af te dekken. wij hebben het hier over de efficiency pack (restwarmtegenerator) van onze duitse partner orcan energy ag. deze restwarmteterugwininstallatie zet de restwarmte uit de uitlaatgassen, het koelwater, maar ook reststoom of thermische olie om in elektriciteit of mechanisch vermogen (ter ondersteuning van de aandrijflijn). hierdoor kunt u jaarlijks uw co2-voetafdruk reduceren (tot zo’n 300 ton), besparen op uw brandstofkosten (6-9%) en uw energy efficiency design index (eedi) of energy efficiency operational indicator (eeoi) als onderdeel van het ship energy efficiency management plan (seemp) significant verbeteren. de efficiency pack is geschikt gemaakt voor schepen met een totaal geïnstalleerd motorvermogen van circa 500 kw tot 5 mw (en meer). want hoewel de maximale output al 100 kw per efficiency pack is, kan er door de modulariteit van het systeem voor grotere restwarmtebronnen meerdere packs worden gecombineerd (opererend als een eenheid), die bij elkaar tot zo’n 500 kw kunnen terugleveren. de efficiency pack is onder meer toepasbaar in de sectoren: marine, zeevaart, kustvaart, cruisevaart, fast ferries, offshore, binnenvaart, baggerij, visserij en mega jachtbouw. lees meer over de efficiency pack van orcan energy ag green award binnenvaart bent u in het bezit van één of meerdere binnenvaartschepen? dan informeren wij u graag over het volgende. per 1 januari 2011 bestaat er een zogenaamd green award voor binnenvaartschepen die voldoen aan specifieke milieueisen. het doel van het green award is om binnenvaartondernemers te erkennen die meer hebben gedaan om hun binnenvaartschip milieuvriendelijker te krijgen dan de geldende eisen. naast een verbetering van het imago kan een binnenvaartschip met een green award onder andere zorgen voor een verbeterde positie bij ladingverwerving, een korting op havengeld en een extra financiële bijdrage van uw bank. het green award voor de binnenvaart werkt volgens een puntensysteem. bekend is dat u met het installeren van een scr katalysator en roetfilter al snel veel punten kunt behalen, om in aanmerking te kunnen komen voor een green award voor uw binnenvaartschip. voor de efficiency pack (restwarmtegenerator) kunnen er ook punten worden toegekend. de installatie kan worden gezet op de zogeheten vrije lijst van het green award programma van eisen. lees meer over het green award voor de binnenvaart huur-model graag brengen wij u ervan op de hoogte dat er bij orcan energy ook de mogelijkheid bestaat om de efficiency pack (restwarmtegenerator) te huren. op deze manier is er geen sprake van een investering die terugverdiend moet worden, maar van een vaste huurprijs die lager is dan de besparing op de brandstofkosten. hierdoor ontstaat er voor u een positieve cashflow. dit betekent, met andere woorden, dat er wat verdiend wordt, terwijl er tegelijkertijd wordt bijgedragen aan een duurzamere toekomst. energie-investeringsaftrek (eia) een fiscale regeling die wij graag bij u onder de aandacht brengen, is de energie-investeringsaftrek (eia). door te investeren in een restwarmtegenerator gebaseerd op de organische rankinecyclus (orc) kunt u fiscaal voordeel behalen. zo kan de energie-investeringsaftrek (eia) in 2018 u gemiddeld 13,5 procent voordeel opleveren. dit is mede afhankelijk van uw rechtsvorm. bijvoorbeeld of u een vennootschap onder firma (vof) of besloten vennootschap (bv) heeft. lees meer over de eia voor orc gebaseerde restwarmtegenerator van een restwarmtegenerator naar een compleet uitlaatgassensysteem samen met onze duitse partner fischer abgastechnik tillen wij de efficiency pack (restwarmtegenerator) van orcan energy naar een hoger plan. zo zijn wij samen met fischer abgastechnik en orcan energy in staat om u een uitlaatgassensysteem te leveren waarbij alle verschillende systemen naadloos op elkaar aansluiten en met elkaar zijn geïntegreerd. door een optimale afstemming en integratie van fischer’s scr katalysator, roetfilter, uitlaatgeluiddemper, vonkenvanger, ophangelementen, rookgassenkoeler en orcan’s efficiency pack (restwarmtegenerator), kunnen wij u een stil (45 db(a)), schoon (imo tier iii en eu stage v ready) en brandstofbesparend (6-9%) uitlaatgassensysteem adviseren op basis van uw wensen en eisen. service met de service van berger maritiem staan wij 24 uur per dag en 7 dagen in de week klaar om u snel en deskundig van dienst te kunnen zijn. door de grote vakkennis van de door ons geselecteerde service specialisten, verlenen wij u een gedegen service voor uw restwarmtegenerator, waardoor vaarschema’s zo min mogelijk in gevaar komen. wij helpen u graag verder heeft u een vraag of wilt u vrijblijvend advies? neem gerust contact met ons op of bekijk onze blogpagina en pagina met business cases. over berger maritiem | neem contact op
22.Restwarmtegenerator binnenvaart koppelverband Caterpillar C32 business case
 
door: jeroen berger, 6 april 2017 (laatst geüpdatet: 2 januari 2018) de century i en ii behoort tot de vloot van ruijven bv, waar rook ruijtenberg de eigenaar van is. het binnenvaart koppelverband is in totaal 190 meter lang. het is een speerpunt geweest om dit binnenvaartschip zo duurzaam mogelijk te maken. voor de century mag onze duitse partner orcan energy een efficiency pack (restwarmtegenerator) gaan leveren. basis gelegd met de century werd voor ruijven de basis gelegd voor een complete vloot aan koppelverbanden van tussen de 5300 en 5600 ton. het gaat respectievelijk om de century, calypso, explosief, gavialis en statendam. rook ruijtenberg heeft de meeste koppelverbanden met compagnons gebouwd. in 2016 werden nummer zes en zeven aan de vloot van ruijven toegevoegd. ik heb het hier over de koppelverbanden breitling i en ii en de alorba i en ii. zes koppelverbanden zijn met hun 183 bij 11,45 meter precies op maat voor de boven-rijn tot bazel. alleen het koppelverband century i en ii komt door zijn totale lengte van 190 meter niet verder dan straatsburg. ruijven beschikt verder nog over twee duw-sleepboten. dit zijn de spintore en rofra. deze worden voor wisselend werk ingezet. ‘schoon is de trend’ volgens ruijtenberg is schoon de trend. de werkendamse scheepvaartondernemer vertelt dat ze al hun schepen zo ‘groen’ mogelijk proberen te bouwen. dat ruijven hiermee de daad voegt bij het woord, blijkt wel nadat rook ruijtenberg voor de century i en ii ervoor heeft gekozen om aan beide caterpillar c32-motoren één efficiency pack (restwarmtegenerator) te koppelen. hiermee benut de century de normaal verloren gaande energie uit de uitlaatgassen en het koelwater en wordt deze omgezet in mechanische energie. restwarmtegenerator de restwarmtegenerator voor de century i en ii is gebaseerd op de organic rankine cyclus (orc). deze werkt op een koude medium (r245fa) wat al “kookt” bij 15 graden celsius (°c) bij atmosferische druk. de damp wordt via een eenvoudige schroef expander omgezet in rotatie-energie. deze schroef expander werkt op een veel lager toerental en heeft een vlakke rendementslijn over een breed werkgebied, anders dan bij een stoomturbine. de efficiency pack gekoppeld aan beide caterpillar c32-motoren verhoogt de energie-efficiëntie, verlaagt het brandstofverbruik en de co2-uitstoot. bekijk de animatievideo van de restwarmtegenerator van orcan energy fiscaal voordeel met de energie-investeringsaftrek (eia) de efficiency pack (restwarmtegenerator) van orcan energy is gebaseerd op de organische rankinecyclus (orc) en voldoet daarmee aan de energieprestatie-eisen van de energie-investeringsaftrek (eia). doordat ruijven investeert in een restwarmtegenerator gebaseerd op orc kunnen zij hierdoor fiscaal voordelig investeren. de eia kan in 2018 oplopen tot gemiddeld 13,5 procent. lees meer business cases uw gegevens worden vertrouwelijk behandeld. bekijk ons privacy beleid voor meer informatie.
23.Contact
 
heeft u een vraag of wilt u vrijblijvend advies, neem gerust contact met ons op. berger maritiem sales & service v.o.f. steur 50, 3344 jj hendrik-ido-ambacht (nederland) gevestigd dichtbij rotterdam (google maps). info@bergermaritiem.nl of via het contactformulier download onze contactgegevens als vcard. kantoor +31 78 641 4525 van maandag t/m vrijdag tussen 9.00 en 17.00 uur. service +31 62 719 8430 24 uur per dag, 7 dagen in de week. expertise bekijk onze blogpagina en pagina met business cases volg ons op linkedin, google plus en youtube. facturatiegegevens leveringsvoorwaarden beleidsregels over berger maritiem
24.Orcan
 
orcan energy ag is een toonaangevende, snelgroeiende en ambitieuze startup op het gebied van efficiency packs (restwarmtegeneratoren). het bedrijf, gevestigd in münchen (duitsland) en opgericht in 2008, kent haar roots bij de technische universiteit münchen (tum) waar de eerste testen en onderzoeken van de restwarmtegenerator in 2004 zijn gestart. orcan energy heeft haar betrouwbare, compacte en vernieuwende restwarmteterugwinningstechnologie ontwikkeld en ingevoerd in meerdere sectoren, waaronder sinds 2016 ook in de scheepvaart. bij elkaar heeft orcan energy in europa 70 referenties verzameld (bij elkaar goed voor zo’n 500 duizend draaiuren), hebben zij in totaal zo’n 65 hoog gekwalificeerde werknemers in dienst en hebben zij wereldwijd 140 patenten geregistreerd. de eerste referentie stamt uit 2011. de kostenefficiënte efficiency pack (restwarmtegenerator) voor de maritieme sector zet de restwarmte uit de uitlaatgassen, het koelwater, reststoom of thermische olie om in elektriciteit of mechanisch vermogen (ter ondersteuning van de aandrijflijn). hierdoor kunt u jaarlijks tot zo’n 300 ton co2 reduceren, tussen de 6 en 9 procent gaan besparen op de ...kosten en de energy efficiency design index (eedi) of energy efficiency operational indicator (eeoi) als onderdeel van het ship energy efficiency management plan (seemp) significant verbeteren. de op organic rankine cyclus (orc) gebaseerde restwarmtegenerator is flexibel inzetbaar. zo is de efficiency pack geschikt gemaakt voor schepen met een totaal geïnstalleerd motorvermogen van circa 500 kw tot 5 mw (en meer). want hoewel de maximale output al 100 kw per efficiency pack is, kan er door de modulariteit van het systeem voor grotere restwarmtebronnen meerdere packs worden gecombineerd (opererend als een eenheid), die bij elkaar tot zo’n 500 kw kunnen terugleveren. de efficiency pack is toepasbaar voor de zeevaart, kustvaart, offshore, ..., baggerij, marine, visserij en mega jachtbouw. berger maritiem is agent van orcan energy voor de landen belgië, nederland en luxemburg (benelux). ontdek meer over de efficiency pack (restwarmtegenerator) van orcan energy, bekijk de animatievideo of neem gerust contact met ons op voor meer informatie.  
25.Restwarmtegenerator Orcan Energy AG
 
dankzij het recentelijk gesloten ...akkoord en het wereldwijde klimaatakkoord voor de zeevaart over het fors terugdringen van de co2-uitstoot, zal het aantoonbaar reduceren van koolstofdioxide (co2) steeds belangrijker gaan worden. de efficiency pack (restwarmtegenerator) van onze duitse partner orcan energy ag kan hierin een serieuze bijdrage leveren. de efficiency pack zet namelijk de restwarmte uit de uitlaatgassen, het koelwater, reststoom of thermische olie om in elektriciteit of mechanisch vermogen (ter ondersteuning van de aandrijflijn). jaarlijks kan een reder of scheepseigenaar hiermee tot zo’n 300 ton co2 reduceren, tussen de 6 en 9 procent gaan besparen op de ...kosten en de energy efficiency design index (eedi) of energy efficiency operational indicator (eeoi) als onderdeel van het ship energy efficiency management plan (seemp) significant verbeteren. toepasbaarheid de efficiency pack (restwarmtegenerator) voor de maritieme sector is geschikt gemaakt voor schepen met een totaal geïnstalleerd motorvermogen van circa 500 kw tot 5 mw (en meer) en is onder meer toepasbaar in de sectoren: marine, zeevaart, kustvaart, cruisevaart, fast ferries, offshore, ..., baggerij, visserij en mega jachtbouw. hiermee is de restwarmtegenerator interessant voor vele type schepen. de warmteterugwininstallatie is ontwikkeld om zowel tijdens vollast als deellast een goed rendement te behouden en volgt moeiteloos de beschikbare hoeveelheid restwarmte, ook tijdens een dynamisch vaarprofiel. en hoewel de maximale netto output al 100 kw per efficiency pack is, kunnen er door de modulariteit van het systeem voor grotere restwarmtebronnen meerdere packs worden gecombineerd (opererend als een eenheid), die bij elkaar tot zo’n 500 kw kunnen terugleveren. de efficiency pack kan worden toegepast in zowel uw bestaande of nieuw te ontwerpen schip en werkt met elke soort verbrandingsmotor en type ... (denk aan bio...fen, lng/cng, ..., methanol, mgo, duel fuel en hfo). kenmerkende eigenschappen de efficiency pack (restwarmtegenerator) kan een belangrijke rol gaan spelen in het bereiken van de doelstellingen die zijn afgesproken in het recentelijk gesloten ...akkoord (de declaration of nijmegen) en het klimaatakkoord voor de zeevaart over het fors terugdringen van de co2-uitstoot. zo meet de efficiency pack continu de teruggewonnen mechanische of elektrische energie in kw netto. dit is af te lezen op de restwarmtegenerator. hiermee kan een reder of scheepseigenaar eenvoudig berekenen en aantonen hoeveel co2 (en ...kosten) er gedurende een reis is gespaard. daarnaast vinden ze het bij orcan energy belangrijk dat de efficiency pack zelfvoorzienend is en geen afbreuk doet aan de werking van het schip. verder is de unit tÜv-gecertificeerd en voldoet de restwarmtegenerator aan de daarvoor geldende regels binnen de europese economische ruimte (de zogenaamde ce-markering). de technologie van de restwarmtegenerator is gebaseerd op de organische rankinecyclus (orc) en de opgedane kennis en ervaring is gewaarborgd in 140 patenten wereldwijd. met een duidelijke focus op het gebruik van lean design principes, de toepassing van gebruikelijke en gangbare industriële componenten en met hulp van de in huis ontwikkelde innovatieve besturing, streeft orcan energy uiteindelijk naar een duurzaam, uniek en betrouwbaar product. lees meer over het huurmodel, green award ..., eia en meer werking uit onderzoek is gebleken dat een restwarmtegenerator op stoom niet goed werkt met een scheepsverbrandingsmotor met een wisselende belasting. de efficiency pack (restwarmtegenerator) van orcan energy ag is gebaseerd op de organic rankine cyclus (orc). deze werkt op een koude medium (r245fa) wat al “kookt” bij 15 graden celsius (°c) bij atmosferische druk. de damp wordt via een eenvoudige schroef expander omgezet in rotatie-energie. deze schroef expander werkt op een veel lager toerental en heeft een vlakke rendementslijn over een breed werkgebied, anders dan bij een stoomturbine. orcan energy heeft veel onderzoek gedaan naar de werking en besturing van een dergelijk systeem bij variabele en deel belastingen. testen op vrachtwagenmotoren en bij mtu op de proefstand hebben de goede werking onder deze omstandigheden aangetoond. business cases een business case die wij graag bij u onder de aandacht brengen voor de ..., is de business case van de panerai i en ii. voor dit innovatieve koppelverband wat recentelijk is opgeleverd, worden de efficiency packs in de loop van dit jaar geïnstalleerd en inbedrijfgesteld. om u een indruk te kunnen geven van een toepassing in de zeevaart, kunt u de business case bekijken voor twee nu in aanbouw zijnde “single fuel” lng schepen. naar verwachting zullen deze ferries eind 2018 worden opgeleverd en worden zij begin 2019 in de vaart genomen. ... business case | zeevaart business case service met de service van berger maritiem staan wij 24 uur per dag en 7 dagen in de week klaar om u snel en deskundig van dienst te kunnen zijn. door de grote vakkennis van de door ons geselecteerde service specialisten, verlenen wij u een gedegen service voor uw restwarmtegenerator, waardoor vaarschema’s zo min mogelijk in gevaar komen. wij helpen u graag verder heeft u een vraag of wilt u vrijblijvend ...? neem gerust contact met ons op of bekijk onze blogpagina en pagina met business cases. maak een afspraak | neem contact op
26.Is methanol de schone maritieme ... voor de toekomst?
 
door: kees berger, 19 december 2014 het is geen geheim meer dat de maritieme sector vandaag de dag wordt geconfronteerd met een aantal grote uitdagingen met betrekking tot de aanstaande emissie wet- en regelgeving. de bijdrage aan de wereldwijde uitstoot van zwaveloxiden (sox) en stikstofoxiden (nox) is namelijk aanzienlijk. drie belangrijkste alternatieven - schakelen naar laagzwavelige ...fen, het installeren van de nabehandeling van uitlaatgassenapparaten, bijvoorbeeld scrubbers, of het gebruik van aardgas - zijn uitgebreid onderzocht, maar zeer weinig informatie is beschikbaar over methanol als scheeps.... methanol is een schone ... methanol bevat geen zwavel. de uitstoot van fijnstof (pm) en stikstofoxiden (nox) uit methanolverbranding in scheepsmotoren zo is de verwachting en ervaring, is duidelijk lager dan die welke voortvloeien uit de verbranding van conventionele ...fen. methanol is op grote schaal beschikbaar, kan veilig worden vervoerd en gedistribueerd met behulp van de bestaande infrastructuur, en is het normaal gesproken veel goedkoper dan destillaten op basis van energie-inhoud. het kan worden geproduceerd uit hernieuwbare en niet-hernieuwbare grondstoffen, alsmede door recycling van koolstofdioxiden (co2) uit rookgassen of afvangen en recycling van atmosferische co2. als deze "groene" methanol op grotere schaal beschikbaar komt zal het zeker helpen aan de verduurzaming van de internationale scheepvaartbedrijven zodat zij zich kunnen ontwikkelen tot bedrijfstak met een kleine milieu- en co2-footprint. de technologie aangezien methanol (en lng) andere kenmerken bezitten dan traditionele marine diesel ...fen is niet mogelijk om van de ene ... naar de ander om te schakelen zonder aanpassingen van ofwel de motor of de .... verschillende mogelijke alternatieven zijn beschikbaar, welke de norm wordt is nog te bezien. een mogelijke manier om methanol te gebruiken zonder grote wijzigingen aan de motor te converteren naar dimethylether (dme) wat een uitstekende diesel... is. het proces is een katalytische reactie waarbij twee moleculen methanol worden omgezet in een molecuul van dme en één molecuul water. 2 ch3oh → h20 + ch3och3 ongeveer 90 procent van de methanol wordt omgezet in dme wat resulteert in een mengsel van 10 procent methanol, 45 procent dme en 45 procent water op molecuulbasis. in industriële toepassingen worden deze stoffen afgescheiden door destillatie. voor scheepvaarttoepassingen heeft het deense bedrijf haldor topsoe voorgesteld het mengsel te gebruiken zoals het is. zij noemen het mengsel obate (on-board-alcohol-to-ether). door de omzetting van methanol in dme aan boord te doen is de opslag efficiënter aangezien dme gasvormig is bij normale temperatuur en druk gemaakt. proeven op kleine dieselmotoren hebben aangetoond dat dit ...mengsel een goede zelfontbranding (door compressie) heeft. in het spireth-project zal de ... worden getest in 300 kw motoren aan boord van een zweedse ropax schip in eigendom van stena line. het voordeel bij het gebruik van obate ... is dat de vereiste motoraanpassingen beperkt zijn tot het ...systeem. onder andere een nieuwe opvoerpomp en injectoren zijn noodzakelijk. het belangrijkste nadeel van de methanol-tot-dme conversie is dat de obate eenheden ruimte nodig hebben. conclusie als je de nodige investering vergelijkt in de aanpassingen van de schepen om op methanol te gaan varen, dan liggen die voor de toepassing van methanol significant lager dan wanneer je de schepen geschikt maakt voor lng, terwijl de emissies reducties van stikstofoxiden (nox), zwaveloxiden (sox) en fijnstof (pm) vergelijkbaar zijn. verder is het niet voor niets dat een rederij als stena recent heeft besloten om de eerste ferry (stena germania) conversie naar methanol uit te laten voeren door de werf remontova in polen. gezien de enorme politieke push voor lng zou je je af kunnen vragen of deze ... een serieuze kans gaat krijgen om uit te groeien tot de schone ... voor de maritieme sector, wat er in potentie wel in zit denk ik. lees meer op onze blogpagina uw gegevens worden vertrouwelijk behandeld. bekijk ons privacy beleid voor meer informatie.
27.Fischer
 
fischer abgastechnik gmbh & co. kg is specialist in het op maat ontwerpen van imo tier iii en eu stage v ready scr katalysatoren en roetfilters passend bij uw specifieke motoren installatie, type schip en gebruikersprofiel. de imo tier iii en eu stage v ready scr katalysatoren en roetfilters, geschikt voor schepen met een motorvermogen van 19 tot 10.000 kw, zijn in eigen huis bedacht en ontwikkeld. zo wordt bijvoorbeeld bij de scr katalysator de ureumoplossing op een uiterst efficiënte manier vermengd met de uitlaatgassen. dit doet fischer abgastechnik met behulp van hun speciaal daarvoor en zelf ontwikkeld injectiesysteem. voor de actieve roetfilters heeft fischer abgastechnik een uitgebreid aanbod aan, deels in huis, ontwikkelde thermomanagement systemen (waaronder de brander) in het programma zodat men voor elke toepassing het meest geschikte systeem kan selecteren. met de scr katalysatoren kunnen de volgende emissies worden gereduceerd: nox (70-98%), co (80-98%), hc (80-90%) en pm (20-30%). co(<98%), hc (<95%) en pm (90-99%) kan met het roetfilter worden gereduceerd. dit innovatieve bedrijf, gevestigd in emsdetten (duitsland), denkt in complete en ...besparende uitlaatgassensystemen. door een optimale afstemming en integratie van de scr katalysator, roetfilter, uitlaatgeluiddemper, vonkenvanger, ophangelementen, rookgassenkoeler en orcan energy’s efficiency pack (restwarmtegenerator), kunnen zij u een stil (45 db(a)), schoon (imo tier iii en eu stage v ready) en ...besparend (6-9%) uitlaatgassensysteem adviseren op basis van uw wensen en eisen. dit complete uitlaatgassensysteem kan fischer abgastechnik gmbh & co. kg uiteindelijk ontwerpen in zowel een ‘droge’ als een ‘natte’ uitvoering (watergeïnjecteerd). berger maritiem is agent van fischer abgastechnik voor de landen belgië, nederland en luxemburg (benelux). ontdek meer over de scr katalysator en roetfilter van fischer abgastechnik, of neem gerust contact met ons op.
28.VICUSdt
 
een alsmaar toenemende vraag naar efficiënte en effectieve scheepsontwerpen gaf spaanse investeerders in 2007 aanleiding tot de oprichting van vicusdt. vicusdt, onderdeel van de emenasa group, is een toonaangevend, onafhankelijk en internationaal georiënteerd ontwerp- en ingenieursbureau voor de maritieme sector. inmiddels heeft deze organisatie een breed scala aan optimalisatie diensten ontwikkeld, beschikbaar voor vrijwel ieder type schip. op gebied van voortstuwing en scheepshydrodynamica heeft vicusdt een sterke focus op het optimaliseren van de appendages (denk aan een scheepsschroef, straalbuis en scheepsroer) voor het verbeteren van de algehele scheepsprestatie. voor het uitvoeren van de berekeningen maakt vicusdt gebruik van geavanceerde computational fluid dynamics (cfd) software. uitgangspunt is hierbij het verlagen van het ...verbruik van uw schip (en daarmee de kosten) en het verbeteren van uw co2-voetafdruk. het kantoor van vicusdt ligt gevestigd in vigo (in het noordwesten van spanje) en is daarmee strategisch gelegen in de grootste vissershaven van europa. tot nu toe heeft dit ontwerpbureau wereldwijd meer dan 400 maritieme projecten gedaan. berger maritiem is agent van vicusdt voor de landen belgië, nederland en luxemburg (benelux). ontdek meer over vicusdt, bekijk de bedrijfsfilm, of neem gerust contact met ons op.
29.Straalbuis
 
samen met menaga zijn wij gespecialiseerd in het inpassen en leveren van een cfd geoptimaliseerde straalbuis voor vrijwel elk denkbaar schip. zo zijn wij niet alleen in staat om een straalbuis te kunnen produceren met een 19a, 37a of hr straalbuisprofiel, maar kunnen wij ook, met behulp van cfd, de straalbuis op de meest optimale manier inpassen in het achterschip. de straalbuizen die wij leveren zijn toepasbaar in de sectoren marine, zeevaart, offshore, ..., baggerij en de visserij. productie voor elke soort en type straalbuis bij een versnellende straalbuis wordt de aanstroomsnelheid (en daarmee het rendement van de scheepsschroef) verhoogd. in tegenstelling tot de versnellende straalbuis, wordt bij de vertragende straalbuis – wat de naam al doet suggereren – de aanstroomsnelheid juist vertraagd. menaga werkt vanuit een klantgerichte benadering. hierdoor levert menaga altijd op maat gemaakte straalbuizen van elke soort, naar de wensen en behoeften van de klant. de straalbuizen die menaga ontwikkelt komen voor als vaste straalbuis, draaibare of roerstraalbuis, kortstraalbuis en als roerpropellerstraalbuis. deze straalbuizen worden gebruikt op bijvoorbeeld slepers, ...schepen, hopperzuigers, vissersschepen, bevoorradingsschepen en schepen die uitgerust zijn met dynamic positioning (dp). in tegenstelling tot een open schroef levert een straalbuis een hogere stuwkracht bij lage snelheid, kan de straalbuis de schroef beschermen en biedt het een hogere trekkracht (bollard pull). de door menaga ontwikkelde straalbuizen kunnen tot een diameter van 4 meter worden gefabriceerd. straalbuis inpassen met behulp van cfd (computational fluid dynamics) de computer wordt steeds sneller en beter. hierdoor kunnen de meest ingewikkelde computational fluid dynamics (cfd) berekeningen eenvoudig worden gemaakt, waardoor cfd een steeds belangrijkere plaats inneemt bij het optimaliseren van uw schip. een straalbuis kan op meerdere manieren worden ingepast in het achterschip. zo kan een straalbuis bijvoorbeeld vast in de tunnel worden ingebouwd, maar kan deze ook los (aan uithouders) onder het achterschip worden geplaatst. cfd rekentechnieken maken het mogelijk om een straalbuis op een zo optimaal mogelijke manier in te passen in het achterschip. de geavanceerde cfd berekening die hiervoor wordt gebruikt, is speciaal ontwikkeld voor nagenoeg alle toepassingen in de maritieme sector. straalbuis voor de meest uiteenlopende scheepstypen de straalbuizen die menaga produceert kunnen worden toegepast in bijvoorbeeld ...schepen (ook wel binnenschepen genoemd), tankers, passagiersschepen, multi-purposeschepen, marineschepen, visserijschepen, baggerschepen, werkschepen, schepen ten dienste van de scheepvaart en offshore schepen. hoge productiekwaliteit elke straalbuis wordt gefabriceerd volgens de laatste kwaliteitsstandaard (iso 9001:2008) en regels van de verschillende classificatiebureaus. de hoge productiekwaliteit en de zorgvuldig geselecteerde materialen bewijzen op een imponerende manier waar onze straalbuis voor staat: kwaliteit, efficiëntie en één met aanzienlijk meer rendement. business case voor bijvoorbeeld een type c ...tanker van 110 meter lang en 11,45 meter breed hebben wij de cfd geoptimaliseerde straalbuizen mogen ontwerpen en leveren. om te komen tot de optimale straalbuisconfiguratie zijn er meerdere onderzoeken uitgevoerd. bekijk de straalbuis ... tanker business case wij helpen u graag verder heeft u een vraag of wilt u vrijblijvend ...? neem gerust contact met ons op of lees wat onze medewerkers delen op onze blogpagina. maak een afspraak | neem contact op
30.Biedt walstroom een duurzame optie voor generatorstroom in de zeevaart?
 
door: jeroen berger, 13 maart 2015 binnen alle onderdelen van de zeevaart bestaat een sterke behoefte aan schone en milieubewuste alternatieven. eén daarvan is de uitbreiding van het aantal walstroompunten. dit zijn de zogenaamde aftappunten voor elektriciteit aan wal. deze voorziening maakt het mogelijk dat alle hulpmotoren aan boord van het schip (denk aan generatorsets) na het aanleggen gewoon kunnen worden uitgezet. biedt walstroom een duurzame optie voor generatorstroom in de zeevaart? een schone haven, dat wilt toch iedereen? het havenbedrijf rotterdam maakt zich sterk om van de rotterdamse haven de meest duurzame haven ter wereld te maken. zo willen zij de leefomgeving aantoonbaar verbeteren en streven zij naar een efficiënt gebruik van de energie. een transitie naar een schone ... strategie door rederijen en scheepseigenaren wordt dan ook flink gestimuleerd. internationale ontwikkelingen op gebied van walstroom de huidige walstroom toepassingen zijn hoofdzakelijk te vinden in de verenigde staten (vs) en europa. daarnaast is er nu een duidelijke ontwikkeling zichtbaar in azië. zo heeft bijvoorbeeld singapore inmiddels diverse duurzame (“groene”) walstroom oplossingen aangekondigd. eén van de grootste belemmeringen bij een mondiale uitrol van walstroom toepassingen (en dus ook voor nederland) is de energiebelasting. deze belasting, die nu niet geheven wordt op de zware stookolie (hfo), zou namelijk in sommige gevallen ten koste kunnen gaan van het in potentie aantrekkelijke karakter van walstroom. de potentiële effecten van walstroom onderzoeksbureau ecofys heeft in opdracht van de europese commissie onderzoek gedaan naar de potentiële effecten van walstroom. hierbij is er onderzoek gedaan naar de luchtkwaliteit. zo zijn er bijvoorbeeld (grote) verbeteringen waarneembaar op gebied van koolstofdioxide (co2), zwavel- en stikstofoxiden (sox en nox) en fijnstof (pm). uit het onderzoek is verder naar voren gekomen dat er voor walstroom een duidelijke focus zal moeten worden gelegd op schepen die veel stroom behoeven en vaak afmeren op dezelfde locatie. dit geldt bijvoorbeeld voor cruiseschepen, ferries en tankers. heeft walstroom de toekomst? dat de zeevaart in zijn geheel steeds schoner wordt, is een gegeven en wordt gereguleerd door de internationale maritieme organisatie (imo). dit werpt ook meteen de vraag op of de investering in walstroom dan op termijn nog wel een duurzame optie is voor generatorstroom. doordat de trend van het ontwikkelen van steeds meer “groene” schepen zich in toenemende mate voortzet, zijn wij van mening dat walstroom alleen een duurzame optie biedt voor slechts een specifiek aantal schepen, en met name daar waar de belasting van de luchtkwaliteit door het gebruik van generatorstroom onacceptabel groot wordt. een invoering van walstroom in de zeevaart zal, zo denken wij, niet breed gedragen worden. zo lijkt walstroom alleen in beperkte mate haalbaar te zijn. lees meer op onze blogpagina uw gegevens worden vertrouwelijk behandeld. bekijk ons privacy beleid voor meer informatie.
« Vorige 10  Volgende 10 »